bygga om fluval 4+ innerfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Turbo
    • April 2004
    • 330

    bygga om fluval 4+ innerfilter

    här har jag några gammla skisser på hur man kan öka filtervolymen på fluval 4+, någon som har några synpunkter/idéer??????



    är den sista (rosa) den bästa uppgraderingen??
    60 liter -personligt projekt
    150 liter -sällskap

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=197231
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Jag har själv moddat Fluval 4+, genom att ta ur de två filterhållarna inkl filter. Då får man en behållare med öppen botten (orginalbehållaren). Sedan har jag fyllt hela denna behållare med blå filtermatta 10ppi.
    Jag kör detta som enda filter till mitt 450 kar. Fiskarna har inte klagat på ett halvår så nog är det bättre än orginal utförandet iaf. Med makaruner kanske det blir ännu bättre.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Jag är lite nyfiken, vad ska du ha som filterbehållare? Inte den gamla ser det ut som.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • jimel
        • August 2004
        • 253

        #4
        Ursprungligen postat av heeke
        Jag har själv moddat Fluval 4+, genom att ta ur de två filterhållarna inkl filter. Då får man en behållare med öppen botten (orginalbehållaren). Sedan har jag fyllt hela denna behållare med blå filtermatta 10ppi.
        Jag kör detta som enda filter till mitt 450 kar. Fiskarna har inte klagat på ett halvår så nog är det bättre än orginal utförandet iaf. Med makaruner kanske det blir ännu bättre.
        Det här lät ju intressant.... hur har du gjort med botten då??? helt öppet eller?
        Kanske ska hitta på något liknande, blir ju som ett pumphuvud och filtermatta.
        Här är min Zoonen

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Ja botten är helt öppen.
          Jag har bara "tryckt" in filtermatta som sitter kvar av sig självt.
          Det ökar ju filterytan rätt rejält.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Turbo
            • April 2004
            • 330

            #6
            jag tänkte typ någons slags plastbägare, kapad petflaska eller nått.. men den gammla filterbehållaren är ju helt klart snyggare!

            intressant lättare lösning du hade heeke!
            60 liter -personligt projekt
            150 liter -sällskap

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=197231

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Ja, helt klart det enklaste när man har allt redan. Om man ska köpa nytt så är ju ett powerhead med rör och filtermatta betydligt smidigare, men det är "omöjligt" att få på ett rör på Fluval pumpen.
              Det går säkert att köra makaroner eller biobollar också om man bara har filtermatta underst som håller kvar det hela.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • Turbo
                • April 2004
                • 330

                #8
                låter fint!!
                60 liter -personligt projekt
                150 liter -sällskap

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=197231

                Kommentar

                Arbetssätt...