Kjells akvarier

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• c90368
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Komposten här är på ungefär 8 kubik så det dröjer nog innan den är full (i alla fall på akvarieväxter)
    Med andra ord är det någon i familjen Fohrman som även har ett intresse för trädgård

Ibland undrar jag om inte akvarieintresset ofta är kombinerat med ett intresse även för blommor och blad, åtminstonde hos oss som börjar få lite grått vid tinningarna

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Tenkare
    Jag trodde jag var ensam om att slänga mina växter i komposten, har velat fråga länge här på zoopet men aldrig blivit av.
    Kul att fler gör det. Men såg idag att det börjar bli dags att tömma komposten.
    Komposten här är på ungefär 8 kubik så det dröjer nog innan den är full (i alla fall på akvarieväxter)

Lämna en kommentar:

• Tenkare
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Med mitt stora akvarie har det inte hänt så mycket - har inte haft tid. Det enda jag gjort är att jag "städade" i akvariet igår. Eller rättare sagt jag klippte bort massor av de svärdplantor som växt upp till ytan och täckte 2/3 av ytan. Det blev en bärkasse med grönsaker som hamnade på komposten. Detta gjorde att det blev mycket ljusare i akvariet och det är väl "fara värt" att växterna nu kommer att växa ännu mer.
    Jag trodde jag var ensam om att slänga mina växter i komposten, har velat fråga länge här på zoopet men aldrig blivit av.
    Kul att fler gör det. Men såg idag att det börjar bli dags att tömma komposten.

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Har du någon koll på hur dina Ap mår och vad de håller på med?
    Alla fiskar funkar bra. Om de lekt har jag inte en susning om eftersom de i så fall lär leka i de bakre regionerna

Lämna en kommentar:

• c90368
    svarade
    Har du någon koll på hur dina Ap mår och vad de håller på med?

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Byter 20-25% av vattnet varannan vecka.

Lämna en kommentar:

• copella
    svarade
    ett underbart "litet" projekt att följa

Hej! och tack till alla som gjort denna tråd helt fantastisk att följa

Specielt till kjell det skulle vara kul att få veta vad du tänkte om hur det skulle bli för så där (38)sidor sedan ,för jag är jätte glad att upptäcka den här tråden för ca 3 dagar sedan och fått följa allt i express fart!!

det ger ett skönt besked att projet som man drömmer om verkligen kan bli värkliga! TACK kjell för all insperation

ps hur mycket vatten byter du och hur ofta ds

ps2 om du vill absolut bli av med akvariet har jag ett pinis rum att byta med

Lämna en kommentar:

• Nina82
    svarade
    "Kränga" betyder äta på skånska Kanske det gör i övriga sverige oxå, vad vet jag
    Men jag förstod vad du menade iaf Kjell

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av danneregner
    så du ska bara lämna karet där?
    Nja, nu skrev jag "kränga" men det var kanske lite för göteborgskt för att du skulle hänga med
    Kränga = sälja på svenska.

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av heljis
    Otroligt fint kar Kjell! Det motsvarar precis mina drömmar om när jag en gång får hus Inte bara karet i sig som är snyggt, utan allt runt omkring det med. Jag gillar att det är så djupt med! Akvarier som är djupare än de är höga blir så mycket naturligare enligt mig.

Kanoninspiration, även om mitt 720l ter sig lite fjuttigt efter att ha läst igenom den här tråden
    Futtigt och futtigt - tycker också att mitt akvarium nu efter en tid känns lite futtigt

Lämna en kommentar:

• danneregner
    svarade
    så du ska bara lämna karet där?

Lämna en kommentar:

• heljis
    svarade
    Otroligt fint kar Kjell! Det motsvarar precis mina drömmar om när jag en gång får hus Inte bara karet i sig som är snyggt, utan allt runt omkring det med. Jag gillar att det är så djupt med! Akvarier som är djupare än de är höga blir så mycket naturligare enligt mig.

Kanoninspiration, även om mitt 720l ter sig lite fjuttigt efter att ha läst igenom den här tråden

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av fredd
    det låter spännande Kjell, är det böckerna du ska marknadsföra med det akvariet då? eller i den montern rättare sagt?
    Jepp det är böckerna som jag skall försöka hitta nya distributörer till.
    Jag har en monter ihop med On the Rocks (BTN-bakgrunderna) och Charlie (OTR) kommer också att ha några akvarier i sin monter.

Lämna en kommentar:

• fredd
    svarade
    det låter spännande Kjell, är det böckerna du ska marknadsföra med det akvariet då? eller i den montern rättare sagt?

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Med mitt stora akvarie har det inte hänt så mycket - har inte haft tid. Det enda jag gjort är att jag "städade" i akvariet igår. Eller rättare sagt jag klippte bort massor av de svärdplantor som växt upp till ytan och täckte 2/3 av ytan. Det blev en bärkasse med grönsaker som hamnade på komposten. Detta gjorde att det blev mycket ljusare i akvariet och det är väl "fara värt" att växterna nu kommer att växa ännu mer.

Jag har också ett helt annat projekt på gång och jag har satt Sture på Akvarielagret i jobb igen med att limma ett nytt akvarium till mig. Det akvarie, som har måtten 295x60x50 cm, skall jag ställa ut på Interzoomässan i Tyskland i nästa månad. Det lutar åt att det blir ett öppet Sydamerika-strömakvarium med lite blandad kompott. Som bakgrund kommer jag att ha 2 st BTN Tanganyika samt några moduler, vanliga stenar och en del växter. Som belysning kör jag 2 st Aqua Medic-armaturer (med vardera 2 st 150 watt HQI-lampor och 2 st 54 watts T5 rör).
    Detta akvarium räknar jag med att kränga direkt efter mässan så att jag slipper att "släpa" hem det igen. Jag lovar att visa lite foton på detta akvarium.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...