Kjells akvarier

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Joachim.S
    Vad har du för pump/pumpar?
    Jag använder ju några moduler som filter - i dom har jag bitar av filtermatta samt biobollar. Pumparna är några stycken Aqua Clear pumphuvuden.

Sedan flöt tyvärr en av jättesvärdplantorna (ungefär 60-70 cm bred och 80 cm hög) upp till ytan. Rotsystemet är väl ungefär 20x10x10 cm. Den flöt upp trost att jag tyngt ner den med en sten.
    Ser ingen annan råd än att dela den på mitten och bara använda hälften - sedan blir det fram med cyklopet och "dyka ner" och plantera den.

Lämna en kommentar:

• Joachim.S
    svarade
    Vad har du för pump/pumpar?

Lämna en kommentar:

• Lasse
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Varför hällde du inte på ett par hundra liter vatten innan det planterades? Du kunde alltid skylla på att växtnördar gör så, om Lasse undrade varför han skulle krypa runt i vatten!
    Ser riktigt bra ut än så länge och det ska bli ett sant nöje att komma och spana in karet!
    Vad tror du jag hade väntat mig - jag hade badbyxorna med men Kjell var snäll denna gång .

MVH Lasse

Lämna en kommentar:

• Shootermicke
    svarade
    Väntar spänt på fler bilder

Lämna en kommentar:

• Trollsvans
    svarade
    Vid min svans!
    Totalt livsfarligt (för mig... alldeles för mycket inspiration till saker jag vill ha när jag skaffar hus... )

Ska bli väldigt intressant att se det här ta form.

Lämna en kommentar:

• MagicFingers
    svarade
    hoppas du fått i lite vatten över växterna, alt. att du skaffat "Mist-ers" så de inte torkar..

Lämna en kommentar:

• ansjo
    svarade
    Varför hällde du inte på ett par hundra liter vatten innan det planterades? Du kunde alltid skylla på att växtnördar gör så, om Lasse undrade varför han skulle krypa runt i vatten!
    Ser riktigt bra ut än så länge och det ska bli ett sant nöje att komma och spana in karet!

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Kjell, har du någon gång sett akvariet hos Zoo Marknaden i Linköping som var på ca 5000 liter
    Det var SA tema och de minnesbilder jag har från den burken var neon eller kardinal tetror som var 5 cm+. Dessutom kommer jag ihåg vallisnerian som var nästan två meter hög.
    Nej det har jag inte sett det akvariet, jag har också valt att vara lite mer konsekvent vad gäller SA-tema, dvs jag kör enbart SA-väster också.

Får man fråga vad för typ av golv du har samt om du har gjort något för att golvet ska hålla?
    Det är betonggov i källaren - fast det är ett gammalt hus så betongplattan är rätt tunn (ca 4-5 cm). Förhoppningsvis håller det

Idag har förövrigt Lasse varit här och krupit runt i akvariet och planterat (se foto). Själv har jag gjort iordning växterna och hantlangat till Lasse.
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• Danne_K
    svarade
    Bra jobbat Kjell ser riktigt fint ut.
    Får man fråga vad för typ av golv du har samt om du har gjort något för att golvet ska hålla?

Lämna en kommentar:

• Flundran
    svarade
    Har nu följt denna tråden noga och måste bara gratulera till ett underbart bygge, Ska bli kul att få se det inrett.PS: Jag måste säga att man blir lite avundsjuk
    Senast redigerad av Flundran; 02 December 2007, 10:52.

Lämna en kommentar:

• c90368
    svarade
    Kjell, har du någon gång sett akvariet hos Zoo Marknaden i Linköping som var på ca 5000 liter

Det var SA tema och de minnesbilder jag har från den burken var neon eller kardinal tetror som var 5 cm+. Dessutom kommer jag ihåg vallisnerian som var nästan två meter hög.

Mina minnen är 25 år gamla, men jag kan fortfarande se denna ”akvarievägg” framför mig.

Framförallt kommer jag ihåg när ägaren iförd badbyxor och cyklopögon var nere och rensade växter

Lämna en kommentar:

• Tottofagrin
    svarade
    Shit vad glad jag är att jag upptäckte den här tråden idag och slapp all väntan... Men nu vill man ju se det när det har körts in ordentligt i ett halvår eller så... Fan Kjell, varför drog du inte igång detta projekt ett halvår tidigare??

All heder och vördnad åt dig och ditt projekt dock! Fantastiskt inspirerande!

/Kalle

Lämna en kommentar:

• c90368
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Räknar med att byta ca. 10% varje gång - men det lär visa sig hur mycket som måste bytas.
    10% = 300 liter, tja det är ju vad vi "normala" akvarister har våra fiskar i

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Pannecke
    Hur mycket vatten skall du byta då ? 50%?
    Jag har två stora biologiska filter i det (totalt ca. 40 liter filtermaterial) + att jag kommer att hålla mig till mindre fiskar så jag kommer nog inte att behöva byta så mycket i det. Räknar med att byta ca. 10% varje gång - men det lär visa sig hur mycket som måste bytas.

Lämna en kommentar:

• noisy
    svarade
    Skall vi prata slang när vi kommer

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...