nytt akvarium (310l), ganska nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • woodo
    • January 2007
    • 605

    nytt akvarium (310l), ganska nybörjare

    hej det är så här att jag tidigare bara haft ett 60l akvarium o kände idag att jag ville testa på lite större!

    min fråga är om ni tror att den här uppsättningen fiskar skulle gå bra att ha i ett 310l akvarium.

    2, svarta teleskopsslöjstjärtar
    3, praktbotia
    1 alternativt 2(beronde på era svar) xingu ancistrus LO85
    2, vanliga ancitrus
    något stim(kanske kardinalteotra men inte säkert) ca 20 fiskar

    är det något jag bör tänka på?
    ni får gärna tipsa om coola fiskar, helst lite annorlunda. som man eventuellt skulle kunna lägga till eller ta bort några av dom ovannämda o ersätta!

    ledsen för dubbelpost, kunde inte välja forumskategori
    /Mvh Oscar
    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    #2
    jag kan hjälpa dig med en del fiskar.

    praktbotian bör minst vara 4-5st, de trivs bäst då de är fler...har personligen 5st just nu ska köpa 2 till på torsdag..de är otroliga fiskar (roliga) =)

    kardinaltetra kan du ha 20st av..med tanke på storleken på ditt kar så kan du ha fler..men börja med max 20st =)

    (kardinaltetran har väldigt lätt att få en sjukdom som heter neonsjukan. jag har personligen just pga detta och pga utseende köpt neontetror istället. tycker själv att de är finare. pluss att de är mindre känsliga, kolla upp det)

    L-malarna tycker jag du ska vara noga med, har du flera hanar så blir de aggressiva mot varran, tyvärr kan man inte avgöra könen på dem, så det är lite av en chansning. jag skulle börja med 2st =)

    föresten, innan du bestämmer dig för en mal. se då till att kolla på alla de arter som finns. det finns riktigt snygga. ancitrus är standart mal. det finns malar som är 100gånger snyggare. (kolla upp detta)

    fisk som jag rekomenderar : Silverhajar, de är riktigt snygga och coola..har en lite annorlunda simstil. (ps stimfisk. ha mellan 4-5st)

    dvärggurami: jättefina färger (ha en hona och en hane, de är partrogna)
    Rubingurami: ger dig en fin röd färg (hona och en hane, partrogna)
    fembandsbarber är också väldigt snygga.

    sen kommer jag inte på något mer. mina personliga favoriter är iallafall silverhajar och praktbotian =)

    lycka till med ditt kar
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

    Kommentar

    • Amaro
      • January 2007
      • 1709

      #3
      ojj ojj glömde nämna kampfisken. du får max ha en hanne. till den hannen kan du/bör du ha 2-4 honor. kravet då är att vattenytan är lugn i ditt kar. så du får trycka ner pumpen lite så ytcirkulationen inte är för stark
      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

      Kommentar

      Arbetssätt...