egenbygge - tjocklek på glas ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    egenbygge - tjocklek på glas ??

    Hej !

    Hittar rekomendationer på glasets tjocklek, både här på zoopet, och på andra ställen.

    Men alla rekomendationer verkar gälla höjden på rutorna.
    Exempelvis har man en höjd på ett kar av ca 30 cm så skall glaset vara 4mm.

    Men jag får inte klart för mig om rekomendationerna även gäller botten !?!?.


    Eller ?????????
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    ta "alltid" lite tjockare i botten, (beror ju helt på hur stort kar vi snackar, ett 25*25*25 räcker det med 4mm runt om liksom...)
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      200 x 30 x 30.....och då menar jag inte 200 högt..... :-)
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Vad gäller trycket så håller 4 mm om det är tillräckligt med stag. Dock är jag alltid skeptisk till så tunna glas som 4 mm eftersom de ju blir rätt sköra om man skulle råka stöta till dom eller tappa en liten sten i akvariet så jag hade nog kört med 6 mm.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • erik l
          • July 2005
          • 308

          #5
          Ja håller med Kjell 6mm sitter inte i vägen speciellt inte som karet blir 2m långt och innehållet ca 180 liter.

          erik l
          ________________
          mvh erik l

          Kommentar

          Arbetssätt...