Projekt: Skaffa discus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gudsson
    • July 2006
    • 342

    Projekt: Skaffa discus

    Jag har ett 220 liters akvarium med sydamerikafokus. Jag har ända sedan jag skaffade detta i somras tänkt uppgradera allt eftersom jag lär mig mer om akvarier. Jag ska snart flytta till en ny lägenhet och efter flytten har jag tänkt att mitt kar ska bytas upp i storlek. Frågan är bara hur stort jag behöver. Jag vill inte ha ett för stort akvarie då det kommer ta för mycket plats i lägenheten. Mitt akvarie är idag lite för tätt befolkat;
    2 fjärilsciklider
    2 kakaduaciklider
    24 kardinaler
    10 fantomer
    6 Corydoras
    5 Otocinclus
    2 små sugmalar
    1 L001 (8cm)
    1 Plecomal (13cm)

    Till dessa skulle jag vilja ha 6 discus ungdjur och några altrum scalarer.
    Hur stort akvarie behövs då?
    Räcker ett 375 liters eller ska jag satsa på ett 540 liters? Jag kan väl inte behöva dra mig upp till ett 720liters?
    375 L sydamerikaliknande
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Du behöver minst ett 540, då det är höjden som bestämmer lite då Altum bör ha ett kar med minst 60 cm höjd. När du ändå ska köpa ett större, så gör inte samma "misstag" som jag, då jag köpte ett 540 som efter 6 månader blev utbytt mot ett 960 liters kar.
    Köp ett stort, då priset inte skiljer sig så mycket, och ibland tom kan vara billigare.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • gudsson
      • July 2006
      • 342

      #3
      höjden har jag inga större problem med. Det är dock bredden som helst inte bör vara mer än 150 cm. Annars blir det så oerhört svårmöblerat.
      375 L sydamerikaliknande
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164

      Kommentar

      • solbacka
        • January 2004
        • 3952

        #4
        Jag tror det blir svårt med så många olika fiskar med diskus. Diskus vill ha 50l/vuxen fisk. Diskus blir lätt sjuk och då brukar man köra värme/saltkur och då strycker många fiskar med som inte tål detta. Överbefolkat kar med diskus i är inte att rekomendera det är mycket noga med vattenkvalite.
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

        Kommentar

        • gudsson
          • July 2006
          • 342

          #5
          Det var tråkiga nyheter det. Så karets storlek hjäper inte? Har just nu tittat på ett begagnat 540 liters kar med måtten 150*60*60. 50l/vuxen borde ju funka i ett sånt kar iallafall...
          375 L sydamerikaliknande
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164

          Kommentar

          • mmm
            • June 2004
            • 901

            #6
            Tycker 540 liter verkar litet till de fiskarna. Du bör nog gå upp till 720 eller något liknande. Men vill du inte ha så långt kar så kanske det går att hitta ett lite djupare kar, typ 150*80*60(?). Annars bör du nog dra ner lite på antalet fiskar, eller t.ex. strunta i altum-skalarerna ...
            /Mattias

            Kommentar

            Arbetssätt...