Oljetank

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zlatankomplex
    • May 2005
    • 44

    Oljetank

    har fått en liten ide,, Nästan alla gammla hus har ju en gammal olje panna och därmed en olje tank skulle det gå att göra rent dem så att de skulle kunna byggas om till akvarium allt att när man slänger ut dem kan använda metallen till något framtida bygge,.. Frågan är alltså om oljan kommer gå att ta bort eller om insidan är så impregnerad att det är omöjligt
  • cerul
    • February 2006
    • 463

    #2
    Tveksamt

    Jag tror att det blir svårt att få den helt ren. Olja har en förmåga att stanna kvar. Jag vet inte vad man skulle använda för medel för att få den ren Jag har arbetat som svetsare och har jobbat en hel del med metall.
    Ska jag va ärlig så tror jag inte att det går
    Fördelen med att vara klok är att
    man kan spela dum Motsatsen är betydligt svårare

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      kan gå om man tar iden med modifikation.

      klär du insidan med ex: glasfiber så kan du göra det då glasfibern skyddar mot den skit som finns i väggarna i tanken.

      borde gå å lacka också om man nu kan få lack att fästa.

      kan ju också klä insidan med plywood och då använda tanken som stöd för plywooden.

      men kan ju dock tillägga att en gammal tank inte luktar speciellt gott och ska man skära upp den ska man va MYCKET försiktig då det kan finnas brännbara ångor till exempel i det.
      förrförra sommarn skar polarn upp en oljetank med tigersåg och det funkade bra och gnistfritt.
      Senast redigerad av Raven; 11 March 2006, 00:04.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • kvist86
        • January 2006
        • 69

        #4
        ja håller med er båda. jobbar med som svetsare och har svetsat om en del tankar. det går inte få dom rena så du kan ha fisk i dom men man kan ju göra som raven sejer och klä den invändigt. men tror dock att det är rätt svårt att få glasfibern på plats inne i tanken. om du har svets kan du ta tiger såg och såga upp tanken i svetsfogarna och sen ta vinkelslip eller blästra eller liknande och slipa dom rena, och sen svetsa ihop den igen. ska man slipa plåtarna så måste dom va i delar. var bor du, ja har en tank som ja ska slänga ut, du kanske kan ta den. ja skulle kunna svetsa ihop den igen sen.
        Senast redigerad av kvist86; 11 March 2006, 00:19.

        Kommentar

        • Rambo
          • February 2004
          • 672

          #5
          Vad är det för stål i oljetankar? Jag skulle misstänka att man inte använder något särskilt rostbetändigt stål till dem eftersom oljan skyddar metallen mot fukt utan bara skyddar utsidan.
          Dessutom så stör du ju tankens hållfasthet om du sågar upp hål i sidorna på den. Jag har dock inte räknat nått på det utan bara spånar.
          575l Åleds
          80l JAD
          Tiffany - perser/norskskogskatt
          Lizton - renrasig Bengal

          Kommentar

          • kvist86
            • January 2006
            • 69

            #6
            det är vanligt svartplåt i dom. asså ja menar o dela tanken i svetsfogarna till dom delarna som plåtarna va innan dom sattes ihop, sen svetsar man bara ihop den igen

            Kommentar

            • mojn
              • February 2005
              • 61

              #7
              Klä med damm duk?

              Har haft samma tanke men inte kommit längre . Med tänkt prova med damm duk.

              Men om man vill fälla in glas ruta hur gör man då?

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                Ursprungligen postat av mojn
                Men om man vill fälla in glas ruta hur gör man då?
                borra hål i glaset och skruva fast det.

                eller bygga nån form av ram där man skruvar fast en plåt som då trycker fast glaset.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Jodahl
                  • March 2005
                  • 298

                  #9
                  Nog går det att få rent. När vi gör rent större kärl på jobbet använder vi en dansk firma som heter IBKA.



                  Alternativt testar du att blåsa rent med ånga under 12 timmar.

                  Inget av alternativen är nog aktuella för hemmafixaren. Men vanlig svartplåt är inte så dyr och vilken garagesvetsare som helst fixar nog att svetsa i det.

                  Hursomhelst måste du klä det invändigt eftersom det rostar annars. Minsta lilla fuktdroppe mellan plåten och klädseln riskerar att förstöra hela konstruktionen så det verkar vanskligt hela projektet tycker jag.

                  ...Johan...
                  220 liter växtsoppa.
                  Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
                  PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
                  Aquarelle 0,3 W/liter

                  Kommentar

                  Arbetssätt...