Bygga eget akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • destruid
    • October 2005
    • 54

    Bygga eget akvarium!

    Hej, jag har fått över 3 stora fina glasskivor efter terrariumbyggen, dom är 142cm*50cm o 6mm tjocka i mått.
    Funkar det att bygga kar av månntro?
    Tänkte om jag tar dom som front,botten och rygg o köper sidoglasen sen bara o täckglas o sånt...
    Räcker det med 6mm till detta isof?
    Storleken blir la 355 liter ungefär?
    Behöver svar snarast..karet skulle alltså bli 142L 50B 50H
    Tack på förhand!
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Kolla lämplig glastjocklek här:

    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • destruid
      • October 2005
      • 54

      #3
      Ursprungligen postat av Tropfrog
      Kolla lämplig glastjocklek här:

      MVH
      Magnus
      Thx, Men det va lite väl tätt mellan linjerna för att kunna se ett exakt resultat men ja tror att ja e bra nära att det ska funka iaf, sätter jag lite stag o annat så bör det väl gå tycker jag, jag får väl prova mig fram om ingen annat vet mer exakt som har egen erfarenhet.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        6mm max 40cm högt.
        tänk på att inga försäkringar gäller vid fuskbyggen.
        blir akvariet över 100cm långt så bör du nog ha minst 1 stag rätt över.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • destruid
          • October 2005
          • 54

          #5
          Ursprungligen postat av Raven
          6mm max 40cm högt.
          tänk på att inga försäkringar gäller vid fuskbyggen.
          blir akvariet över 100cm långt så bör du nog ha minst 1 stag rätt över.
          Thx Raven,det blir 142 långt med ett eller 2 stag på tvären.
          Max 40 högt säger du, men vad tror du om ja bygger ihop det till ett "akvaterrarie" då? dvs samma konstuktion fast lägre vatten nivå och landdel?
          Det måste väl fungera? ha ca 25-30cm vatten nivå? då räcker det väl gott o väl med 6mm?
          Då skulle mina amfibier bli nöjda iaf med lite mer plats.

          Kommentar

          • Danei
            • September 2004
            • 555

            #6
            Nu undrar jag nästan vilken graf ni har tittat på. Jag tycker att den var tämligen lättläst. Utan stag kna du bygga nästan 50cm högt. Så då kommer du att ligga på grändsen av vad som är lämpligt. Har du stag så är det inga problem. Sätt ett reält stag på mitten.

            Kommentar

            • destruid
              • October 2005
              • 54

              #7
              Ursprungligen postat av Danei
              Nu undrar jag nästan vilken graf ni har tittat på. Jag tycker att den var tämligen lättläst. Utan stag kna du bygga nästan 50cm högt. Så då kommer du att ligga på grändsen av vad som är lämpligt. Har du stag så är det inga problem. Sätt ett reält stag på mitten.
              säkert? funkar det ända upp till 50 i höjd?
              Det kommer bli ett eller två stag iaf men måste ju veta 100% att det funkar.
              Måtten blir isof 142L 50B 50H men det kan bli akvaterrarie i vilket fall som helst men vore ju kul om man även skulle kunna fylla det o ha det som akvarium helt o hållet nån gång framöver.

              Kommentar

              • y0da
                • August 2005
                • 1697

                #8
                Fliker in en liten fråga jag med. Jag funderar på att bygga en kub på 60x60x60. Det borde väl inte behöva stagas, eller?
                Tänkte glastjocklek på 10mm och limmfog på 2mm, är det tillräckligt?
                Kanske kan man limma fast en 60x5 list ovanpå akvariumet. Bör väl förstärka en del förmodar jag. Helst slipper jag det helt dock, men det viktigaste är ju att det håller
                http://www.y0da.se

                540L SA

                Kommentar

                • Danei
                  • September 2004
                  • 555

                  #9
                  destruid: kolla på grafen i länken. Med 6mm glas och 142cm längd utan stag kan du bygga 50cm högt. Det gäller vatten nivån. Du kan med andra ord ha 50cm vatten i det. Om du har krafiga stag så kan du nästan se det som ett kortare kar. ett 50cm långt kar tål nästan 80cm vatten. Så med två stag så ska det inte vara något problem med 60cm. Med ett stag ligger du på gränsen. Men det är du som gör risk bedömningen. ;-) Kolla på frafen tills du förstår hur den ska tolkas. Det han vara lite rörigt med logaritmiska skalor när man inte är van.

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    Ursprungligen postat av destruid
                    Max 40 högt säger du, men vad tror du om ja bygger ihop det till ett "akvaterrarie" då? dvs samma konstuktion fast lägre vatten nivå och landdel?
                    minskar trycket mot glaset så kan du rucka på riktmärken som finns.

                    http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=674

                    Jag funderar på att bygga en kub på 60x60x60. Det borde väl inte behöva stagas, eller?
                    där behövs inget stag.
                    däremot kan du lägga en silikonfog och sen på med en glaslist i hörnet och på med lite mer silikon.
                    fungerar då som en förstärkning och är en metod som jag sett användas på större helglasakvarier.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • y0da
                      • August 2005
                      • 1697

                      #11
                      Ursprungligen postat av Raven
                      där behövs inget stag.
                      däremot kan du lägga en silikonfog och sen på med en glaslist i hörnet och på med lite mer silikon.
                      fungerar då som en förstärkning och är en metod som jag sett användas på större helglasakvarier.
                      Precis, var typ så jag tänkte. Fast jag tänkte att min går längs hela kanterna. Menar du bara vid själva hörnen? Hmm.. kanske räcker förvisso.
                      Lägger man en list längs hela kanten så fungerar det nog som en sittplats när katterna sitter å metar tror jag .
                      http://www.y0da.se

                      540L SA

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        Ursprungligen postat av y0da
                        Menar du bara vid själva hörnen?
                        hoppas du fattar va en rätt dålig förklaring.
                        men tror nog man ska ha rätt smal glasbit där annars blir silikonfogen rätt så bred.

                        det helglasakvariet jag sett med sådan förstärkning hade runt 2.4cm fog som syntes framifrån men med tanke på att de akvariet va på över 1000L så syntes de inte så mycke.
                        tror nog svart silikon är snyggast om man gör så.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • y0da
                          • August 2005
                          • 1697

                          #13
                          Ursprungligen postat av Raven
                          hoppas du fattar va en rätt dålig förklaring.
                          men tror nog man ska ha rätt smal glasbit där annars blir silikonfogen rätt så bred.

                          det helglasakvariet jag sett med sådan förstärkning hade runt 2.4cm fog som syntes framifrån men med tanke på att de akvariet va på över 1000L så syntes de inte så mycke.
                          tror nog svart silikon är snyggast om man gör så.
                          Nu fattade jag inte alls faktiskt :/
                          http://www.y0da.se

                          540L SA

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            gjort en mycket simpel beskrivning med hjälp av paint.
                            tänk dej att du står ovanför akvariet och tittar ner vid ett hörne.
                            dom 2 svarta linjerna är akvarieglaset medans det röda är förstärkningen som går ända från botten och upp.
                            Senast redigerad av Raven; 14 October 2006, 23:54.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • y0da
                              • August 2005
                              • 1697

                              #15
                              Ah!
                              Det var ju ingen dum idé faktiskt!
                              Inte så jättesnyggt förvisso, men det lär ju hjälpa stabiliteten rätt bra.
                              Men undra om det verkligen behövs i ett sånt relativt litet kar? Är nog mer när man kommer upp i större volymer som det kan vara aktuellt tror jag?
                              Har ju sett 1000L kar utan sådana förstärkningar menar jag...
                              Men man kan ju lägga på en glasbit där uppe, likt din ritning. Bara det bör väl förstärka konstruktionen något. Blir ju typ som ett omvänt täckglas :P
                              http://www.y0da.se

                              540L SA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...