Kjells akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Snygg och är imponerad att den klarar de svalare temperaturer du har i detta karet.
    Fast nu är det varmt (22-23 grader) också i det akvariet. Fast i vintras gick ner mot 12 grader när jag var borta på semester men det mår ju dessa fiskar egentligen bara väl av.

    Tack för kommentarerna dom hade han nog uppskattat om han hade förstått det
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Inte så kul - upptäckte just att jag hade fått vita prick i det större utomhusakvariet och att några fiskar hade kolat vippen och jag som brukar "skryta" med att mina fiskar "aldrig" blir sjuka och så fiskarna i ett av mina akvarier den vanligaste av alla sjukdomar. Skit också vad klantigt av mig
      Vet inte varför fiskarna fått det men jag har ju inte helt koll på vad som händer i ett akvarium som står utomhus (nytt för mig) så man kan väl kalla det för ett nybörjarfel. Hoppas att det dröjer 10 år tills jag drabbas igen (det är säkert 10 eller 15 år sedan som någon av mina fiskar hade vita prick.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Men Kjell, på sätt och vis känns det skönt och lugnande att veta att även du kan få vita prick. Annars är det ju vanligast att fiskarna får dem.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Men Kjell, på sätt och vis känns det skönt och lugnande att veta att även du kan få vita prick. Annars är det ju vanligast att fiskarna får dem.
          Ja, ja nu skall vi inte vara sådana
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Juni
            • February 2014
            • 613

            Utomhusakvarie? Nu blir jag nyfiken, hur funkar detta? Är det bara ett vanligt akvarium du ställt i ett uterum eller är det något special med andra sorts fiskar (andra sorter än vad, kan man fråga sig?) Tycker också det är synd om dig som fått vita prick, står det med i artbeskrivningen av en "Kjell"?
            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              Akvariet står på terassen och ser egentligen riktigt snyggt ut först framåt kvällen när det börjar bli lite mörkare ute. Jag har en svag doppvärmare i akvarierna som går några timmar under natten - detta för att inte tempen skall dippa så mycket under natten (spelar när jag startade akvariet för några veckor sedan så sjönk tempen på natten utomhus ner till bara några få plussgrader så målsättningen med doppvärmaren bvar att tempen helst inte skall sjunka under 12 grader på natten. Nu har tempen legat mellan 12-22 grader.
              I akvariet har jag bara subtropiska arter - dvs sådana som tål lite kallare vatten än de vanliga tropiska arterna.

              Experimentet är ju lite hur det går med alger i ett akvarium som är så starkt belyst under dagen - jag borde kanske köra med UV men det gör jag inte och än så länge har det funkat hyfsat.
              Det andra experimentet är ju hur fiskarna tål temperaturvariationerna. Jag misstänker att fiskarna fick vita prick beroende på att tempen dippade för mycket någon natt i förra veckan (jag var i Tyskland då på en mässa så jag hade ingen koll). Dessutom hade jag strax innan köpt in några fiskar på en Poeciliaauktion i Danmark och dessa skall i sig tåla kallt vatten men jag acklimatiserade dom nog inte tillräckligt länge i ett karantänsakvarium - men detta är bara spekulationer.

              För övrigt har JAG faktiskt aldrig haft vita prick, men däremot RÖDA prick. En gång när jag var på Filipinnerna så drog jag på mig en tropisk sjukdom som innebar att hela tungan blev kritvit samtidigt som den fick röda prickar. Såg rätt häftigt ut för övrigt och en jäkla massa docenter och proffesorer undersökte mig efterom de aldrig hade sett något liknande tidigare.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Joakim Lundgren
                • August 2006
                • 631

                Jag gillar dina goodeider! Jag hade inte tackat nej till att ta en titt på dessa om jag skulle ha vägarna förbi Jonsered.
                AKA: Lizardking

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  Ursprungligen postat av Joakim Lundgren
                  Jag gillar dina goodeider! Jag hade inte tackat nej till att ta en titt på dessa om jag skulle ha vägarna förbi Jonsered.
                  Fast det var dom som drog in vita pricken i mitt utomhusakvarium
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Vita pricken gick snabbt över efter att jag medicinerat. Trodde att några fiskar hade gått åt innan jag hade sett det eftersom jag inte säg till dom - men de stod antagligen och tryckte någonstans och efter några dagar så kom de fram så inga fiskar dog.


                    Har nu också fullt på med de sista fiskarna i mitt 450 liters då jag köpte in 25 st Cyprinella lutrensis. dessa hade jag aldrig tidigare haft men de visade sig vara en mycket trevlig bekantskap. De är väldigt vackra och oerhört aktiva. Att de är aktiva är både på gott och ont - det "onda" är att de är lögn i helskotta att fota efterom de inte är stilla en halv sekund. För att hinna hitta fisken och få in skärpan så behöver man åtminstone 1-2 sekunder men det finns ingen chans så man sitter 2 meter från akvariet och fotar lite på chans. Lägger in ett foto nedan - skärpan är rätt kass men de vackra färgerna (ljust blåskimrande kropp, röda fenor och panna) framgår ju.
                    Bifogade filer
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      Bytte objektiv till ett längre macro och då var det lättare att få till skärpan men det är lite ljussvagare så färgen stämmer inte riktigt.
                      Som ni ser så är det ytterligare ett problem förutom att de är i ständig rörelse, nämligen att det går ihop. Inte som ett stim utan som en "soppa"
                      Bifogade filer
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ja du Kjell. De där fiskarna var banne mig bland det vackraste jag sett. Jag gillar när en fisk ser ut som en fisk De är ju snyggt spolformade så det är lätt att förstå att det är kvicksilver i karet. Men vilka färger!!
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Har förresten Cyprinella lutrensis​ något svenskt namn?
                          Senast redigerad av Bluewing; 13 June 2014, 15:25.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Jesper Broman
                            • November 2012
                            • 3445

                            Ja det där var vackra fiskar!

                            Edit: och det var ju bra att prickarna gav med sig

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Ja du Kjell. De där fiskarna var banne mig bland det vackraste jag sett. Jag gillar när en fisk ser ut som en fisk De är ju snyggt spolformade så det är lätt att förstå att det är kvicksilver i karet. Men vilka färger!!
                              Ja, jag hade själv bara sett dom på foton och det vet man ju att man kan få ett foto att bli hur som helst och dessutom så kanske det bara är lekfärgen (som de bara visar upp 2 dagar på året) man ser på fotot. Men dessa släpttes i igår eftermiddag och är bara halvvuxna och har redan dessa färger.
                              Synd vara att de är så kortlivade - men jag hoppas i alla fall att de hänger med också nästa säsong.

                              Något svenskt namn vet jag inte om de har - men Amerikansk rödfensbarb låter väl bra
                              Engelskt handelsnamn är annars Red Shiner
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Vita pricken gick snabbt över efter att jag medicinerat. Trodde att några fiskar hade gått åt innan jag hade sett det eftersom jag inte säg till dom - men de stod antagligen och tryckte någonstans och efter några dagar så kom de fram så inga fiskar dog.


                                Har nu också fullt på med de sista fiskarna i mitt 450 liters då jag köpte in 25 st Cyprinella lutrensis. dessa hade jag aldrig tidigare haft men de visade sig vara en mycket trevlig bekantskap. De är väldigt vackra och oerhört aktiva. Att de är aktiva är både på gott och ont - det "onda" är att de är lögn i helskotta att fota efterom de inte är stilla en halv sekund. För att hinna hitta fisken och få in skärpan så behöver man åtminstone 1-2 sekunder men det finns ingen chans så man sitter 2 meter från akvariet och fotar lite på chans. Lägger in ett foto nedan - skärpan är rätt kass men de vackra färgerna (ljust blåskimrande kropp, röda fenor och panna) framgår ju.
                                Skärpan är kass säger du, jag bara ler eftersom jag just nu tränar med mitt nya macro . Ser att jag behöver ganska så mycket mer träning - dessutom lära mig mer av dessa alla inställningar .
                                Väldigt fina fiskar.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...