Marcus Saltvattensprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marcuspajp
    • July 2004
    • 448

    Marcus Saltvattensprojekt

    Hej.

    I augusti i år bestämde jag mig för att starta saltvattenskar när jag såg en picassotryckarfisk i en affär. Jag tänkte redogöra lite för hur jag har gjort här.

    Eftersom jag vet att det är många här på zoopet som är i samma sits som jag var då, dvs rätt erfarna av sötvatten och sugna på salt så tänkte jag berätta lite vad jag lärt mig.

    Man kan köra saltvatten på en hel massa olika sätt, men det som har blivit standard nu skiljer sig på väldigt många sätt från hur man kör sötvatten. I sötvatten brukar man bryta ner det mesta i akvariet och ha aeroba filter som har nitrat som slutprodukt, sen håller man nitraten nere med vattenbyten. Vissa kör sina saltkar så också (Hej Lasse ). Det vanliga i saltvatten däremot är att man tar ut så mycket skräp som möjligt innan det hinner brytas ner och komma i kvävekedjan, och det som blir kvar tar man hand om med anaeroba filter som gasar ut det i atmosfären eller binder upp det i biomassa. Det man använder för detta är väldigt porös sten som kommer direkt från havet och som är full av bakterier och andra sorters liv som tar upp saker ur vattnet (Levande sten). Det viktigaste mekaniska filtret är proteinskummaren, det är ett rör som man skjuter en massa bubblor i så kommer skiten ur karet, jag ska ta upp det och alla annan teknik mer i nästa inlägg när jag har fått igång min filtrering.

    Det första jag gjorde var att sälja av mina Tanganiykaciklider i mitt ena 540 och tömma karet, då såg det ut såhär:



    Jag tog ut all sand och mina BTN-moduler. Om man ska ha bottensubstrat eller inte är ganska kontroversiellt, jag har valt att inte ha det nu i början.

    Sen gick det några månader och jag spenderade en hel del pengar på utrustning, mest på nya cirkulationspumpar. Man vill ha minst 10x cirkulation i saltkar, vissa har över 100x. Jag köpte 2st Tunze stream 6060 som flyttar 6000l/h st på bara 11W och ett Osmosfilter för att få extremt rent vatten från kranen att blanda saltvatten med.

    Efter 3 månader nu i helgen hade jag äntligen borrat akvariet och fixat till nästan allt som behövdes för att jag skulle kunna starta karet. Jag började fylla karet med osmosvatten på lördag, men min osmos gör 20l/h så det tog fram till måndag kväll innan karet va fullt och jag kunde få i nån salt. Igår köpte jag 18kg levande sten och stoppade i. Såhär ser det ut nu



    Det går med bara vatten, sten och cirkulation nu. Runt jul räknar jag med att stoppa i de första fiskarna kanske.

    Tack för mig, ska somsagt uppgradera mer om hur tekniken funkar såsmåningom.
    Bifogade filer
    Salt är ballt
  • cgr
    • March 2005
    • 296

    #2
    Bra info och intressant se hur du gjort!
    Aktiva akvarium:
    180L Juwel Rio,
    Invånare; Fjärilsciklider "Electric-Blue", Corydoras Sterbai, Otocinclus, Golden Nugget, Kardinaltetror, Rödmunstetra

    Kommentar

    • Wide5
      • November 2006
      • 75

      #3
      Kan rekomendera dig att skaffa mycket mer (bra) LS, den gör halva jobbet.
      Glömde... kolla in min sida http://www.finafisken.nu där hittar du en deö info om koraller och fiskar.
      Senast redigerad av Wide5; 16 November 2006, 22:56.

      Kommentar

      • Tenkare
        • May 2005
        • 2519

        #4
        Bra beskrivning hittils, ser fram emot resten.

        Lycka till
        Neca eos omnes, deus suos agnoscet


        Min zon Min Tenkare

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          kul att du skriver om ditt kar här på zoopet oxå marcus kommer följa din tråd här,, men först och främst på SG.
          som du säkert har sett på SG så håller jag oxå på att planera ett saltkar och jag har väntat länge på att någon ska starta en sådan här tråd på zoopet..

          och på SG så är alla väldigt bildtokiga och det är det här oxå (tänker på mig själv) så du får allt ta och lägga upp MASSOR av bilder så vi kan följa ditt bygge.

          sen tycker jag oxå att du borde skaffa dig mer LS. det blev inte så många stenar på 18kg eller du kanske inte har lagt i allt på den bilden?

          vad har du tänkt att ha för belysning?
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • marcuspajp
            • July 2004
            • 448

            #6
            Ursprungligen postat av andreassofus
            och på SG så är alla väldigt bildtokiga och det är det här oxå (tänker på mig själv) så du får allt ta och lägga upp MASSOR av bilder så vi kan följa ditt bygge.
            Jag ska försöka

            Ursprungligen postat av andreassofus
            sen tycker jag oxå att du borde skaffa dig mer LS. det blev inte så många stenar på 18kg eller du kanske inte har lagt i allt på den bilden?
            Givetvis ska det in mer LS i nån form, när jag har råd. Den stora bumlingen till höger är 40x20cm och väger 12kg.
            Ursprungligen postat av andreassofus
            vad har du tänkt att ha för belysning?
            Jag har en 250W MH sen jag hade växtkar, jag ska ha den och så några rör för att få mer ljus i kanterna och blåljus. Det ska mest vara ett fiskkar så ljuset är egentligen mest för syns skull.

            Bilderna är tagna med en 36W 50/50 powercompact förresten.
            Senast redigerad av marcuspajp; 17 November 2006, 06:33.
            Salt är ballt

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              #7
              usch ja, att det ska va så dyrt med sten. hade du tänkt och lägga i mer sten sen när du har kört igång? bör man inte sätta i all sten samtidigt?
              på så vis ja.. själv gör ja nog tvärtom,, tänkte köra mest lägre djur och nån räka eller två och en del turbosnäckor och en och annan fisk..

              köpte nu ny eller begagnad sten förresten?
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              • Wide5
                • November 2006
                • 75

                #8
                Det är absolut bäst att lägga i all sten från start, även om det svider ordentligt i lädret.
                Du kan få stora problem med vattenkvaliten, om du lägger i ny LS efter uppstart.
                Har du ngn skummare ?

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #9
                  det var det ja tänkte. lägger man i styenen lite då och då får man väl nitritspikar hela tiden.
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • Wide5
                    • November 2006
                    • 75

                    #10
                    Jupp och det vill man ju undvika, det går iofs om man tar sten som redan är inkörd. Exempelvis från ett redan fungerande akvarium.

                    Kommentar

                    • cgr
                      • March 2005
                      • 296

                      #11
                      Ursprungligen postat av Wide5
                      Kan rekomendera dig att skaffa mycket mer (bra) LS, den gör halva jobbet.
                      Glömde... kolla in min sida http://www.finafisken.nu där hittar du en deö info om koraller och fiskar.

                      LS är roligt eftersom man får biologisk mångfald i akvariet och det är snyggt men man ska inte överdriva dess filtereffekt och lägga för mycket pengar på det.

                      Aktiva akvarium:
                      180L Juwel Rio,
                      Invånare; Fjärilsciklider "Electric-Blue", Corydoras Sterbai, Otocinclus, Golden Nugget, Kardinaltetror, Rödmunstetra

                      Kommentar

                      • Wide5
                        • November 2006
                        • 75

                        #12
                        Helt sant, men 18kg på 540L. Anser jag vara lite.

                        Kommentar

                        • andreassofus
                          • November 2005
                          • 5643

                          #13
                          man brukar väl räkna minst 10% LS av vattenvolymen,, så i ett 540l kar borde ju de bli 54kg LS
                          Mvh Andreas
                          min zoon
                          msn adress

                          Kommentar

                          • Nils Holmström
                            • November 2004
                            • 2195

                            #14
                            Ursprungligen postat av andreassofus
                            man brukar väl räkna minst 10% LS av vattenvolymen,, så i ett 540l kar borde ju de bli 54kg LS
                            Har levande sten samma densitet som vatten?
                            222 liter Malawi

                            Kommentar

                            • marcuspajp
                              • July 2004
                              • 448

                              #15
                              Jag tror personligen inte att det spelar nån större roll om man tar all sten samtidigt eller lite i taget. Huvudsaken är att att det är ordentligt inkört innan fiskarna kommer i. Jag tror kanske tom att det kan vara bra att det blir fler mindre toppar istället för en stor, det kanske överlever mer på stenen då.

                              Den stenen jag har nu är ganska väl inkörd, den har legat hos handlaren i 3 månader eller så. Jag tänkte ta lite mer nästa gång han får in, så kanske jag får "färskare" sten med mer liv på, och så kanske mer av livet överlever då när den andra inkörda stenen "buffrar".

                              edit: Jag har en skummare, en Grotech HEA-150
                              Salt är ballt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...