silikona om

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

    silikona om

    Vad tror ni att det skulle kosta att silikona om ett akvarium på 300L?
    Och hur skulle man då gå tillväga?

    Tck på förhand
    /Marcus
    / Marcus
  • Richard.R
    • December 2006
    • 1872

    #2
    tja de kostar väl ca 100-150 kr
    396L SA biotop
    128L SA biotop
    54L SA biotop
    54L SA biotop

    Kommentar

    • PlatyYngel
      • January 2006
      • 1105

      #3
      Var det allt som jag kunde få ut av alla ni som är erfarna?
      / Marcus

      Kommentar

      • Stew
        • July 2004
        • 1736

        #4
        Halloj,

        runt 300 kronor om, du inte har något hemma.

        Gjorde detta häromsistens. Det var hemskt... Kommer aldrig göra om det :P
        Var groggy i flera dagar utav ättikan i silikonet. Slut i fingrarna efter skrapandet mot glaste (för att få bort silkonresterna).

        Hoppas det går bättre för dig, och att du har en glimmrande teknik
        540l Malawi
        180l Växt / sällskapskar
        90l odlingskar
        50l odlingskar / karantänskar

        Kommentar

        • Richard.R
          • December 2006
          • 1872

          #5
          lukten är värst när man silikonar, jag fick huvudvärk efter att jag gjort ett 15 och ett 32 liters kar
          396L SA biotop
          128L SA biotop
          54L SA biotop
          54L SA biotop

          Kommentar

          • Sabina
            • January 2003
            • 481

            #6
            Jag tyckte inte alls det var farligt. Jag silikonade precis om ett kar på ca 100L, använde en "fönsterskrapa" (man kan skrapa bort färg på fönsterrutor men) med alldeles nytt rakblad som jag skar bort den gamla silikonen med. Jag har alu-ram så jag lät silikonet mellan glasskivorna och mot alu-listen vara kvar. Sedan rengjorde jag med rödsprit och till sist tog jag silikon avsett för akvarier och la en sträng längs med alla kanterna. Jag har köpt en "silikonavdragare" på K-Rauta som jag drog av överflödigt silikon med. Jag skall strax ge mig på ett 250L akvarium och silikona om och efter att det tidigare projektet gick så pass enkelt så tror jag det går minst lika smidigt med det andra karet...Bara förbered sakerna innan så tror jag det går smidigt och bra!

            MVH

            Sabina
            Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

            Kommentar

            • Stew
              • July 2004
              • 1736

              #7
              Ursprungligen postat av Sabina
              Jag tyckte inte alls det var farligt. Jag silikonade precis om ett kar på ca 100L, använde en "fönsterskrapa" (man kan skrapa bort färg på fönsterrutor men) med alldeles nytt rakblad som jag skar bort den gamla silikonen med. Jag har alu-ram så jag lät silikonet mellan glasskivorna och mot alu-listen vara kvar. Sedan rengjorde jag med rödsprit och till sist tog jag silikon avsett för akvarier och la en sträng längs med alla kanterna. Jag har köpt en "silikonavdragare" på K-Rauta som jag drog av överflödigt silikon med. Jag skall strax ge mig på ett 250L akvarium och silikona om och efter att det tidigare projektet gick så pass enkelt så tror jag det går minst lika smidigt med det andra karet...Bara förbered sakerna innan så tror jag det går smidigt och bra!

              MVH

              Sabina
              540 liter var inte skojj.. 100 liter kan jag tänka mig är en "walk in the park" om man jämför... Men så är min teknik inte fulländad heller :P
              540l Malawi
              180l Växt / sällskapskar
              90l odlingskar
              50l odlingskar / karantänskar

              Kommentar

              • PlatyYngel
                • January 2006
                • 1105

                #8
                Tack för svaren!
                / Marcus

                Kommentar

                • diväteoxid
                  • December 2006
                  • 356

                  #9
                  Man kan ju faktiskt andvända andningsskydd, inte så värst dyra längre heller.
                  Bor man i lägenhet så kan det vara trist att gå omkring med en sån hela dagarna...men tipsar om det nu eftersom ingen annan gjort det.
                  Jag har även haft nytta av den när jag rengjort golvbrunnarna här hemma.
                  Har oxå ett 400L som skall limmas om...kanske i sommar.

                  Kommentar

                  • Sabina
                    • January 2003
                    • 481

                    #10
                    Ursprungligen postat av Stew
                    540 liter var inte skojj.. 100 liter kan jag tänka mig är en "walk in the park" om man jämför... Men så är min teknik inte fulländad heller :P
                    Kanske har hjälpt att jag har byggt garage till huset, det har blivit en hel del fogande med byggsilikon på sina ställen. För att inte tala om diverse fönsterskrapning...

                    Jag hade faktiskt förväntat mig värsta jobbet. Dels för att jag inte gjoprt det tidigare dels för att akvariet stod kvar på ställningen (satt fast på grund av automatsikt vattenbytessystem). Så när allt var klart på 1,5 timme första gången så var mina andra två omlimningsprojekt (1 st 250L och 1 st 375L) inte alls så skrämmande längre...

                    Lycka till!

                    MVH

                    Sabina
                    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                    Kommentar

                    • Stew
                      • July 2004
                      • 1736

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sabina
                      Kanske har hjälpt att jag har byggt garage till huset, det har blivit en hel del fogande med byggsilikon på sina ställen. För att inte tala om diverse fönsterskrapning...

                      Jag hade faktiskt förväntat mig värsta jobbet. Dels för att jag inte gjoprt det tidigare dels för att akvariet stod kvar på ställningen (satt fast på grund av automatsikt vattenbytessystem). Så när allt var klart på 1,5 timme första gången så var mina andra två omlimningsprojekt (1 st 250L och 1 st 375L) inte alls så skrämmande längre...

                      Lycka till!

                      MVH

                      Sabina
                      Jag höll på i 20 timmar säkert
                      Kan man få få en omsilikoneringskurs hos dig?
                      540l Malawi
                      180l Växt / sällskapskar
                      90l odlingskar
                      50l odlingskar / karantänskar

                      Kommentar

                      • Heatseeker
                        • February 2007
                        • 15

                        #12
                        vad är en SILIKONAVDRAGARE???
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1237021

                        Kommentar

                        • Sabina
                          • January 2003
                          • 481

                          #13
                          Ursprungligen postat av Stew
                          Jag höll på i 20 timmar säkert
                          Kan man få få en omsilikoneringskurs hos dig?
                          *ASG*

                          Jag skall börja med 250L nu till helgen tänkte jag. Men jag måste förts bli färdig med fogningen av 50m2 klinker som jag lagt i garaget...

                          Du hjälper mig att foga, jag hjälper dig att silikona om ;-)?

                          Jag återkommer med rapport efter 250L karet...

                          MVH

                          Sabina
                          Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                          Kommentar

                          • Sabina
                            • January 2003
                            • 481

                            #14
                            Ursprungligen postat av Heatseeker
                            vad är en SILIKONAVDRAGARE???
                            De kan se ut på olika sätt. Jag köpte ett sätt med 3 st olika avdragare med olika vinklar på. De är gjorda i ett silikonliknande lite styvare material och används för att dra av silikonen i kanterna så att fogarna blir snygga och jämna.

                            Skall kanske fotografera mitt 250L projekt för de som tänker silikona om och vill se lite bilder? Hm, skall se om jag kan få till det.

                            MVH

                            Sabina
                            Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                            Kommentar

                            Arbetssätt...