125 liter walstad + räkor, snäckor mm.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    125 liter walstad + räkor, snäckor mm.

    Jag får ta över min lillebrors kub-akvarium på 50'50'50, vilket jag tänkte använda till att upgradera mitt 16-literskar.

    Jag tänker köra i princip samma grej, jordbotten i ett 4-5 cm tjockt lager, svart grovt grus på det och ingen filtrering, men cirkulation för syresätningens skull med ett eheim powerhead.

    Jag tänkte främst köra på samma växter som innan, dvs vattenpest, Hornsärv, anubias, Cryptocoryne beckettii och javaormbunke. Jag hade även velat ha förslag på andra lämpliga "lätta" växter med inte alltför höga ljuskrav, gärna snabbväxande, men även andra.

    Till inredningen tänkte jag använda kolsten (som passar fint med det svarta gruset) och ev någon stor rot, eller bygga någon form av terass/nivåskillnader.

    Invånare i karet kommer att vara Amanoräkor, Kampfisk, olika snäckor och eventuellt några levandefödare, typ platys.

    Jag hade doch velat ha förslag på följande:

    - någon bra bakgrunrslösning till en kvadratisk baksida. Jag funderar lite på att såga till en svart aquael plastbakgrund, eller bygga ngt med shiffer eller korkbark. andra enkla förslag?

    - fler passande växter. jag har funderat lite på någon Hygrophila eller valisneria, kanske cabomba?

    - Layout på växter med de ingredninser jag har.

    - tips/kritik när det gäller invånare

    - något bra sätt att tillföra kalk för snäckorna och räkornas skull.

    - hur mycket ljus bör jag ha till ett kar med de måtten, som det är nu är där nog bara ett enkel lysrör på 30 watt eler nåt.

    Jag undrar även hur länge man ska låta jorden till walstadbotten ligga och bubbla med syrepump?
    222 liter Malawi
  • gladhertha
    • February 2005
    • 1755

    #2
    Ursprungligen postat av Nils Holmström

    Jag hade dock velat ha förslag på följande:

    - någon bra bakgrunrslösning till en kvadratisk baksida. Jag funderar lite på att såga till en svart aquael plastbakgrund, eller bygga ngt med shiffer eller korkbark. andra enkla förslag?
    Svart självhäftande plast.

    - fler passande växter. jag har funderat lite på någon Hygrophila eller valisneria, kanske cabomba?
    Skulle skitit i cambomba...hos mig har den bara dött i alla fall..
    Hos mig växer Gallerblad bra!

    - Layout på växter med de ingredninser jag har.
    Har väl inte specifika förslag. Men en ENKEL bottentäckare skulle vara snyggt. Eller istället lämna öppna ytor.

    - tips/kritik när det gäller invånare
    Ampullarior!!

    - något bra sätt att tillföra kalk för snäckorna och räkornas skull.
    Låta räkornas ömsade skal ligga kvar. De brukar ätas upp! Kalksten.

    - hur mycket ljus bör jag ha till ett kar med de måtten, som det är nu är där nog bara ett enkel lysrör på 30 watt eler nåt.
    Om du ska ha så enkla växter räcker det. Annars blir det ju trots inte walstad om du köttar in en t5 belysning ;P

    Jag undrar även hur länge man ska låta jorden till walstadbotten ligga och bubbla med syrepump?
    Kan inte svara på det.
    Då har i alla fall jag svarat lite.
    Mvh Hanna
    Min Zoon

    Kommentar

    • Nils Holmström
      • November 2004
      • 2195

      #3
      Man skulle ju kunna gräva ner lite kalksten i jorden, och att låte räkornas skal ligga kvar var en bra ide

      Ampularia har jag redan en (Pomacea bridgesii), men det blir nog fler om jag hittar, dom är sjukt roliga!

      Vid närmare eftertanke är nog bara rampen på 15 w, men det är ändå 0,12 W/liter så det borde räcka ja...

      Svart själhäftande plast var även det en mycket god ide, istället för att lägga pengar på bakgrunder, som jag istället kan lägga på växter...
      Cabomban har jag varit lite skeptisk mot också, finns det någon som har positiva erfarenheter av den?
      galleblad verkar duktigt besvärlig, vad gör du för att den ska trivas?
      222 liter Malawi

      Kommentar

      • gladhertha
        • February 2005
        • 1755

        #4
        Typ inget....har energisparlampa och ingen gödning alls XD den växer som tusan....
        Mvh Hanna
        Min Zoon

        Kommentar

        • Nils Holmström
          • November 2004
          • 2195

          #5
          Jag tänkte ha Hygrophila polysperma, tror ni att det hade funkat?

          Innvånarna ahde jag gäna fått lite feedback på. JAg har redan amanos och kampfisk + pomacea bridgesii och zebrasnigel.

          Hade guppys, platys eller mollys passat bäst som sällskap? Risken är väl rätt stor att kampfisken går på dem?

          Jag funderar på att flytta över min ca 7 cm långa Sturisoma aureum också, iaf tills vidare (ser itne mycket av den i det stora karet). Den borde väl funka rätt bra i sällskapet?
          222 liter Malawi

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Om du vill ha något som brukar växa rätt bra och liknar cabomban så testa lite Limnophilia sessiliflora. Sen är det ju trevligt med lite olika flytväxter.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • CalleAkvarist
              • November 2005
              • 1059

              #7
              Nja, jag tror inte du borde ha Hygrophila Polysperma. Den är ju alghämmande och det kanske inte är så bra för räkorna.

              Kommentar

              • Nils Holmström
                • November 2004
                • 2195

                #8
                Ursprungligen postat av calle95
                Nja, jag tror inte du borde ha Hygrophila Polysperma. Den är ju alghämmande och det kanske inte är så bra för räkorna.
                Alghämmande är bara bra, risken för alger är rätt stor när man startar ett sånt här kar (ojämn tillförsel av Co2, ljus och näringsämnen). Både vattenpest och hornsärv är även de snabbväxande alghämmare, vilket är den främsta anledningen till att jag ska ha dem.

                Det blir faktiskt endel alger ändå till räkorna, och eftersom jag övermatar en del som gödning finns det näsan alltid något att knapra på för de små liven.
                222 liter Malawi

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #9
                  Sen så matar man väl räkorna med tabletter och frysmat också. Det gör i alla fall jag.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Nils Holmström
                    • November 2004
                    • 2195

                    #10
                    Tja, frysmat har de aldrig fått, men en och annan algtablett slänger jag åt dem. Men de är fakstikt väldigt glada i alla sorters flingfoder som sjunker också.
                    222 liter Malawi

                    Kommentar

                    • gladhertha
                      • February 2005
                      • 1755

                      #11
                      Frysfoder är otroligt uppskattat av räkor! Pröva!
                      Mvh Hanna
                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • Nils Holmström
                        • November 2004
                        • 2195

                        #12
                        Ska jag göra sen när jag fått upp det stora karet.
                        Vilket sort är bäst?
                        Svarta mygglarver? Bosmider? Räkmix?
                        222 liter Malawi

                        Kommentar

                        • gladhertha
                          • February 2005
                          • 1755

                          #13
                          Jag matar med räkmix, mygg, artemia...tror de mesta går bra.
                          Mvh Hanna
                          Min Zoon

                          Kommentar

                          • Nils Holmström
                            • November 2004
                            • 2195

                            #14
                            När ni räkfolk ändå r är kan ajg ju passa på att fråga om ni tror att det funkar att ha levandefödare tilsammans med räkorna, eller o ungarna kommer att stryka med?
                            Jag har bara Amano nu, så det ät ju inga problem, men det hade ju varit trevligt med lite Crystal Red eller körsbär...
                            222 liter Malawi

                            Kommentar

                            • gladhertha
                              • February 2005
                              • 1755

                              #15
                              hmm..platys och svärdbärare eller dyl kommer nog käka bäbisar...dock så tror jag mindre guppy *inte big mama-honor alltså* går bra. Typ endlers eller vildguppys....
                              Mvh Hanna
                              Min Zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...