Akvarium med strömmande vatten

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karln
    • August 2006
    • 3

Akvarium med strömmande vatten

Hej
    Jag tänkte dela med mig lite av ett projekt jag fick för mig att dra igång i
    somras. Det mynnade ut i att jag för 2 dagar sedan startade upp en
    strömmande Asienbiotop. Har länkat lite bilder på det och har lite frågor
    angående fiskar. Inlägget blev lite väl långt men kanske har lust att läsa.

Jag har inte sett så mycket information om liknande projekt på svenska,
    förutom Ola Åhlanders artikel. Skulle vara jättekul att se andras lösningar.
    Har ni bra tips på roliga fiskar som får plats i ett mindre kar (100L) och
    kommer från södra asien och gillar strömmande vatten? Jag tycker att Danio
    Kyathit eller någon annan danio är fina och skulle passa bra. Jag vill gärna ha
    lite botior av något slag. Jag köpte egentligen karet för att husa en polkadot-
    och en praktbotia men det är nog för litet för de fiskarna.

Jag har aldrig haft akvarium tidigare men när min 10åriga bror köpte en
    praktbotia och en polkadotbotia till sitt 26liters akvarium i somras så började
    jag fundera på om dessa rätt stora fiskar verkligen trivdes i ett så litet
    akvarium.

När jag började att läsa om dem upptäckte jag att de levde i strömmande
    vatten och folk byggde sina egna strömmande biotoper. Efter att ha sett
    folks olika varianter bl.a. Ola Åhlanders intressanta artikel
    http://www.bollmoraakvarieklubb.org/...praktbotia.htm om
    praktbotia kända jag att jag med måste prova.

Så jag köpte ett begagnat kar som enligt uppgift skulle vara 190L men när jag
    fick hem det visade det sig vara 96x33x33 istället för 120x40x40 så det rymde
    bara 100L Jag plockade sten som jag tyckte passade utomhus och lade
    kvartsgrus 1,2-2,0 mm på bottnen jag har även skifferbitar och en trärot i
    som jag fick med när jag köpte akvariet.

För att få ström i akvariet köpte jag två billiga AquaEL Turbo 1100 som
    cirkulerar vattnet 22ggr i timmen. Insugen till dessa placerade jag på andra
    sidan akvariet med 20mm PVC-rör. Den ena pumpen har ett vanligt
    skumgummifilter och den andra ett biofilter med lite aktivt kol.

Glömde ändra storlek på den bilden

För att kunna ha grus på bottnen för de arter som gillar att gräva och rota så
    lade jag två stora stenar mitt i akvariet som forcerar strömmen mot framrutan
    och skapar ett öppet område med lugnt vatten bakom stenen. För att inte all
    grusen skall spolas bak i akvariet så la jag småsten i strömfåran.

Växterna (javaormbunke och cryptocoryne) är lite få ännu men det skall jag
    komplettera framöver. Jag har precis lagt i tre fembandsbarber under
    cirkuleringsperioden. Men det var kanske inte så smart eftersom just dessa
    barber finns mer i stillastående svartvatten, jag förväxlade dem med tigerbarb
    vars habitat är lite mer strömmande. Men nu vill jag inte flytta tillbaka dem i
    det gamla akvariet eftersom de verkar ha acklimatiserat sig fint och de gillar
    inte att flyttas för mycket. De håller till i de lugna delarna av akvariet.
    Senast redigerad av karln; 06 September 2006, 20:16. Anledning: Fel på bilder
  • Fjärilsciklid
    • June 2006
    • 252

En fisk jag stötte på av en slump och har blivit förtjust i är Acanthocobitis botia. Den finns ej med på zoopet men jag har en bild på min profil och fakta går att söka på google och finns att läsa i mina tidigare inlägg där jag fått mycket bra svar. Den är mycket pigg och aktiv dagtid. Vet dock inte hur stort akvarium den behöver... jag har 3st på 167l. Lycka till!

Kommentar

• Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

Det ser jättebra ut!

Jag tror det är väldigt svårt att överdimensionera strömmen i ett akvarium. De flesta fiskar utsetts troligen någon gång under livet för strömmar som är mycket kraftigare än vad vi någonsin kan skapa med ordinära akvarier och standardpumpar. Troligen även fembandsbarb. Finns det dessutom någon stor sten i så bildas det "lä" någonstans som fiskarna lätt upptäcker.

Jag har hittat malar (släktet Glyptothorax, 6-7 cm stora) i en laxtrappa i kal betong där strömmen av misstag var så stark så att det inte gick att hålla en pinne still i vattnet (OK jag är lite klen, men ändå..). I vatten som var så strömt att att det var tungt att gå i med vadarstövlar, hittade jag unga praktbarber!

Men det finns ju undantag, jag tror inte slöjkampfiskar skulle trivas.

Kommentar

• Ola Åhlander
        • May 2002
        • 213

Jag skulle utan tvekan satsa på någon suggrönling typ Gastromyzon eller Homaloptera. Det finns flera arter som är ganska vanliga i handeln, de säljs ofta som "Borneo-pleco", "Hong-Kong-pleco" och liknande (missvisande) namn.
        En favorit är Pseudogastromyzon cheni, eller varför inte Sewellia lineolata. Båda går nog att få tag i om man letar. Båda dessa arter är förhållandevis lätta att hålla, och båda är odlade i akvarium. Jättehärliga fiskar som visar upp ett helt annat beteende i ett strömakvarium än i ett vanligt akvarium.

/Ola

Kommentar

• karln
          • August 2006
          • 3

Tack för tipsen på Gastromyzon!

Jag har fastnat lite för Gastromyzon Punctulatus. Jag har postat en liknande tråd på loaches.com och vissa tycker att min tank är för liten för 3st Botia Kubotai, men när jag läser artbeskrivningar på olika sidor så ska de klara sig rätt bra i en tank som denna.

Om det inte är omöjligt att hålla 3 Kubotai så kommer jag att köra en Myanmarbiotop med 3 Botia Kubotai 3 Gastromyzon Punctulatus och 10 Danio Kyathit. Annars kör jag en biotop runt Sewellia linoleata (Vietnam?) som är en av de festligaste fiskar jag sett.

Hur länge skall man cykla vattnet innan man börjar sätta i fler fiskar? Jag använder Nitrivec för att få igång bakterietillväxten.

Kommentar

• Tropfrog
            • October 2002
            • 8083

Jag sticker in med några kommentarer om strömakvarium.

Ditt akvarium har en samanlagd vattentransport på ca 22m/h eller 0,36m/min eller 6mm/sekund. Det är inte ens i närheten av de strömhastigheter som finns i biotoperna ni pratar om. Men fullt tillräckligt för fiskarna.

Om man skall upp i de strömhastigheter som finns i naturen så räcker det inte med att ha rör till pumpen. Den sätter helt enkelt fart på mer vatten än vad röret kan svälja så att det blir bakströmmar. Om man försöker att få de flödeshastigheter som finns i naturen med denna metod så kommer bakströmmarna göra att man får kraftiga vågor i akvariumet och det blir ju då inte mycket till ström. För att undvika detta behöver man en dubbelvägg i akvariet där vattnet som rivts upp kan ta vägen. Om man kombinerar denna lösningen med pumpar som är effektiva på att riva upp vatten, typ streampumpar så kan man nå en äkta strömbiotop med 1m/sekund eller mer.

Kanske något till nästa projekt?
            MVH
            Magnus
            min zoon

Kommentar

• karln
              • August 2006
              • 3

Tropfrog, visst är det så. Men det är om du räknar på snitthastigheten i hela akvariet. Som jag har lagt upp det i den här tanken så står vattnet still eller bakströmmar i större delen av tanken. Har ritat en bild.

Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

Mspaint är bra grejor

I själva strömmmen skulle jag gissa att jag kommer upp i 0,4-0,5m/sek men det är ju bara en korridor längst fram på c:a 80x80x600mm där vattnet rör sig så fort. Det är ju fortfarande långt ifrån 1m/sek men det är ganska hög fart för att vara i ett akvarie.

Eftersom det är så liten yta med strömmande vatten är det rätt tacksamt med små strömlevande fiskar. Kubotaierna är ju rätt stora men de lever ju inte i strömmen utan i pooler men med syrerikt strömmande vatten det är det jag försökt efterlikna här. Men sen skulle det vara kul med lite fiskar som verkligen lever i strömmen också.

Får fundera på 1m/sek i hela akvariet till nästa gång. Om man bygger ett 2m långt 400mm högt och 800mm brett med en skiljevägg och invändigt rundade kanter som man sen placerar mitt i ett rum så man kan titta från båda hållen. Kan bli riktigt fint men det får bli när man har lite mer gott om tid och pengar.
              Senast redigerad av karln; 08 September 2006, 10:38.

Kommentar

• gladys
                • March 2005
                • 1962

Ursprungligen postat av Tropfrog
                För att undvika detta behöver man en dubbelvägg i akvariet där vattnet som rivts upp kan ta vägen. Om man kombinerar denna lösningen med pumpar som är effektiva på att riva upp vatten, typ streampumpar så kan man nå en äkta strömbiotop med 1m/sekund eller mer.

Kanske något till nästa projekt?
                MVH
                Magnus
                Skulle du kunna utveckla detta lite mer. Det låter intressant, men jag förstår inte riktigt hur du menar.
                Quidquid latine dictum sit, altum viditur

Kommentar

• eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

Ser trevligt ut. Sen kan jag bara inte låta bli att kommentera att överdimensionera pumpen till ett akvarium. En bekant tänkte prova insekter i akvarium och dom skulle minnsan ha fart på vattnet. Så till ca 35L vatten tar han en Stoppar i kontakten och hmmmm vart tog insekterna vägen....
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• Azur
                    • March 2003
                    • 12946

2000 liter i timmen? Då har han slagit mig, mitt rekord är 1250 liter i timmen, i ett 30 liters saltvatten med räkor & smådjur.
                    Insekter är dock bra mycket sämre simmare än fisk - jag har ett 1000 liter/timmen filter i mitt 30 liters med Hypancistrus L260 "queen arabesque" malar, och de är totalt oberörda.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Glajdarn
                      • November 2004
                      • 270

I min burk där hemma försöker jag skapa _illusionen_ av en flod (el. motsvarande). Jag hyser alltså inga förhoppningar att jag skall kunna förflytta hela vattenmassan från ena änden till den andra utan att det bildas bakströmmar m.m.
                      (Inte för att jag tror att ni skulle hysa sådana förhoppningar heller, men ändå...)

Min burk är på 125x40x40, och jag tänkte uppgradera pumpen för att få lite mer fart på vattnet. Inhandlade således en pump på 1000 l/h. Kopplade in den till strilröret - och j-vlar var det sprutade!!
                      Fick borra upp hålen i strilröret och minska på flödet, och nu är jag nöjd.

Därför funderar jag lite grand på hur det ser ut i en 30-litersburk med en pump på 1000 l /h...
                      "This is a lighthouse. Your call."

Kommentar

Arbetssätt...