Kjells akvarier

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Kjell Fohrman
    svarade
    Lägger in ett foto på mitt 450 också. Idag la jag i några fiskar. 6 st små yngel av Gymnogeophagus labiatus, 3 Puentes, 2 st Chapalichthys encaustus samt 7 st Xiphophorus variatus.
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Jesper Broman
    Snyggt
    Tack för det - förhoppningsvis blir det också betydligt snyggare när växterna har växt till sig.

Lämna en kommentar:

• Jesper Broman
    svarade
    Snyggt

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ett foto på MOllyhotellet nedan - visserligen ett uruselt foto. Får skärpa till mig och ta ett bättre foto framöver.
    Dock det underlättar inte att man fotar utomhus, eftersom reflexerna inte direkt minskar av man fotar utomhus.

450 liters är idag inte på något sätt mindre dimmigt än vad det var igår eftersom jag idag på förmiddagen kramade ut 5 liter "gegga" ur sunkiga filtermattebitar som låg i mitt 3.000 liters akvarium. Nåväl det blev i alla fall en hel del nyttobakterier i detta akvarie så är det kan rulla igång och okväll kan jag i alla fall se bakrutan. Imorgon lägger jag ner lite fiskar och kanske blir det också något foto.
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• Jesper Broman
    svarade
    Spännande

Måste kolla upp arterna du har skaffat när jag kommer hem till datorn.

Och verkligen roligt med utomhusakvarier med lite ovanligare fiskar. Annars har jag mest sett med guldfisk i.
    Detta kan nog inspirera många

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Det har hänt en del sen sist.

1/ Jag handlade lite fiskar på Poecila-auktionen i Danmark.
    För utomhusakvarierna så blev det Gambusia holbrooki, samt Chapalichthys encaustatus
    För inomhusakvarierna så blev det Chapalichthys pardalis samt Skiffia multipunctata

2/ Mollyakvariet utomhus har nu rullat på med fisk en tid. I detta så går det Gambusia holbrooki samt ett rejält stim av kardinalfiskar av egen "uppfödning". Det fungerar alldeles utmärkt och idag så planterade jag lite Ceratophyllum demersum i detta akvarium. Lasse var vänlig nog att bygga om rampen som i original hade för svagt ljus och istället satt in LED-belysning. Ljuset är nu rejält starkt men kanske lite för lite gult - vi får se om det går att göra något åt.

3/ 450 liters akvariet utomhus fyllde jag idag på vatten i så det ser fortfarande ut som dimman i Lutzen, men det klarnar säkert på några få dagar. Jag fyllde på med mer skiffer samt har planterat ett gäng med Vallisneria gigantea i det.

Och - innan någon säger något - jag lovar att lägga in några foton inom några dagar.

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av JonasHol
    Fråga?
    Har du på något sätt fäst sten o grus på frigoliten i terass akvariet. Har funderingar på att göra något liknande i ett sköldpadds akvarium men de kravlar ju en del så jag misstänker att jag måste fästa stenen ordentligt.
    Sorry - har missat detta.
    Nej jag har inte fäst det på något sätt men däremot som du kan se på fotot så ligger frigoliten i terasser och inte sluttande och då funkar det. Kan dock tänka mig att det kan bli lite problem med sköldpaddor men då handlar det väl bara om att man har rätt stora och flata stenar så borde det inte vara något problem

Lämna en kommentar:

• JonasHol
    svarade
    Fråga?
    Har du på något sätt fäst sten o grus på frigoliten i terass akvariet. Har funderingar på att göra något liknande i ett sköldpadds akvarium men de kravlar ju en del så jag misstänker att jag måste fästa stenen ordentligt.

Sent from my iPad using Tapatalk

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Joakim Lundgren
    Shit nu blev jag med sugen på ett stenkar med variatus eller någon annan spännande levandefödare typ Poecilia Salvatoris. En kompis har en gammal stam av Xiphophorus Guentheri, de hade också gjort sig bra i ditt kar.
    Ja och jag skall ju ner till Poeciliaweekenden i Danmark nu till helgen och där är det ju också en auktion och jag har hittat några subtropiska levandefödare i den listan så det kanske mycket väl blir några sådana om de inte skenar iväg alltför högt i pris.

Lämna en kommentar:

• Joakim Lundgren
    svarade
    Shit nu blev jag med sugen på ett stenkar med variatus eller någon annan spännande levandefödare typ Poecilia Salvatoris. En kompis har en gammal stam av Xiphophorus Guentheri, de hade också gjort sig bra i ditt kar.

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Likan
    Snyggt röse till höger i bild! Som gjort för lite malar eller?
    Kanske -men dels är det inte så mycket till "röse" eftersom det mest är frigolit med ett tunt lager med sten överst. Sedan står ju akvariet utomhus också så det gäller att hitta malar som trivs i 12-20 gradigt vatten

Lämna en kommentar:

• Likan
    svarade
    Snyggt röse till höger i bild! Som gjort för lite malar eller?

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Fast jag kan verkligen hålla med dig om att Xiphophorus variatus färgmässigt skulle passa in - det skulle bli fräckt med den vita bakgrunden, de svarta stenarna och de gul/orange/svarta fiskarna
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Joakim Lundgren
    Jag föreslår att du behåller de svarta runda stenarna till vänster, petar något grönt härochvar tex hornsärv eller vallisneria och sen kör med ett stim variatus.
    Fast först skall jag nog ha i vatten
    Det dröjer nog några dagar innan jag vågar fylla på det. Hornsärv eller vallisneria är väl det jag har tänkt också. Fisk så står Cyprinella lutrensis högst på önskelistan så jag får se vad det blir.
    Har ännu inte bestämt vilka av stenarana jag skall behålla - får låta några titta på akvariet IRL för det är lite svårt att avgöra utefter ett foto.

Lämna en kommentar:

• Joakim Lundgren
    svarade
    Jag föreslår att du behåller de svarta runda stenarna till vänster, petar något grönt härochvar tex hornsärv eller vallisneria och sen kör med ett stim variatus.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...