Ljusramp deluxe

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    Ljusramp deluxe

    Hej!

    Är i full gång att bygga en ljusramp till mitt 540l kar. Tänkte att man kanske ska skriva några rader om det, samt ventilera min idé.

    Ljusrampen består av en låda som är 10cm hög. Har byggt lådan av Al som ram och plywood som tak, oljad med linolja utvändigt, lackeras vitt invändigt.
    I den har jag tänkt köra 4x36W Philips Aquarelle. Lådan är öppen under, elektriska komponenter byggs in i en låda innuti rampen. Funderade lite på att sätta en glasskiva under, men kom på att det är överflödigt om jag skyddar drosslar och kopplingar (ligger även täckglas mellan vatten och ramp). Höjden kanske är lite snål? Men jag tror nog det räcker bra ändå.

    När man ändå är igång och bygger så kan man ju göra lite extra finesser tänkte jag
    Jag kör ett apparatuttag för att mata in ström till ljusrampen. Längst till höger sätter jag två kontakter för att driva cirkulationspumpen och doppvärmaren. Bägge kontakter utrustas med on/off.
    Ytterligare tre on/off knappar monteras. Två för att styra de bägge drosslarna så jag kan tända/släcka rören 2 och 2. Vill kunna släcka två rör t.ex. när jag kollar på film (duken till projektorn vill jag gärna inte ha upplyst av akvariumet ). Den tredje switchen är för månbelysning som också byggs in i rampen. Har dock inte valt ut någon ännu, men det blir säkert 12v rör, så får jag bygga in en trafo i lådan också.
    Dessutom bygger jag in ett digitalt kopplingsur som kopplar mellan lysrör/månbelysning. Det gör visserligen att månbelysningen är tänd hela natten, men det skadar ju inte. Kopplingsuret har en fin liten display som får en liten lucka bakåt. Kan ställa in 8 (har jag för mig) olika scheman, visserligen lite onödigt, men ändå... Det finns dessutom backup i uret, så även om jag bryter strömmen så har jag kvar mina inställningar
    Fram på rampen monterar jag en digital termometer, givaren till denna går ner bakom bakgrunden (innan filter/pump/doppvärmare).

    Är speciellt nöjd med uttag och kopplingsur. Smidigt att bara ha en kabel fram till rampen. Idag har jag en dosa på golvet med 4 kablar upp till akvariumet. Dessutom sitter det två timers i dosan, vilket gör att den blir rätt fet å ful.

    Då jag fortfarande håller på och bygger så finns det inga foton på den ännu. Kan fixa senare om intresse finnes.
    http://www.y0da.se

    540L SA
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    ingen fotodokumentation av bygget som visar dom olika stegen och lösningar du valt `?
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • y0da
      • August 2005
      • 1697

      #3
      Nje.. har ingen digitalkamera, så det är lite svårt
      Ska låna en och fota när den är klar istället, kan göra ett litet html och beskriva hur den är uppbyggd.
      http://www.y0da.se

      540L SA

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        gärna en enkel ritning också.

        ska ju bygga heltäckande till ett 375l nångång så letar ideer.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • laerni
          • October 2005
          • 1046

          #5
          En kanske dum fråga! Har du ordnat med någon form av ventilation då ljusrampen ligger an mot täckglaset? Någon form av fläckt och eller evakueringshål för ev. värmeöverskott?
          Lasse

          Min Zoon

          Bilder på Diskusyngel mm:
          http://www.laerni.dk/rubin.htm
          Nytaget på Diskusfröna
          http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

          De senaste
          http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

          Kommentar

          • dinajel
            • November 2004
            • 606

            #6
            Ursprungligen postat av Raven
            gärna en enkel ritning också.

            ska ju bygga heltäckande till ett 375l nångång så letar ideer.
            Jag är precis klar med min ramp till mitt nya 375-liters. Den blev riktigt trevlig. Kan ta kort och lägga ut om intresse finnes.
            Bilder på mina akvarier.

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              dinajel intresse finns alltid
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • dinajel
                • November 2004
                • 606

                #8
                Ursprungligen postat av Raven
                dinajel intresse finns alltid
                Ålrajti then. Jag ska försöka lägga ut lite bilder i eftermiddag/kväll dåra.
                Bilder på mina akvarier.

                Kommentar

                • y0da
                  • August 2005
                  • 1697

                  #9
                  Ursprungligen postat av Raven
                  gärna en enkel ritning också.

                  ska ju bygga heltäckande till ett 375l nångång så letar ideer.
                  Enkel ritning blir nog svårt . Far är med och bygger den, så bygget är överseriöst. Men nånting kan jag nog svänga ihop. Annars kan du gärna fråga om det är nått speciellt du undrar över.
                  http://www.y0da.se

                  540L SA

                  Kommentar

                  • y0da
                    • August 2005
                    • 1697

                    #10
                    Ursprungligen postat av laerni
                    En kanske dum fråga! Har du ordnat med någon form av ventilation då ljusrampen ligger an mot täckglaset? Någon form av fläckt och eller evakueringshål för ev. värmeöverskott?
                    Funderade lite på det, men jag (vi) tror nog att det är onödigt. Vi sa som så att vi kör utan, skulle det bli problem med värmen så fräser vi in en liten fläkt.
                    http://www.y0da.se

                    540L SA

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      Ursprungligen postat av y0da
                      Ursprungligen postat av Raven
                      gärna en enkel ritning också.

                      ska ju bygga heltäckande till ett 375l nångång så letar ideer.
                      Enkel ritning blir nog svårt . Far är med och bygger den, så bygget är överseriöst. Men nånting kan jag nog svänga ihop. Annars kan du gärna fråga om det är nått speciellt du undrar över.
                      mer ute efter olika tips fina lösningar och dylikt.
                      ska försöka få till nåt så ja enkelt kan lyfta rampen till exempel.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • y0da
                        • August 2005
                        • 1697

                        #12
                        Lyfta för matning? Eller för vattenbyte och sådant?
                        Jag kör som sagt apparatuttag till rampen. Sen har jag pump och doppis kopplad till rampen. 3 kablar som ska ryckas ur, sen är det bara att lyfta ner den på golvet
                        http://www.y0da.se

                        540L SA

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          tanken så här långt är att det ska finnas en bottenplatta som ska ligga på akvariet och gångjärn på baksidan så ska man göra vattenbyte plantera om lite eller dylikt så lyfter man helt enkelt upp hela rampen i framkanten.
                          kanske eventuellt sätta på 2 gasfjädrar så den håller sej uppe tilll exempel.

                          sen blir det minst en liten lucka för matning också.
                          grejen är att jag bor själv och är "klumpfot" och har "hål i händerna" så vill helst inte behöva lyfta av hela ekipaget när något större ska göras i akvariet.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • y0da
                            • August 2005
                            • 1697

                            #14
                            Okay!
                            Är väl iofs lätt fixat.. var inne lite på det först, men jag skippade det sen.
                            Jag tänkte typ göra den som två "liggande L" med gångjärn bak. Så är det bara att lyfta upp locket och sen fixera den med en liten hake. Typ gasfjäder som du skriver. Sen är allt monterat i taket där, så det är bara att slabba på!
                            http://www.y0da.se

                            540L SA

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #15
                              börjar även snöa in på att bygga en bänk med överdel också.
                              många ideer just nu sak sätta mej å tänka igenom de hela när det börjar bli dags å bygga.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...