Akvarium utomhus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piscator
    • August 2006
    • 735

    #16
    Dammruda ska enligt uppgift vara duktig på att hålla efter alger. Denna uppgift avsåg dock dammar på golfbanor och liknade, odlaren undrade varför fjällkarp, spegelkarp och liknade ofta används när svenska arter som ruda och sutare är effektivare.

    Både ruda och sutare är ju ganska stora fiskar. Vill minnas att den sk. dammrudan är en tusenbrödraform av vanlig ruda, men kan ha fel.. Det borde finnas uppgifter på "nätet" dock.
    Hälsningar, Tomas!
    "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #17
      Varför använder dom inte gräskarp. Men rudan klarar ju av rejäl kyla
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Piscator
        • August 2006
        • 735

        #18
        Fjällkarp, spegelkarp och gräskarp såklart missade den sista bara. Odlaren menade att våra svenska arter gör ett bättre jobb. Men förr fanns bara inga odlingar på sutare och ruda, därför blev det vanligt att köpa karp till dammar och med tiden har det blivit karp som gäller..
        Hälsningar, Tomas!
        "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #19
          Ursprungligen postat av Kramfors
          Ska du vinterförvara dem eller ska du umgås med dem under vintern?
          Fryser ytan kan glaset spricka.
          Engelsk sjösten tycker jag är bäst då Guldfisken gillar att plocka med sten på botten.
          Växter äter och river de sönder.
          Du kan isolera med en "huv" gjort av frigolit under vintern.
          Luftpump för att röra ytan och ett innerfilter med låg cirkulation som inte stör fiskarna när det är under 10 grader i vattnet.
          Jag vill helst ha dem utomhus i karet på vintern också men om det inte går så får väl jag ta in dem,målet är att inte ytan ska frysa så där får väl med cirkulation har funkar med dammen på vintern inte alltid det är därför jag inte vågar chansa att ha dem i dammen på vintern.

          Jag hade tänkt mig dammväxter i akvariumet lite grövre som jag har i dammen men dem är glada för att äta och sen är det bottenmaterialet om växterna trivs i sjösten och som nu i dammen har jag mer jordaktigt som det har blivit med åren.

          Sen är det värmen som blir förmodligen det kan ju bli rena växthuset där inne,men där det ska stå är det bara lite kvällsol som är inte så skarp.När dem är ute i dammen så blir där också varmt, hoppas du kan svara på lite frågor Kramfors jag vet att du är en riktig Baddare på sådana frågor
          Senast redigerad av Patrik Steen; 13 March 2007, 15:06.
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • Vic
            • November 2006
            • 1533

            #20
            varför inte skaffa svensk sötvattenfisk till akvariumet?
            Mvh Viktor


            Apistogramma för hela slanten!

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #21
              Ursprungligen postat av Vic
              varför inte skaffa svensk sötvattenfisk till akvariumet?
              Kan man säkert ha men det är färgerna som jag är ute efter och att det ska vara rogivande att titta på.Det svenska fisken har jag så många gånger fångat på krok att liksom inte är så spännande mer att titta på.
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #22
                Tycker du inte att både abborre och sarv är ganska så färggranna? Hade jag kunnat tänkt mej att ha, men smaken är ju bekant som baken.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  #23
                  Ursprungligen postat av Jens A.
                  Tycker du inte att både abborre och sarv är ganska så färggranna? Hade jag kunnat tänkt mej att ha, men smaken är ju bekant som baken.
                  Ja precis smaken är som baken
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #24
                    Var idag och kollade på några spottar som man kan ha i karet..239 kr stycket det var inte billigt det tänkte jag så jag får ta mig en funderande till.
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      #25
                      Jepp nu är det klart i alla fall mitt första utomhus akvarium det blev ett 225L som jag placerade mot husgaveln på trädäcket det är bara lite kvälls sol på det stället.Där går några guldfiskar tänkte mig först färggranna slöjdskärtar men dem måste man ta in på vintern så jag valde guldfiskar som jag kan slänga in dammen nu till vintern.

                      Jag täckte sidorna med frigolit mest fär värmen och solljus kör med blått ljus som jag tänder på kvällen när man sitter ute, kör med två pumpar i engelsksjö sten i byggt någon grotta av lite större natursten.Kommer lite bilder när det mörknar plus då är kameran laddad.
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        #26
                        Lite bilderNu kan man sitta och äta ute och titta på akvarium också kan det bli bättre
                        Bifogade filer
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        • Glenn
                          • April 2002
                          • 3904

                          #27
                          Ser riktigt häftigt ut Har du hört något mer från någon om hur det kommer gå i vinter med karet eller kör du på en chansning?
                          Mvh /Glenn

                          Min Zoon

                          Kommentar

                          • Patrik Steen
                            • May 2006
                            • 8464

                            #28
                            Ursprungligen postat av Glenn
                            Ser riktigt häftigt ut Har du hört något mer från någon om hur det kommer gå i vinter med karet eller kör du på en chansning?
                            Ett helt halv år till dess för tillfälligt är det grilla och dricka pilsner som gäller på sommaren och då måste man ha något att titta på så det tar jag med ro den tiden den sorgenom jag ska vara seriös så ska fiskarna i dammen till vintern och karet in i gäststugan men det hade säkert gått att ha det ute året om men det tänker man inte på nu precis nu är det sommar
                            Mvh.Patrik

                            Kommentar

                            • Glenn
                              • April 2002
                              • 3904

                              #29
                              Jo det har du rätt i att man måste ha något att kolla på Men som sagt riktigt nice med en burk ute sådär. Önskar själv att man inte bodde i lägenhet så man kunde hitta på lite roliga projekt
                              Mvh /Glenn

                              Min Zoon

                              Kommentar

                              • Patrik Steen
                                • May 2006
                                • 8464

                                #30
                                Ursprungligen postat av Glenn
                                Jo det har du rätt i att man måste ha något att kolla på Men som sagt riktigt nice med en burk ute sådär. Önskar själv att man inte bodde i lägenhet så man kunde hitta på lite roliga projekt
                                Glenn du får gifta dig och skaffa en massa barnoch stor bil skippa hunden det behövs inte du har fiskar
                                Mvh.Patrik

                                Kommentar

                                Arbetssätt...