DSB för sötvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morphriz
    • October 2005
    • 875

    DSB för sötvatten

    Hej alla.

    Håller på och planerar mitt saltvatten och har bestämt mig för en DSB, Deep Sand Bed. Jag tyckte att teorin om denitrificationszooner osv verkar passa sötvatten oxå. Jag har kört tunna sandlager <5cm utan städning och det verkar ha funkat bra. En DSB är 10->15cm djup

    Jag har tänkt ha Malaysiska Sandsniglar som grävare och några maskar om jag får tag i. På ytan, vatten gråsuggor och ampullarior. Räkor, amano tror jag, får stå för algätandet.

    Tror ni det kan gå? Tips och info liknande experiment välkomna!
    mvh Mattias
    --
    #define QUESTION ((bb) || !(bb))
    - Shakespeare.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Japp, det funkar. Kör en DSB i mitt tanganyika. Inga problem, förutom att det är väldigt svårt att hålla växter vid liv i karet nån längre tid (de svälter ihjäl - inget nitrat!). Misstänker att folk får frispel nu men... jag gör inga vattenbyten i det karet heller. Gissningsvis byter jag en hink var tredje - fjärde månad, för att hålla nere salthalten lite.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Misstänker att folk får frispel nu men...
      jag gör inga vattenbyten i det karet heller. Gissningsvis byter jag en hink var tredje - fjärde månad, för att hålla nere salthalten lite.
      kanske dags att börja med ro vatten istället

      hur komplicerat och svårt är det att göra en DSB ?
      Azur du kanske har nån bra bild på hur du har gjort ?
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        En DSB är helt enkelt en mer än 10 cm tjock sandbädd med såpass fin sand att de nedersta bitarna blir syrefria. That's it.
        Saltvattensfolket rekommenderar ofta väldigt fin sand, runt tiondels millimetern per korn, men min erfarenhet är att det är FÖR fint i sötvatten: eftersom det inte finns lika många maskar som bygger gångar som det gör i saltvatten så blir större delen av bottnen inte bara syrefri, utan vattenflödet genom den blir så låg att den inte hjälper till med reningen av vattnet heller.

        Mitt tips: sand med en kornstorlek som är 1-2 mm. Min kornstorlek är något större, med ett snitt runt 3mm skulle jag gissa, men då har jag å andra sidan kalksand, som är porös. I ett annat akvarium har jag en DSB med "sandlådesand", och den är enligt min mening för fin & funkar inget vidare (fast där trivs växterna).

        Det finns varianter på detta (med s.k. "plenum", dvs ett hålrum under sanden för att förbättra flödet etc) men de funkar enligt min erfarenhet inte bättre utan är bara mer komplicerade.

        En annan fråga är däremot om man i sötvatten vill ha det en DSB erbjuder: noll nitrat. I saltvatten betyder noll nitrat att man inte får alger medan koraller fortfarande klarar sig, i sötvatten däremot betyder det att man inte kan ha växter medan vissa alger fortfarande klarar sig.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Det är inte så himla komplicerat. Problemet är att få tillräckligt med grävande organismer som hjälper vattenflödet genom bädden. I de flesta kar räcker det troligtvis inte att förlita sig enbart på diffusionen.

          I mitt kar har jag 10 cm tjock sandbädd och jag ser tydligt kvävebubblor i botten. I mitt fall har jag också växter så sandbäddens export av kväve är inte den primära. Jag byter hälften av vattnet två gånger om året, men då måste jag tillsätta pmdd.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • plorozen
            • January 2004
            • 531

            #6
            tropfrog: hur vet man att det är kvävebubblor inte inte sumpgas exempelvis?

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              men min erfarenhet är att det är FÖR fint i sötvatten: eftersom det inte finns lika många maskar som bygger gångar som det gör i saltvatten så blir större delen av bottnen inte bara syrefri,
              malaysisk sandsnäcka kanske skulle funka som substitut för maskar ?

              Ursprungligen postat av plorozen
              tropfrog: hur vet man att det är kvävebubblor inte inte sumpgas exempelvis?
              näsan
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • plorozen
                • January 2004
                • 531

                #8
                raven: iofs en bra metod, men skulle verkligen enstaka bubblor vara möjliga att känna lukten av om det vore sumpgas?

                Kommentar

                • morphriz
                  • October 2005
                  • 875

                  #9
                  Våra näsor är "gjorda" för att känna sumpgas. Vi känner lukten som stark vid en 1000ggr lägre koncentration än när det är farligt. Enstaka bubblor är inte omöjligt att känna lukten av.
                  --
                  #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                  - Shakespeare.

                  Kommentar

                  • plorozen
                    • January 2004
                    • 531

                    #10
                    morphriz: farlig koncentration för oss människor i luften, eller farligt koncentration för fiskar i vatten?

                    Kommentar

                    • morphriz
                      • October 2005
                      • 875

                      #11
                      För oss i luften. Vet inte i vilka koncetrationer det är farligt för fiskarna, men kan tänka mig att det är lägre än luft för oss människor.
                      --
                      #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                      - Shakespeare.

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        Jag har haft sulfatreducering i botten på diskuskar, det luktar skit när man rör i botten. Fiskarna funkade bra och lekte titt som tätt däri.
                        Vad som krävs för att fiskarna skall må illa av det vet jag inte. Men om man inte rör för häftigt i botten så oxideras nog mycket av gasen innan den lämnar botten.

                        Jag har några riskställen för svavelväte (sumpgas) där rötter är nergrävda i sanden, där injicerar jag friskt vatten en gång i månaden för säkerhetsskull. För inte så längesedan gjorde jag en större omändring i karet, som innebar en del grävande. Då känndes ingen annan doft än den jordiga som kännetecknar en god nerbrytning.

                        Men jag kan nog inte helt säkert säga att svavelväte inte kommer att bildas i min botten, det är en risk man tar med djup sandbotten.
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        Arbetssätt...