Nytt malawi snart färdigt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • [xstream]
    • March 2006
    • 520

    Nytt malawi snart färdigt

    Tjo!

    Mitt nya 720 malawi börjar bli färdigt. Om jag inte räknar fel så har projektet tagit 3,5 månad och har totalt kostat enligt följande:

    Begagnat akvarium, btn-bakgrund och benställning: 2500
    Silikon: 500 (10 tuber)
    Rakblad etc.: 200
    Modul F,M,L: 1933
    Fluval FX5, extra slang och biobollar: 2455
    Värmare: 300
    Liggunderlag: 49

    Totalt nästan 8000 kronor, utöver detta har jag sedan tidigare två powerheads, 2m ljusramp, två plastkassar med blå filtermatta, 20L grus, 1L biobollar, kopplingsslang, färg och plywoodskivor.

    En bild på hela härligheten med lite beskrivningar om vad jag gjort kommer snart. Det enda som egentligen är kvar är att måla sidorutorna en gång till, ordna fram bra stenar, inreda. testa om utblåset på fx5'an faktiskt fungerar i praktiken (är rädd för att det inte kommer göra det.) och slutligen köpa täckglas som passar med alla slangar etc. som går ur karet.

    Hur många mantimmar projektet har tagit vill jag inte ens spekulera i, det är omsilikonat två gånger (med borttagning av silikon á 6-7 timmar), bakgrunder sågade och monterade samt nedslipade så täckglas går på, målat, listan fortgår i all oändlighet.

    Det enda stora frågetecknet som kvarstår är att, som det kommer synas på bilderna sedan, så har jag satt en modul som ett grottak i mitten av karet och en vanlig ljusramp kommer inte bli särskilt effektiv. Någon som har tips på spotlights eller något annan lämplig ljuskälla som passar bra för malawi och som kan monteras så ljuset fokuseras på en yta som är ung. 50x40cm?

    Cheers
    720L Malawi-biotop
  • Johan_esset
    • May 2006
    • 97

    #2
    Väntar på bilder låter skittufft
    MVH Johan

    Kommentar

    • MalawiAnna
      • July 2006
      • 215

      #3
      Vad har du tänkt att ha för fiskar i akvariet?
      Mvh Anna

      Kommentar

      • [xstream]
        • March 2006
        • 520

        #4
        Här är ett första smakprov på karet. http://jonatan.nu/DSC_0062.JPG

        Har funderat en del fram och tillbaka, har en tråd någonstans med sex förslag på arter som jag ville ha tankar kring men bakgrunden stjäler så mycket plats i botten att jag tror att det får räcka med två eller max tre arter med bara några fiskar av varje. Den totala ytan grus kommer bli så lite som 180x23cm2, dvs. bara runt 1/3 av totalen.

        Här är tråden med mina fisktankar. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=91348

        Av de fiskarna där är mina två klara favoriter Pseudotropheus saulosi och Metriaclima callainos.

        Cheers
        720L Malawi-biotop

        Kommentar

        • Johan_esset
          • May 2006
          • 97

          #5
          fasiken vad snyggt det är med bakrund och moduler på sidorna. den i taket var också bra:P
          MVH Johan

          Kommentar

          • [xstream]
            • March 2006
            • 520

            #6
            En snabb uppdatering, jag har spenderat två timmar med att noggrannt lägga i många kilo sten i karet. Min huvudinspiration är ett foto från Malawisjön av Ad Konings där man ser en klipphäll och botten helt beströdd med stenar.

            Jag har ännu inte limmat ihop stenarna med silikon så det går modifiera, detta kommer göras ikväll eller imorgon beroende på när jag känner att jag smält färdigt intrycket och är nöjd.
            Uppskattar positiva och negativa svar på helheltsintrycket och stenarnas placeringar.

            Jag kommer även, när karet är färdigt, har några växter i det.



            Cheers
            720L Malawi-biotop

            Kommentar

            • Långås
              • December 2005
              • 1368

              #7
              Stor potential i den starten. Det enda som jag inte gillar är bottenmaterialet, vad är det för något du har?
              Mvh Peter

              Kommentar

              • [xstream]
                • March 2006
                • 520

                #8
                Det är en ganska liten form av engelsk sjösten, baserat på följande foto http://www.zoopet.com/bilder/showpho...ig&cat=&sort=1
                720L Malawi-biotop

                Kommentar

                • albjohn
                  • March 2006
                  • 1179

                  #9
                  Det var en trevlig variant, var har du hittat den ?
                  Mvh Leif

                  Kommentar

                  • [xstream]
                    • March 2006
                    • 520

                    #10
                    Fick den med ett akvarium jag köpte för ett år sedan, kan vara någon sorts råda eller något annat.
                    Senast redigerad av [xstream]; 12 October 2006, 13:01.
                    720L Malawi-biotop

                    Kommentar

                    • albjohn
                      • March 2006
                      • 1179

                      #11
                      Ok, jag gillar den bruna färgen och blandningen av storlek, jag skulle ha haft nåt liknande för att byta ut det svarta silicatet som jag har i ett kar.
                      Mvh Leif

                      Kommentar

                      • [xstream]
                        • March 2006
                        • 520

                        #12
                        Nu tror jag du missförstått. Bilden är tagen vid Malawisjön av Kjell. Min sand är liknande men lite mörkare och inte riktigt lika varierad. Jag funderade på att blanda i mindre och större ända upp till något större än grus som man har på infarter. Tyvärr hade jag inte smidig tillgång till varken större eller mindre grus och jag börjar få ont om tid så det fick vara.
                        Ska ordna ett ordentligt foto på gruset jag använder ikväll.

                        Cheers
                        720L Malawi-biotop

                        Kommentar

                        • albjohn
                          • March 2006
                          • 1179

                          #13
                          Ja då fattar jag , jag läste lite slarvigt.

                          Men det var oneklgen ett fint grus på bilden :-)
                          Mvh Leif

                          Kommentar

                          • [xstream]
                            • March 2006
                            • 520

                            #14
                            Här är en ordentlig bild på grusblandningen, som ni ser är det runt 1-1,5mm med kraftiga inslag av mycket fin sand. Tycker nog inte att jag är så väldans långt ifrån Kjells foto, jag syftar ju ändå till att bygga en biotop, inte ett så snyggt akvarium som möjligt.

                            720L Malawi-biotop

                            Kommentar

                            • [xstream]
                              • March 2006
                              • 520

                              #15
                              Hela projektet börjar falla på plats nu. Båda pumparna är installerade, vattnet är uppvärmt och ph verkar ligga på runt 8 utan några tillsatser.
                              Det enda som saknas nu är lite tid för karet att köra in sig med bakterieflora och sedan kan jag kasta i fiskar. Ny lysramp ska specialbyggas också men det är inget krav för att det ska fungera.
                              720L Malawi-biotop

                              Kommentar

                              Arbetssätt...