16 liter Walstad och räkor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    16 liter Walstad och räkor.

    Har två trådar i gång på ämnet så jag försöker samla dem på ett ställe.




    Tanken från början var att skapa ett litet walstadakvarium, alltså ett växtakvarium med jordbotten som man inte tillsätter någon gödning i och inte bytar vatten i så ofta.
    Det första problemet är ju att akvariet är väldigt litet (16 liter) och därför inte kan husera några fiskar, och fiskarnas avföring måste fungera som gödning till växterna.
    Lösningen på det är räkor (amano och körsbär), som är i lagom storlek. Man kan ju dock inte ha i hur många som helst, och för att kompensera för att det blir lite gödning kan man övermata något. Detta kan i sin tur visserligen gynna alger, men det är ju inget problem med räkorna.
    Räkorna är dock känsliga för dålig vattenkvalité och vill ha vattenbyta ofta, sparsam matning och filtrering vilket alltihop strider mot walstadprincipen.

    Vad ska jag då göra? Tja, det blir väl till att kompromissa.
    Moderat matning, lite filtrering och vattenbyten var annan-var tredje vecka.

    Karet är på 16 liter, alltså 20*20*40, och har ett 8 watts inbyggt lysrör och en inbyggd pump med filterkammare i locket. Värmare finns också.

    Inredningen består nu av Jordbotten, grovt grus och kolsten.
    Växterna är:

    Anubias barteri var. nana
    Microsorum pteropus
    Cryptocoryne beckettii
    Egeria densa
    Cerathophyllum demersum
    Hygrophila difformis

    och jag har även två Amanoräkor i.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Nils Holmström; 13 January 2006, 13:51.
    222 liter Malawi
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    #2
    Kan ju tilläggas att finns det något annat litet kryp (räka/fisk/snäcka) som skitar ner en del och som inte så känsligt så emottags förslag hjärligt. Det är alltså inte nödvändigt med räkorna.
    222 liter Malawi

    Kommentar

    • y0da
      • August 2005
      • 1697

      #3
      Är nästan lite sugen på att svara kampfisk. Karet är visserligen litet för att ha en kampfisk i, det har ju diskuterats rätt många gånger här tidigare. Själv kan jag i princip ingenting om fisken så jag vill inte lägga mig i den diskusionen.

      Min tanke var bara följande:
      I många utav butikerna här omkring så hålls kampfisk i en liten 2-3l skål med en "växt" som mest liknar en dillkvist. Att köpa en sådan och befira den från den miljön för att ge den ett växtkar på 16l tycker jag inte är så fel. Även om den inte får en optimal miljö så trivs den nog betydligt bättre där än i skålen.
      Det är väl annars en rätt trevlig fisk att ha i ett växtkar tror jag? Funderar på om jag ska befira en kampfisk och ha den i mitt 30l walstad kar.

      Mycket möjligt att mitt resonemang är totalt fel, någon mer kunnig om fisken får väldigt gärna rätta mig i så fall.
      http://www.y0da.se

      540L SA

      Kommentar

      • Hugin
        • December 2005
        • 499

        #4
        Man kan lätt ha en kampfisk hane i ett 16 liters akvarium! Jag har ett Rena akvarium i den storleken! Nu funkar det som yngel akvarium fast jag funderar på ett walstadakvarium. Så jag har några frågor. Jag har ett innnerfilter(Rena) som följde med akvariet skapar den för mycket cirkulation? Filtret pumpar 250 l/h. Var köper man 40 centimeters lysrör? Vad för slags lysrör har du i ditt akvarium?
        "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
        Winston Churchill

        Kommentar

        • ralp
          • October 2004
          • 639

          #5
          Du får bestämmer dig...

          Hej Nils,

          efter jag har läst dina andra trådar så tycker jag allt mer att du borde bestämma dig för det ena (Walstad) eller det andra (räkkar). Visst kan du prova och kompromissa. Det kanske funkar. Om Walstad kräver så mycket "skit" i form av matrester/avföring så är jag nog ganska säkert på att körsbärsräkorna (som ändå är de tåligaste dvärgräkor) kommer dö. Dessutom så tror inte heller att de kan stå själv för tillräkligt mycket "skit" som det tydligen behövs för Walstad. Över Amanos kan jag inte uttala mig.

          Ifall du står fast vid Walstadburken så tycker jag att Yodas förslag med kampfisk låter då mycket bättre (inklusiv motivationen angående storlek av burken). Annars skulle kanske Äpplesniglar möjligtvis vara en alternativ. Jag är ingen expert på de men jag har för mig att de "skiter" rätt så mycket.

          Återigen. Ifall du bestämmer dig för ett litet räkkar så blir det tvångsmässigt även en "lowtechväxtburk". Om definition skulle vara så enkelt som: växtburk = mycket växtmassa. Det enda är väl att växtutbudet krymper något

          Hejhopp och lycka till! Ralp
          110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
          Vittina semiconica; Neripteron auriculata
          18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
          16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

          Kommentar

          • y0da
            • August 2005
            • 1697

            #6
            Jag har 9 st amano, 5 st neontetror, en ancistrus och en kuhlii i mitt 30l. Det var de fiskarna som var kvar i mitt 136l när jag bestämde mig för att göra om det till malawi. I början gödde jag med pmdd men nu har jag slutat med det. Hurvida walstad fungerar eller ej vågar jag inte uttala mig om ännu. Växterna jag har är sådana som växer långsamt samt sådana som är sega i starten. I början hade jag dock problem med lite alger, men nu har jag inte några alger alls, inte ens på rutorna. Det borde väl betyda att det inte är någon näringsbrist i karet?
            http://www.y0da.se

            540L SA

            Kommentar

            • ralp
              • October 2004
              • 639

              #7
              Ursprungligen postat av y0da
              Jag har 9 st amano, 5 st neontetror, en ancistrus och en kuhlii i mitt 30l. ... Det borde väl betyda att det inte är någon näringsbrist i karet?
              Nej, det borde blir mycket "skit". Kanske lite väl mycket. Jag tycker att det låter liiiite trångt det.

              Hejhopp. Ralf
              110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
              Vittina semiconica; Neripteron auriculata
              18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
              16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

              Kommentar

              • y0da
                • August 2005
                • 1697

                #8
                Jo, jag vet :/.. det är en nödlösning typ
                Fast när jag var liten så hade jag 14st fjärilsciklider i det karet . De levde i 2-3 år typ.
                http://www.y0da.se

                540L SA

                Kommentar

                • Nils Holmström
                  • November 2004
                  • 2195

                  #9
                  Jag har ju inga direkt knepiga växter i burken, så oavsett blir det inga större problem. Frågan är bara vad som händer om jag nu skulle bestämma mig för att ha räkor och göra ordentliga vattenbyten osv, men lämna kvar jordbottnen. Gör inte den mer skada än nytta då?

                  Visst, en kampfiskhane vore ju sannerligen snyggt, men de är ju så tråååkiga!

                  Det finns ju i princip inga fiskar på artbeskrviningarna som man kan ha i under 30 liter, men det känns som att det vore ok om man hade typ en eller två av någon liten firre? Men då uppstår ju problemet att de flesta små fiskar är stimfisk.

                  Humlasfiskar är ju jäkligt små och snygga, men de vill ju ha salt i vattnent och jag vet inte riktigt vad växterna tyckt om det...
                  222 liter Malawi

                  Kommentar

                  • gladhertha
                    • February 2005
                    • 1755

                    #10
                    Ursprungligen postat av ralp
                    Hej Nils,

                    efter jag har läst dina andra trådar så tycker jag allt mer att du borde bestämma dig för det ena (Walstad) eller det andra (räkkar). Visst kan du prova och kompromissa. Det kanske funkar. Om Walstad kräver så mycket "skit" i form av matrester/avföring så är jag nog ganska säkert på att körsbärsräkorna (som ändå är de tåligaste dvärgräkor) kommer dö. Dessutom så tror inte heller att de kan stå själv för tillräkligt mycket "skit" som det tydligen behövs för Walstad. Över Amanos kan jag inte uttala mig.

                    Ifall du står fast vid Walstadburken så tycker jag att Yodas förslag med kampfisk låter då mycket bättre (inklusiv motivationen angående storlek av burken). Annars skulle kanske Äpplesniglar möjligtvis vara en alternativ. Jag är ingen expert på de men jag har för mig att de "skiter" rätt så mycket.

                    Återigen. Ifall du bestämmer dig för ett litet räkkar så blir det tvångsmässigt även en "lowtechväxtburk". Om definition skulle vara så enkelt som: växtburk = mycket växtmassa. Det enda är väl att växtutbudet krymper något

                    Hejhopp och lycka till! Ralp
                    Kan inte göra något än att hålla med. Tycker det verkar väldigt svårt att få att funka, bägge delarna. Tänkte skriva detsamma ungefär på en annan tråd. Men tyckte som jag tänkte formulära det lät så elakt, så jag formulera om det För mycket skit, räkor och lite vattenbyten låter i mina öron intill omöjligt
                    Mvh Hanna
                    Min Zoon

                    Kommentar

                    • cecilia
                      • January 2003
                      • 754

                      #11
                      Varför inte registrera dig här...

                      ...och fråga Walstad herself.

                      Mvh Cecilia

                      Kommentar

                      • Nils Holmström
                        • November 2004
                        • 2195

                        #12
                        4-5 kardinalfiskar kanske kan fungera? Akvariet är åtminstone tillräckligt långt (40 cm) och vad jag har förstått är det viktigare än antalet liter vatten.
                        222 liter Malawi

                        Kommentar

                        • Nils Holmström
                          • November 2004
                          • 2195

                          #13
                          Dvärgkardinalfisk vora kanske ännu lämpligare?
                          222 liter Malawi

                          Kommentar

                          • gladhertha
                            • February 2005
                            • 1755

                            #14
                            Det låter väll rättså bra, dvärgkardinaler alltså!
                            Mvh Hanna
                            Min Zoon

                            Kommentar

                            • Nils Holmström
                              • November 2004
                              • 2195

                              #15
                              Räknar man med det lite grova måttet 1cm fisk/liter vatten så går det ju fint med 4 x 3cm dvärgkardinal.
                              Sen få jag se om jag kanske flyttar över amanoräkorna till det stora karet.

                              Jag förstår inte riktigt det här med kampfiskar, varför folk envisas med att säga att de funkar i små kar? Enligt artbeskrviningen är ju 50liter minimum! Är det för att de lever i sumpigt vatten i naturen, eller för att de ha labyrintorgan eller för att de inte simmar så mycket? Eller kan det helt enkelt vara ett missförstånd, bara för att affärerna har dem separerade i små burkar?
                              222 liter Malawi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...