Projekt: Nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • [xstream]
    • March 2006
    • 520

    #31
    Sådär. Mitt akvarium har fått sina första invånare. Tre kardinaltetror och en octocinclus. Att det blev just de är systematiskt och kallt uträknat. Allt i akvariet ser ok ut men om något skulle gå snett i alla fall så är de fyra fiskarna de jag helst ser dör.

    I vilket fall så verkar fiskarna nu 10 minuter senare må prima, de tre tetrorna rör sig i ett stim snällt och fint och så pigg som ocosinclusen är har jag inte sett den på väldigt länge.

    Cheers
    720L Malawi-biotop

    Kommentar

    • [xstream]
      • March 2006
      • 520

      #32
      tjoho! Nu har min initiala fiskbesättning bott i tanken i snart ungefär ett dygn. Jag tyckte det var dags att göra ett första test av vattenvärdena.
      Var precis nere och köpte mig ett test från JBL som verkar riktigt smidigt, en vanlig mätsticka med fem olika tester.

      Nitrit och Nitrat är praktiskt taget noll, möjligen kan nitrit ha ett väldigt lågt värde, antagligen under 5 (första färgen på skalan är 20).
      GH ligger runt 10, KH runt 7-10 och PH överraskade väl inte direkt med att ligga på runt 7.5.

      Någon som har bra tips på hur man sänker ph konstant? Jönköpings kranvatten verkar ha ett ph runt 7.5 (något jag visserligen kommer vara väldigt glad över när jag kör igång mitt nästa kar som ska vara Malawi) och tittar man på vad mitt Amazonas-kar borde ha så ska det ju helst ligga runt 6.5-7.

      Anyway, skönt att Nitratet inte börjat strula. Fast det är ingen direkt chock, 12 fiskar i ett 550L som bara blivit matade en gång sparsamt ska ju inte direkt spika någon nitratnivå. Men jag får testa en gång om dagen den närmsta tiden för att vara säker i alla fall.

      Cheers
      720L Malawi-biotop

      Kommentar

      • [xstream]
        • March 2006
        • 520

        #33
        Tjo igen.

        Jag antar att det åtminstone är någon där ute som är intresserad av att veta hur det blev, trots att det är långt ifrån färdigt. Jag tänkte också summera upp mina utgifter för projektet.



        Passade också på att ta ett par bilder på själva invånarna för att se hur det blev.


        Direkta kostnader (direkt till detta akvarium):
        Akvarium: 4200
        Bilresa för att hämta akvarium: 300
        Bakgrund: 2700
        Elektroniska glimtändare: 78
        Maskeringstejp: 45
        Silikon: 130:-
        Bakteriekultur: 150
        Filter: 489
        Rakblad: 100

        Indirekta kostnader (som jag kan tillgodogöra mig senare):
        Påfyllningsslang med gäng för dusch: 110
        Vattentest: 161
        Färg: 99

        Verktyg:
        Silikonspruta: 39
        16 mm träborr: 44
        Pensel: 19

        Totalt: Nästan 9000 varav 8000 är pengar rakt ner i akvariumet och resterande är återanvändbara delar.

        En hel del grejer överblivet som jag kan få nytta av senare dock.

        Cheers
        Senast redigerad av [xstream]; 16 October 2006, 21:53.
        720L Malawi-biotop

        Kommentar

        • Sacrium
          • February 2004
          • 672

          #34
          Vad blev det för bakgrund?
          Ledsen om du skrivit det tidigare. Såg bara din summering av olika bakgrunder och priserna på dom.
          Ser riktigt bra ut!
          http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

          Kommentar

          • [xstream]
            • March 2006
            • 520

            #35
            Det är en Aqua rock amazonas.
            720L Malawi-biotop

            Kommentar

            • Sacrium
              • February 2004
              • 672

              #36
              Har själv gått i funderingar på Pangeas bergsbakgrund. Men med tanke på
              priset och det utseendet på denna så bör man väl kanske ändra på den tanken.
              Har tidigare bara tittat som hastigast på bakgrunden tidigare på pwss.
              Men utseendet där gav mig skrämselhicka.
              http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

              Kommentar

              • [xstream]
                • March 2006
                • 520

                #37
                Jag kan ta mer detaljerade bilder på aqua rocken om du vill. Som du ser av mina utvärderingar så tror jag aqua rock är ett bättre val än pangea.
                720L Malawi-biotop

                Kommentar

                • Sacrium
                  • February 2004
                  • 672

                  #38
                  Det vore kanon!
                  Pratade med återförsäljare av Pangea som pratade om att den skulle tappa färgen lätt och liknande. Lät inte alltför lockande. Han sa visserligen att det var ungefär 2-3 år sen som sålde pangeas bakgrunder så dom har väl haft tid på sig att åtgärda problemet. Men som sagt den du har ser fin ut så hade du kunnat ta lite bilder så vore jag tacksam.
                  http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

                  Kommentar

                  • [xstream]
                    • March 2006
                    • 520

                    #39
                    Tog en lite bättre bild av bakgrunden, fick köra på rätt lång slutartid dock så scalarna är fina streck. lägger ut den i råformat så du kan se ordentligt.



                    Cheers
                    Senast redigerad av [xstream]; 16 October 2006, 22:04.
                    720L Malawi-biotop

                    Kommentar

                    • Sacrium
                      • February 2004
                      • 672

                      #40
                      Verkar som om det får bli den istället.
                      Tack för hjälpen
                      http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

                      Kommentar

                      Arbetssätt...