Epolan V Rätt lack?:/

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hall
    • August 2005
    • 190

    Epolan V Rätt lack?:/

    Köpte idag lack till min bakgrund som jag byggt fast är osäker om det e rätt:O.

    Läste igenom baksidan på den varav jag fann denna meningen: "Giftig för vattenlevande organismer, kan orsaka skadliga ångtidseffekter i vattenmiljön"

    Detta står på framsidan
    Nordsjö Epolan V...Epoxi lack.. färglös, H2O, 80Blank...


    Produkt. Epolan V Lack Tror det e den...

    Funkar den?:/

    //hall
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Epolan V har använts av andra utan problem. Kan det vara så att det är innan härdning som den är giftig?
    Sen är det ju frågan hur mycket "långtidseffekter" det blir i ett akvarium som man byter vatten i kontinuerligt.
    Vi pratar 2-komponents lack va? så det inte finns flera produkter som heter något med "Epolan V"

    Läser på min Flügger EP-V burk (typ samma sak fast annat fabrikat)....
    Varje komponent i sig är ju häsovådlig eller irriterande, men det färdiga resultatet efter härdning ska vara "ogiftig" (cituationstecken för att tillverkaren inte garanterar något)
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • hall
      • August 2005
      • 190

      #3
      Vet inte riktigt vad som menas med 2 komponentig men jag har iaf en "B" flaska som man ska hälla i "A" flaskan innan användning...

      Tack för svaret heeke

      Om den nu fortfarande skulle irretera huden efter det härdat borde man ju inte kunna gå barfota på golvet:P.. Så förmodligen är den ogiftig efter den härdat.

      //hall

      Kommentar

      • Dalis
        • October 2006
        • 31

        #4
        Lacken är helt ofarlig efter härdning. Ett tips bara: Om du har tänkt lägga två lager; blanda INTE ihop burkarna utan blanda istället en del av de två komponenterna 1:1 i en annan burk för när du väl har blandat ihop a med b har du bara 1,5h på dig att applicera lacken. Två filmburkar, en för a resp. b, är utmärkta att måtta med. Akta dig bara för att ta filmburk a till komponent b efter att ha använt den till komponent a och vice versa.

        Kommentar

        • mediabrus
          • October 2005
          • 80

          #5
          Jag har haft väldigt dåliga erfarenheter av olika lacker till bakgrunder som jag gjort och kommer i framtiden enbart att köra med Epotex akvarielack, kosta vad det kosta vill. det kan säkert gå bra med andra typer av lack också, men det är ingenting jag skulle rekommendera att experimentera med. Det är min åsikt.
          http://www.brackvattensakvariet.se

          Kommentar

          Arbetssätt...