5250 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mammamu
    • January 2007
    • 5

    #16
    Roligt att få så många svar. Bra ide det med att isolera sidorna och bakstycket. Värmefrågan har jag kollat upp med dammtillbehörs försäljare. Finns ju doppvärmare till dammar som vanligtsvis används vintertid. Väntar på svar. Fick även iden till pump och filtrering därifrån. Kommer ej ihåg vilka det va jag fråga men enligt försäljaren hade dom fixat liknande paket till andra större akvarier. Såg på deras hemsida med att dessa inte e så mycket dyrare än vanliga ytterfilter till vanliga akvarier.
    Skall börja spåna på detta med belysning. Det tål ju tänkas på helt klart.
    Vi var en utav dessa som gick på att en redtail klarar sig ett bra tag i en 720 liters enligt försäljaren. Visste ju att dom blir stora men inte riktigt så stora. Så nu e vår tjej (tror vi) ca.60 cm. När vi köpte henne va hon ca. 55. Och det är ca ett par månader sen. Dom växer relativt fort även när dom e äldre skulle jag vilja säga.
    Så vi vill ju gärna kunna ge henne bättre levnads standard. Vet att jag kommer att få kritik för detta men det är jag beredd att ta. Kan ju hålla med många att detta inte är en lämplig akvariefisk egentligen.
    När det gäller att nå och rengöring så har gubben min lovat att gå i och brottas med monstret även när den blir 130 cm.
    Blir ju att silicona fast all inredning som sen skall i.
    Skall förresten kolla upp detta med värmeväxlaren då våran nu sitter kvar på väggen oanvänd (bytte till luft vatten pump precis). Då slipper vi ju göra oss av med den med.
    Och ska dokumentera allt när och OM detta nu kommer igång.
    Annars får vi ju ge vidare vår tjej.
    mammamu

    Kommentar

    • Tuda
      • July 2006
      • 21

      #17
      Ursprungligen postat av mammamu
      När det gäller att nå och rengöring så har gubben min lovat att gå i och brottas med monstret även när den blir 130 cm.
      En Redtails skallben blir cirka 1 tum tjock (är nästan skottsäkert) och när de kommer över 90cm kommer den att vilja ha större utrymme om man inte har ett helt runt kar.
      Om karet inte är mer än 4x0,6x2 meter så kommer den att börja slå med huvudet mot akvarie-sidorna och det kommer inte bli kul när den ligger på golvet en vacker dag. mitt tips om ni ändå vill lägga så mycket pengar på ett akvarium så gör ett runt då den kommer få mycket plats. ca 4000liter är mitt tips: 320cmx50 = 4021 liter.
      Man kan ju köpa en utomhus pool i hårdplast och göra nåt snyggt med inomhus. Det måste vara hårdplast eftersom Redtailen (som de flesta andra catfiskar) har vassa föremål på buk och bakfenor som kommer ha sönder poolen om det är en uppblåsbar.
      Hoppas detta får er att tänka på vilket jätte jobb det ligger bakom denna underbara fisk

      Kommentar

      • Tommi
        • April 2007
        • 35

        #18
        låter maffigt altihopa. det är ju så man blir sugen själv. Vore helfräkt med ett så stort akvarium skapad som en flod eller å i genomskärning liksom... med djupt i mitten och som sen planar ut vid kortsidorna och blir lite grundare. då kan man ha flera olika sorters fuiskar som kräver olika miljöer + växter och sånt... PEP

        Kommentar

        Arbetssätt...