Kjells akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Ursprungligen postat av Galion
    Vet inte om det är nått du skrivit innan eller så men hur tjockt glas använder du till detta monsterakvarium?
    Måste passa på också att säga att det blir grymt fint!! Längtar tills jag får se det klart!
    Vad ska du ha för fiskar förrästen?
    Jodå bägge frågorna har jag besvarat tidigare i tråden
    Det är 15 mm glas och jag kommer att ha små och medelstora sydamerikanska fiskar i akvariet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • JEK
      • March 2007
      • 1467

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Jag prioriterar Zoopet före mitt eget byggande och kommer därför först att ta itu artiklarna och videon från akvariemässan i Duisburg innan jag jag fortsätter med mitt eget projekt
      Vilken beundransværd osjælviskhet
      Mvh.
      Johan - akvarielös!

      Kommentar

      • attin
        • December 2006
        • 14

        IMPONERAD sjukt snyggt

        Är så nyfiken kan man få höra vad det har kostat?

        Ps skynda på med bilder

        Kommentar

        • Fiddan
          • June 2006
          • 885

          Ursprungligen postat av Kjaer
          Vilken beundransværd osjælviskhet
          Vad tror du sponsrar den här baljan egentligen?
          skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

          Kommentar

          • attin
            • December 2006
            • 14

            förresten har du sett så många visning 23 700 rekord eller?

            Kommentar

            • JEK
              • March 2007
              • 1467

              Ursprungligen postat av Fiddan
              Vad tror du sponsrar den här baljan egentligen?
              Inte jag i allafall. Dom enda baljorna jag sponsrar ær mina egna
              Mvh.
              Johan - akvarielös!

              Kommentar

              • yllekanin
                • December 2006
                • 177

                Ursprungligen postat av Kjaer
                Inte jag i allafall. Dom enda baljorna jag sponsrar ær mina egna
                haha, tänk igen. ;D

                ----
                Eftersom jag inte till slut kunde bygga i källaren för att det va typ inte bra (enligt någon "tekniker/gubbe" som va här) så får jag köpa/bygga ett i glas. Iof mycket bättre för då kan man iaf ta med det.

                Vore kul om du gör en typ slutredovisning sen med i alla fall allt material så man kan uppskatta ungefärlig kostnad själv.
                ..
                Väldigt kul projekt, vad kommer här näst? Haj-akvarium!?!?! hehe
                Mvh Michael

                Kommentar

                • Galion
                  • December 2004
                  • 337

                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Jodå bägge frågorna har jag besvarat tidigare i tråden
                  Det är 15 mm glas och jag kommer att ha små och medelstora sydamerikanska fiskar i akvariet.
                  *hehe* Bara 15mm :P
                  Trevligt val av fiskar tycker jag!
                  Liknande valet jag har tänkt för mitt 720L som jag håller på med just nu
                  Mvh Peter

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Ursprungligen postat av yllekanin
                    Vore kul om du gör en typ slutredovisning sen med i alla fall allt material så man kan uppskatta ungefärlig kostnad själv.
                    Nja, någon ekonomisk slutredovisning blir det nog inte och det av dessa orsaker
                    1/ Många saker har jag fixat till specialpris genom kompiskontakter, eller genom att köpa in till grossistpris (har fortfarande många kontakter) och flera saker är ju också specialbyggen som inte finns i produktion (och därmed inte prissatt)
                    2/ Jag vill helst inte tänka på vad det kostar för även om det jag nämner ovan har dragit ner slutsumman rätt rejält och blir slutsumman minst sagt saftig och det vill jag helst inte tänka på
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Hans.Lindaker
                      • April 2006
                      • 1837

                      En annan ekonomisk fråga jag har funderat lite på ett tag. Du behöver inte svara så klart om du inte vill
                      Utan att avslöja en exakt summa (om du vet den), klarar man sig under 25 000 för ett sånt träd? Utan kompispris såklart..
                      Och som sagt, du behöver inte alls svara!

                      Tycker egentligen det är ganska dumt att prata om hur mycket saker och ting kostar, alla vet att akvaristik är en dyr hobby (allt är relativt).

                      /Hans
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        Ursprungligen postat av battalionP
                        En annan ekonomisk fråga jag har funderat lite på ett tag. Du behöver inte svara så klart om du inte vill
                        Utan att avslöja en exakt summa (om du vet den), klarar man sig under 25 000 för ett sånt träd? Utan kompispris såklart..
                        Och som sagt, du behöver inte alls svara!

                        Tycker egentligen det är ganska dumt att prata om hur mycket saker och ting kostar, alla vet att akvaristik är en dyr hobby (allt är relativt).

                        /Hans
                        Jag vet att en person har sett mitt "träd" i denna artikel och har förhört sig om vad det skulle kosta och fick då angivet ett pris på 60.000.
                        Dock hade det funnits i reguljär produktion så hade dock säkert priset blivit en bra bit lägre (kanske 20-30 tusen/en ren gissning från min sida), men nu kräver det i stort sett kapaciteten för lite drygt en dags produktion i en hel fabrik med 8 anställda och då rinner pengarna iväg.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Hans.Lindaker
                          • April 2006
                          • 1837

                          WOW! inte trodde jag att det skulle dra i väg så högt!
                          Men har man pengar så är det nog väl spenderade kronor

                          Du Kjell, du vet inte om det finns nånstans man kan läsa lite om själva tillverkningen och kanske se lite bilder. Vore riktigt kul att se hur "våra" bakgrunder blir till. Det tror jag nog att fler skulle vara intresserade av att se!

                          /Hans
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            Ursprungligen postat av battalionP
                            WOW! inte trodde jag att det skulle dra i väg så högt!
                            Men har man pengar så är det nog väl spenderade kronor

                            Du Kjell, du vet inte om det finns nånstans man kan läsa lite om själva tillverkningen och kanske se lite bilder. Vore riktigt kul att se hur "våra" bakgrunder blir till. Det tror jag nog att fler skulle vara intresserade av att se!

                            /Hans
                            Det finns definitivt inte några sådana foton eftersom flera av tillverkningsmetoderna är hemliga.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Hans.Lindaker
                              • April 2006
                              • 1837

                              hehe nej det kanske inte är så bra att läcka ut sån info till "fienden".
                              Misstänkte nästan det men frågar man inget så får man inget veta

                              Nej nu ska jag inte störa mer så kanske du hinner göra framsteg i projektet

                              /Hans
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                              Kommentar

                              • Fiddan
                                • June 2006
                                • 885

                                Ursprungligen postat av battalionP
                                hehe nej det kanske inte är så bra att läcka ut sån info till "fienden".
                                Misstänkte nästan det men frågar man inget så får man inget veta

                                Nej nu ska jag inte störa mer så kanske du hinner göra framsteg i projektet

                                /Hans
                                Njaa jag tror att fienden redan vet hur han ska bära sig åt att göra en btn bakgrund, så länge man har fysisk åtkomst till en sak så är det alltid bara en väldigt kort tidsfråga innan man kan ta reda på hur någonting tillverkats, och detta är ju inte direkt något jätte avancerat. och btn har funnits nu ett tag.

                                Visst btn är skit snyggt och är bäst inom bakgrunder men hur många kan ha en sådan här bakgrund? kanske 5st som, bryr sig om pengars värde..

                                Det roliga i just detta fallet kommer bli hur Kjell ar tillvara på tillfället han har X miljoner träd som han kan avgjuta och väljer en bok/al?

                                Kjell, jag är väldigt intresserad utav hur du har tänk i vilken ände började du?
                                akvariets dimensioner?
                                roten
                                fiskarna/biotopen?
                                etc,etc..
                                Inget är fel, ju skickligare man är som akvariet ju knivigare situationer kan man ställa sig i.(nu är ju ingen utav dem jätte knivig men de kan bli)
                                Men i detta fallet hade jag iaf i min värd om jag tex avsatt en hög budget och plats inte under några villkor gjort någonting halvdant eller som "skärt" sig emot biotopen eller temat man har tänkt sig ha på akvariet.

                                Alla resultat under mvg+ (5'a +) hade vart acceptabelt.

                                Kjell nu pratar jag bara om mig själv vad jag hade känt för press på mig.
                                Jag önskar ju för dig och fiskarnas skull att det blir mvg+, men kan du ro hem det här?

                                Ser jag din balja framför mig som ett SA kar så kommer det se magnifikt ut, precis alla beslut du tar vilar säker på många års erfarenhet med allt står och faller på om du tar och gör en miss, tex om du avgjutit en bok..
                                skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...