Bygga in akvariet i väggen!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pimo
    • May 2006
    • 182

    Bygga in akvariet i väggen!?

    Jag har gått och fundera på att bygga in mitt nya 100 liters akvarium i väggen.
    Har en liten lägenhet, så om jag har det i ett "skåp" i köket och sågar hål mot vardagsrummer ( skåpet ligger vägg i vägg med vardagsrummet ) så borde det blir väldigt bra tror jag.
    Dels tar det mindre plats och dels är det jävliga snyggt.

    Nu måste jag bara höra om det finns några bra tips eller liknande på hur man ska gå tillväga och om det är svårt att få det bra?
    Finns det någon "guide" eller liknande?
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Vad är det för väggar..Betong-gips??
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • pimo
      • May 2006
      • 182

      #3
      Det är gips vägg, så det är väldigt enkelt att såga i och så!

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Det är ju bara att måtta och regla upp 100 liter väger ju inte så mycket så det ju inte några problem.Det är lite svårt att förklara det här via datorn jag vad med och gjorde det med ett 250 l nere i en källare en gång det blev jätte bra måste vara en hemsida hur man ska göra du kan titta på
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Lubbe
          • February 2004
          • 677

          #5
          Sök i forumet här på zoopet! Finns några som byggt in sina akvarium och har bra beskrivningar med bilder och annat!
          Hoppas du dokumenterar ditt projekt med bilder och så också, om det blir av? Alltid kul att se vad andra har för sig!
          310 l - Sydamerika
          200 l - Asien
          104 l - Asien
          70 l - Sydamerika

          Kommentar

          • Tri-X 400
            • April 2006
            • 259

            #6
            Hej,

            vet inte om detta kan vara till ngn hjälp

            Personligen tycker jag att han vilseleder människor men har man lite "know-how" går det säkert vägen.

            Jag minns programmet med s.k. skräckfylldförstjusning men det kanske kan innehålla nga tips och råd då har du ngt att utgå ifrån.

            Har sjäv inte tittat på det, orkar inte riktigt se människan innan jag vaknat men det är mitt problem


            lycka till, nICKLAS.

            p.s. bor du i hyres eller bostadsrätt. Det är inte att bara ta upp hål och hål d.s.

            Kommentar

            • pimo
              • May 2006
              • 182

              #7
              Ursprungligen postat av Tri-X 400
              Hej,

              vet inte om detta kan vara till ngn hjälpPersonligen tycker jag att han vilseleder människor men har man lite "know-how" går det säkert vägen.

              Jag minns programmet med s.k. skräckfylldförstjusning men det kanske kan innehålla nga tips och råd då har du ngt att utgå ifrån.

              Har sjäv inte tittat på det, orkar inte riktigt se människan innan jag vaknat men det är mitt problem


              lycka till, nICKLAS.

              p.s. bor du i hyres eller bostadsrätt. Det är inte att bara ta upp hål och hål d.s.
              Tack för tipsen, ska kolla på tv4 grejen strax.

              Jag har väl lite hum om hur man bygger osv, har byggt upp endel väggar och golv så det ska nog gå bra.
              Får nog vänta ett litet tag dock, fick hem en liten hundvalp igår som jag har fullt upp med just nu!

              Jag bor i bostadsrätt, då får man väll göra som man vill med väggar som inte är bärande inne i lägenheten?

              Kommentar

              • Tri-X 400
                • April 2006
                • 259

                #8
                Japp, det får man.




                nICKLAS.

                Kommentar

                • pimo
                  • May 2006
                  • 182

                  #9
                  Nu har dragit ut hyllor och liknande ur garderoben så nu är bygget igång!
                  En sak jag funderar över är ifall man måste behandla väggar och tag i garderoben med något tro?, för fukten alltså?
                  Och hur stort utrymme ska det vara över akvariet?, räcker 35 cm?

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    35cm räcker över akvariet.
                    är ju inte helt fel att fuktskydda heller.
                    men oasett vad bör du ha ventilation som kan få ut den fuktiga luften.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • pimo
                      • May 2006
                      • 182

                      #11
                      Ok, då kör jag på 35 cm över, blir det problem kan jag fixa mer utrymme över akvariet då det är ett skåp över garderoben.

                      Jo ventilation har jag tänkt endel på, räcker det med något "hål" eller måste jag ha fläkt och grejor?

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        kan räcka med 2 hål, in/ut.

                        men skulle rekommendera fläkt.
                        finns ju små billiga fläktar man har till datorer som pumpar rätt bra med luft utan att väsnas.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • pimo
                          • May 2006
                          • 182

                          #13
                          Okok, då börjar jag nog med 2 hål, märker jag att det inte räcker sätter jag in en 120mm datorfläkt.
                          Senast redigerad av pimo; 20 June 2006, 06:57.

                          Kommentar

                          • pimo
                            • May 2006
                            • 182

                            #14
                            Nu är akvariet på plats, fick precis i fiskarna, är väldigt nöjd och lättad, va otroligt mycket jobbigare än vad jag hade tänkt.
                            Nu måste jag vila en stund, sen ska jag städa undan och fixa inredningen och försöka ta några kort och lägga upp här.

                            Kommentar

                            • Mightyice
                              • October 2005
                              • 120

                              #15
                              några kort ännu??

                              Kommentar

                              Arbetssätt...