litet projekt - mycket text!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tomasai
    • February 2007
    • 14

    litet projekt - mycket text!

    Hej alla,

    Funderat lite... Har snart haft akvarie i ett år. Eftersom jag har blivit fiskbiten är det nu dags för utökning och detta med hjälp av ett projekt. Anledningen till att det blir ett projekt är flera, men mest för min något udda platsbegränsning - en akvariestorlek på 40*30*40(l*b*h). Detta är maxmåttet, kan tänka mig att ta (och även lägga till) ngn centimeter här och där på er inrådan. (Men det är klart om ngn kan ge tips på ett bra kar som passar mina mått så är jag inte den...)

    Ok, vad är själva projektet då?, undrar ni. Jo, det är för tillfället att köpa ett rent glasakvarium utan ngt extra. Vågar man sig på att limma ett själv utan ngn som helst tidigare erfarenhet? Därefter rama in det på ngt udda men vackert sätt. Hur? Kort sagt genom att ta två plankor, en överdel och en underdel och 4 st järn- eller aluminiumpinnar som bärande väggar.

    Inte riktigt klart vad jag menar? Kolla min fina principskiss här:




    Jag tänkte gröpa ur både ovandel och underdel. Underdelen för att sänka ner akvariet och ge en ännu stabilare grund. Överdelen för att ha plats med belysning. Kanske ngn diodlösning också för att få ngn snygg månsimulering, där månen kanske tom är flyttbar? Ge mig tips och förslag på hur det skulle kunna gå till!

    Det finns ännu fler punkter att diskutera...

    Om byggmateriel:

    1. Pinnarna helst aluminium, men järn går också bra. Gärna svarta. De skall vara cylinderformade med räta urfasningar/spår för att hålla akvariet på plats som på denna bild; http://www.aciesinteractive.com/akproj/rör.jpg.
    Eller har ni ngt annat förslag? Det solida rörets diameter bör vara ca 1,5-2 cm tror jag (dels estetiskt och även att tjockare pinnar ger stabilare konstruktion). Vad tror ni? Har ni förslag på vad man kan använda?

    2. Målarfärg som inte är giftig och som dels ger träet den färg man vill ha samt skyddar träet mot fukt.

    3. Träslag? Antar att det går bra med det mesta, men är det ngn ni skulle föredra eller rekommenderar speciellt?

    Om utrustningen:

    1. Belysningen; finns några förslag på detta? Skulle en lösning med halogenbelysning (ni vet såna där små spotlights som var poppis för några år sen funka tom? Om inte annat så skulle det bli ganska snyggt, tycker jag.)

    Eller skall man ta det säkra före det osäkra och försöka satsa på 1-2 små lysrör, isf vilka, storlek, ifästning osv..? Vad skulle ni göra? Om man läser längre ner och har dessa fiskar och växter i åtanke, vilka typer av färger
    (lyrsrörstyper och ljus) bör jag försöka förstärka för att få det att kännas vackert och harmoniskt. Läste ngt om att små lysrör skulle kosta 500-700kr stämmer detta? Det skulle vara rätt oacceptabelt för mig just nu.

    2. Innerfiltret; tips på ngt filter? Vill egentligen ha ngt lite mer ställbart så att man ifall nödvändigt kan öka cirkulationen, men det är tänkt att vara lite lugnare vatten i karet. Ytterfilter? (Känns kanske lite dyrt och
    hightech i detta fall?) Skulle en sån här http://www.guldfisken.se/beta/catalo...197de9e560648c räcka? Andra små förslag?

    Om växter och substrat:

    Tänkte ha sandbotten med en liten mängd rätt små flata stenar. Vad gäller växter blir det lite cabomba baktill och javamossa i ngt hörn, tror jag.

    Om fiskvalet:

    Jag är inne på att ha små microrasbora kubotai (väldigt liten grön stimfisk i 1-2cm klassen), i mellan nivån i akvariet tänkte jag ha 3 st pygméguramis som kommer att flyttas över från mitt nuvarande kar där jag tror de mår
    bra men just nu inte helt vågar slappna av då jag har några afrikanska thomasiciklider. För att överfylla denna lilla tank tänkte jag även ha några gröna räkor, Caridina cf. babaulti (3-5 st) eller kanske arten white pearl.

    Slutligen tänkte jag få in 2-3 gobies av arten stiphodon (som äter alger) och inte blir så stora (3-5cm), känner att det skulle kunna vara en liten udda och kul art att sitta och titta på. Eller kanske ngn annan liten goby som passar som inte är tillräckligt stor för att äta upp räkor och fiskar, förslag? Några andra kommentarer på fiskvalen?

    Oj, det där blev sjukt mycket text, till och med avskräckande mycket!

    Ha det gott allihop,

    Tomas

    -------------------------------------

    Har alla glömt min rubintetratråd?

    Jag som trodde det skulle bli en trevlig diskussion där!
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    #2
    hm, hade du tänkt ha ena plankan under karet, och den andra plankan ovanpå karet?
    Du kan ju kanske göra ett vägg akvarium utav det hela? Du har en bra skiss, och på dom 2 "rören" som sitter lägst kan du bara ha en bärande planka på å sen såga ut så det blir som en ram på framsidan.
    www.frfoto.tk

    Kommentar

    • Tomasai
      • February 2007
      • 14

      #3
      Vet inte om jag förstår dig rätt, men jag tänkte alltså inte ha karet emellan några rum dvs som ett väggakvarium. Utan det är tänkt att det skall stå på skrivbordet där det finns rätt begränsat med utrymme, men ändå.

      Alltså är egentligen funktionen med detta bygge två: 1. Ha ngt att fästa ngn belysningskonstruktion i... 2. Lite Kirschsteiger effekt... dvs det skall se ok ut. (Sen att det troligen kommer se för jäkligt ut är en annan sak.)

      Kommentar

      • fredd
        • February 2007
        • 3360

        #4
        hehe jag menar inte att du ska ha den mellan en vägg, utan snarare på väggen. typ som ett aquastyle akvarium

        elarm säljer billigast larm för privat bruk och små företag. Larm utan månadskostnad. SMS avisering. Larmet ringer upp användaren. IP-kameror, övervakningskameror, NVR server, Bitvision, Longse, Herospeed, PGST, fisheye kamera, 8 mp, 5mp, megapixlar, megapixels. Trygg familj. Tryggt hem. Lättförståeligt. Svensk manual.
        www.frfoto.tk

        Kommentar

        • Tomasai
          • February 2007
          • 14

          #5
          Nu förstår jag vad du menar, dock hänvisar jag lite till förra inlägget - dvs inget tavelakvarium heller. Men visst är aquastyles grejor är rätt snygga! Passar kanske inte direkt in i hemmen alltid, men...

          Dessutom skulle jag nog inte känna mig trygg med närmare 50kg hängandes väggmonterat. Betydligt tryggare att ha det stående på ett bord.

          Kommentar

          Arbetssätt...