Akvariebänksben

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

Akvariebänksben

Jag har börjat planera lite inför ett akvariebänksbygge och speciellt ben till denna.
    Jag funderar på att använda ben avsedda för köksskåp och har kikat lite på IKEAs varianter.

Deras plastben, Faktum, har en högsta belastningsvikt på 125kg vilket skulle räcka, men dom är ju inte så vackra.

Jag skulle föredra Capita istället. För dessa ben anges inte någon maxbelastning (antagligen för att den är betydligt högre).

Är det någon som har någon vettig åsikt om dessa ben?
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

Justerbara är väl trevligt för att kunna ställa akvariet jämt men de blir den svaga punkten hur du än gör. Capita kan man också justera men som du säger så klarar dom nog av mycket mer än Faktum specielt om dom får stå på en plan yta.
    Det du bör vara nogran med är materialvalet till bänken samt hur du fäster benen i detta material.
    Vet inte om mitt drabbel hjälper men jag tror ditt projekt låter helt rimligt.
    Ett par frågor dock, hur stort akvarium blir det och vad skall du ha för material till bänken.

Kommentar

• heeke
      • April 2003
      • 5033

Ja, det är ju just justermöjligheten jag är ute efter.
      Vet ännu inte rikitgt hur konstruktionen blir men det finns 2 varianter som kan bli aktuella.
      Antingen regelverk klätt med något tunt skivmaterial eller så blir det mdf rakt i genom. Vilket det blir beror lite på hur jag bestämmer mig för hur det ska se ut, då det ska byggas en matchande tv/media bänk också.

Kommentar

• heeke
        • April 2003
        • 5033

Ingen som har någon erfarenhet av ikea's "köksben"?

Kommentar

• -c-
          • May 2006
          • 33

Har haft samma funderingar och kontaktade därför IKEA om Capita 11 cm. De hade inget värde att ge men uppgav efter viss efterforskning att Capita minst klarar dubbelt så mycket belastning som Faktumbenen. Det som enligt IKEAs kundtjänst är känsligt är sidorörelserna, vikt uppifrån tål de de däremot i massor enligt ovanstående uppgifter.

Jag kommer dock att "säkra" lite och använda 8 eller kanske tom 12 ben till mitt bänkbygge som skall bära upp totalt ca 800 kg (600 l akvarium).

Kommentar

• heeke
            • April 2003
            • 5033

Som jag mistänkte då.
            Får se hur det blir med möbelbänk för min del.
            Jag kanske bara "klär in" befintlig aluminium ställning. Det är lite mindre jobb med den lösningen.
            Bara att skaffa lister för skjutdörrar och typ masonint eller tunn plywood så är det ju klart.

Kommentar

Arbetssätt...