Projekt: Odling av Kopparbarb

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Adamb
    • November 2005
    • 184

    Projekt: Odling av Kopparbarb

    Detta kanske är ett ganska litet projekt men skriver det här. Var och köpte 2 honor samt 2 hanar idag. Båda honorna har rom men jag kommer vänta en vecka innan parningen. Hanarna går för sig och honorna för sig. Har gjort ett specielt akvarium specielt för barber. Köpte myggnät. Ungefär 1/3 av vattnet under nätet och 2/3 delar över. Så det är menigen att romen ska trilla ner under nätet. Har även lite växter i för att kunna få dem till lek. Nu hoppas jag bara att detta ska fungera.

    //Adamb
  • Stjärnzoo
    • December 2005
    • 43

    #2
    Wow, vad fräckt! Jag håller tummarna och hoppas på att ditt projekt lyckas och att du får många kopparbarbs yngel.
    /Hanna - stolt ägare till:
    ett 180 liters,
    ett 540 liters.
    + 1 yngelkar på 54 liter.

    Kommentar

    • uffe
      • January 2002
      • 865

      #3
      det kommer att funka alldeles utmärkt om du har ett lekraster som du har gjort,dom flesta barb sorter går att leka av på det viset.
      // Uffe

      Kommentar

      • qenzo
        • February 2005
        • 1747

        #4
        Gladys här på forumet har lekt av dessa också en gång. Hon kanske kan ge lite tips om så önskas
        Lycka till!!
        Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

        Kommentar

        • Adamb
          • November 2005
          • 184

          #5
          aa... de skulle ju inte skada om man kund få lite tips..tack.

          //Adamb

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #6
            Dessa brukar gå utmärkt att odla med "naturmetoden". Ha dem i ett akvarium (50-70 liter) och mycket javamossa eller liknande växter. Javamossan är bra, eftersom den bruar vara bra "odlingsba" för infusorier, som ynglen kan äta på i början. Sköt som vanligt akvarium (30-50% vattenbyten etc). Efter ett tag skall det börja dyka upp unga fiskar. Då är det dags att mata med yngelfoder blandat med foder för de vuxna. Just kopparbarber är inte så svåra på ynglen eller rommen. Speciellt inte i tät växtlighet.

            Jag "odlar" kejsartetror i ett sällskapsakvarium på det viset. Har mycket växter. Så det brukar dyka upp några nya unfiskar i månaden.
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            • MaxRobban
              • August 2006
              • 1048

              #7
              aha går det odla Kopparbarben enligt naturmetoden också.. det har jag inte testat... men annars så är Kopparbarben en av de enklare barberna att få i lek, men man ska vara lite på vakt då de är duktiga på äta alla ägg de kommer åt.. men de är produktiva så brukar bli en hel del. Uppfödningen av ungarna är inte heller ngt större problem.. tar artemia direkt

              Kommentar

              • Adamb
                • November 2005
                • 184

                #8
                Torsdagen 19/10 satte jag ihop en hona med en hane. Men det blev inget fösta natten. Men jag lät dem vara kvar en natt till mellan fredagen och lördagen och nu ser jag en trött hona som har smalnat av ganska rejält och undrer nätet ser man en hel del ägg. Detta är förstås jätte kul och jag hoppas de blir många yngel.

                //Adamb

                Kommentar

                • Matsvin
                  • April 2006
                  • 254

                  #9
                  Går alldeles utmärkt att odla kopparbarber enligt naturmetoden, jag har gjort det själv, även kardinalfisk, kejsartetra och kerritetra funkar bra (kerriteran blev det minst med yngel efter). Just nu provar jag med dvärgkardinalfisk :-)

                  Man får visserligen färre yngel när man använder naturmetoden, men det är så kul att se ynglen växa upp med föräldrarna!

                  /Matsvin.
                  Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

                  Kommentar

                  Arbetssätt...