Projekt - Rädda lägenhet + fixa nytt 540

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    Projekt - Rädda lägenhet + fixa nytt 540

    En lång vecka som går mot sitt slut...

    Det hela började i förra lördagen med att flickan skrek! "Stefan!!! blött på golvet". Detta var 05:00 på morgonen. Lullar upp och förstår direkt att katastrofen är ett faktum. Halva vardagsrumsgolvet var blött... Lyckades snabbt hitta var läckan fanns och la dit massa handukar.
    Sedan var det till att torka golv... Lite av golvet är förstört. Men jag klarade mig bra ändå. Tog varken en paus eller åt något på 18 timmar. Körde stenhårt mellan 05:00 till 21:00. Usch.
    Hela helgen gick åt till att rädda fiskarna. De hamnade till slut i en 138l låda från IKEA. Kan rekomendera den varmt. Har sand+filter i lådan också. För att spara bakteriekulturen.

    Har köpt hem ett nytt 540 liters. Zooline blev det. Går igenom vad jag har gjort med det och vad jag ska göra. Tänkte att ni kanske kunde ge synpunkter på hela installationen. Vill ha det rätt denna gång

    Bytte ut lecablocksbänken mot alu-bänk. Skivan som låg på lecablocken var böjd
    Har vattnat in bänken ordentligt. Dock har jag inga pianounderlägg/puckar under fötterna. Men jag har betonggolv och laminat över. Så det ska vara stabilt.
    Karet har jag gjort rent med ajax fönsterputs. Avdunstar fint

    *Inredning*
    BTN moduler 7 stycken.
    2 av dem fungerar som filterkammare.
    Den ena för utblås ytterfilter samt ut/in powerhead+filtermatta.
    Den andra fungerar som insug ytterfilter, in/ut powerhead+filtermatta + doppvärmarplats.
    Har gjort avrinningsjack längst upp på modulerna för att vatten ska kunna rinna in/ut om rasterna täpps igen.
    Har 2x60mm raster åp den stora filtermodulen 1x60mm raster på den lilla.
    Använde 2 tuber silikon för att sätta upp modulerna, och jag tror det ska hålla.
    Målade springorna mellan modulerna svart. (på baksidan karet då ). Dock så flöt färgen in bakom alulisten. Blev inte kanon...
    2-3mm hål är borrade i modulerna för att vatten/luft ska kunna sippra in/ut.
    Frigolitskivor är fastsilikonade på botten.



    *Vad som ska göras*
    Silikonet har nu torkat i 48 timmar. I kväll tänkte jag fylla karet med vatten. Låta det stå med vatten i över natten. Kommer sedan fylla/tömma akvariet 3-4ggr innan jag lägger tillbaka fiskarna. (För att laka ut eventuella rester från rengöringsmedel osv). Så silikonet får 72 timmar på sig att torka.
    Lägger sedan i sand. Inte så värst mycket. Mest så det täcker ordentligt, och att fiskarna har något att gräva i...
    Tänkte sedan fylla upp karet med runt 400 liter vatten. Korrigera vattenvärden så att de blir samma som i IKEA-lådan.
    Flytta över filter+värmare från IKEA-lådan. Dra igång dem.
    Sedan ta runt 60 liter från IKEA-lådan och flytta över till stora tanken.
    Efter det blir det till att jaga fiskar... *Lets get wet*
    När alla är över så tar jag resterande vatten från IKEA-lådan och flyttar över det.
    Här tänker jag pausa för dagen. Så att fiskarna får lugna ner sig lite...
    Dagen efter tänkte jag försöka jaga lite granit Har ett par fina stenar i trädgården. Både röd och vanlig granit. Tror att de kommer passa bra..
    När karet är inkört så ska jag uppgradera filterkammrarna lite. Tänkte ta och klippa kuber av filtermatta istället. Använda bioballs längst ner. Sedan blå filtermatta över. Och Powerhead på det.
    Jag har silkonat om det gamla karet. Så det finns att köpa för en billig peng om någon vill ha det :P

    *Teknik*
    Zooline 540liter + alubänk
    7 BTN moduler
    2x Aquaclear 70 PH + Filtermatta
    Jäger 300w Doppvärmare (kommer bytas mot två mindre)
    4x36w lysrör (enbart 1-2 igång)
    Moonlight (yay)
    Påse med snäckskal i en av modulerna

    *Fisk, mat och så*
    32 mbunas, alla ungdjur
    Matar en gång om dagen med räkmix. Grönfoder någon gång då och då.
    Byter 30% vatten varje söndag. Tillsätter Bikarbonat.
    3 windelöv´s javaormbunkar (Växtakvarie!!)
    24-25 grader varmt.
    ph 8.2
    KH <3-5

    Alla synpunkter tas gladeligen imot.

    Har fotat hela eländet, plus nystarten. Lägger upp bilder på utveckligen. Även med färdigt resultat.
    Uppdaterar också tråden med mer info vart det lider. Och bilder på hur gamla karet ser ut.

    Stort tack Kent på Nols för all hjälp! Du är alltid stressad, och har massor att göra. Men ändå tar du dig tid att berätta och visa hur saker ska göras.
    Tack också till personalen på Herkules för att ni står ut med mig

    Simma lungt

    *Edit*
    Uppdaterar med bilder vart efter de kommer in
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Stew; 09 February 2007, 10:19.
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar
  • Whizzer
    • May 2005
    • 498

    #2
    Hur många tårar föll? Jag hade tjutit konstant mellan urvridningarna på handdukarna och svordomarna
    Whizzer
    http://ninavarblane.blogspot.com

    Kommentar

    • Stew
      • July 2004
      • 1736

      #3
      Ursprungligen postat av Whizzer
      Hur många tårar föll? Jag hade tjutit konstant mellan urvridningarna på handdukarna och svordomarna
      Jag svor mest :P

      £€[£@$¤¤*Vrida ur handduk*)$£@£$"#/"#*Vrida ur handduk*
      540l Malawi
      180l Växt / sällskapskar
      90l odlingskar
      50l odlingskar / karantänskar

      Kommentar

      • Stew
        • July 2004
        • 1736

        #4
        Har precis fyllt karet med vatten för första gången.
        Såg ok ut. skilde runt 1mm på 150 cm när vattnet var fyllt hela vägen upp. Ska ta ur allt vatten igen i morogn och korrigera.

        Det small till otäckt precis när karet var helfyllt. Tänkte att nu spricker det. Men det verkar bara ha varit modulerna eller något..

        Forstätter att uppdatera tråden när det händer något.
        540l Malawi
        180l Växt / sällskapskar
        90l odlingskar
        50l odlingskar / karantänskar

        Kommentar

        • ralp
          • October 2004
          • 639

          #5
          Hej Stew, det ser jättebra ut. Vad är det för svart färg du använde? Tror att det är lätt att tar bort den ifall man vill göra det en vacker dag?

          Hejhopp. R
          110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
          Vittina semiconica; Neripteron auriculata
          18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
          16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

          Kommentar

          • Stew
            • July 2004
            • 1736

            #6
            Uppdaterar med lite fler bilder.
            Ska gör om lite om 2 veckor. Upp till lysekil och jaga småsten
            540l Malawi
            180l Växt / sällskapskar
            90l odlingskar
            50l odlingskar / karantänskar

            Kommentar

            • Stew
              • July 2004
              • 1736

              #7
              Ursprungligen postat av ralp
              Hej Stew, det ser jättebra ut. Vad är det för svart färg du använde? Tror att det är lätt att tar bort den ifall man vill göra det en vacker dag?

              Hejhopp. R

              Hittade en lackfärg på hmm. en färgaffär. Vattenbaserad färg går inte bra
              Det är nog svårt att få bort den :P
              540l Malawi
              180l Växt / sällskapskar
              90l odlingskar
              50l odlingskar / karantänskar

              Kommentar

              Arbetssätt...