Unik biotop i ett Fluval Flex

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larsonandy
    • October 2023
    • 52

    Unik biotop i ett Fluval Flex

    Syftet med mitt projekt är att ha en avslappnande burk med vatten på mitt hemmakontor. Målet är att få en stabil miljö som gillas av de specifika organismer som så småningom kommer bo där. Det lär utkristalliseras efter hand vilka dessa är, men jag har några idéer om hur det ska komma igång.

    Nu använder jag termen Biotop ganska löst, i den meningen att jag utnyttjar friheten att skapa en alldeles unik biotop som inte förekommer någon annanstans. Jag kommer inte försöka efterlikna något vattendrag i Afrika, Asien eller Sydamerika som är den vanliga tolkningen av biotopakvarie. Den lär bli otroligt lik andra 57-liters akvarier, men också fullständigt olik.

    Ett delsyfte med att använda det utmärkta Zoopet-forumet är att loggföra det som händer med akvariet så har jag någon referens att gå tillbaka till om jag önskar.

    Jag beställde akvariet med tillhörande bänk för ett bra pris enligt mig via nätet den 4:e november. Bänken anlände den 8:e november. Men på akvariet fick jag vänta. Och vänta. Vänta lite till. Den 17:e november noterades att paketet med akvariet anlände till en transportanläggning i Rom. Den 22:a november 14:50 ringde leverantören på dörren, lämpade av paketet, tog en bild och sa adjö. Han sa lite skämtsamt att det skramlade i alla fall inte om paketet! Jag lyfte ur akvariet, kände en lätt lukt av vinäger och såg att allt var helt och komplett.

    Mitt nästa steg blir att testa om akvariet är helt tätt. Jag planerar att fylla med avklorerat vatten, installera filtret med kolpatronen och starta pumpen och köra i ett par dagar innan nästa fas.
    Senast redigerad av larsonandy; 23 November 2023, 12:59.
  • åheim
    • April 2006
    • 13132

    #2
    Ska bli spännande att se du lyckas och hur det utvecklas Vad jag har erfarit så får man en mer påtaglig fauna av microorganismer som små djur om man har en försiktig filtrering med hjälp av luft, starka impellerpumpar verkar fånga in smådjuren och speciellt om det finns en behållare runt filtermaterialet som blir en fälla.
    Lycka till!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • larsonandy
      • October 2023
      • 52

      #3
      Fluval Flex 57 l har klarat läckage- provet. När jag fyllde på vatten hittade det en väg in filterkammare 2 och 3 trots att vattenståndet inte nått upp till slitsarna som är avsedda för det. Jag vet inte om orsaken är dålig limning eller om om det ska vara så som en sorts säkerhetsanordning så att pumpen får vatten även vid extremt lågt vattenstånd. Annars är ju själva filterkammaren en av svagheterna med denna modell eftersom många rapporterar att limningen delvis släpper inom ett par år. Den andra svagheten verkar vara att pumpen är högljudd. Även mitt exemplar lider av detta. Jag har redan bytt till en 5 år gammal pump avsedd för 34 l modellen och den går tystare. Dessutom gjorde jag ett hål i pumpens utflödesslang så nu finns det bra cirkulation i kammare 3 och lagom cirkulation i den synliga delen.



      Ska fylla på med lite mer filtermaterial i kammare två, bioringar, från botten och upp till filterblocket som ingår. Sedan inredning. Men burken har redan fått liv, minst en räka och några flytväxter följde med vattnet jag hällde i. Kranvatten till 90%, men sedan toppade jag med vatten från gamla akvariet.

      Kommentar

      • larsonandy
        • October 2023
        • 52

        #4
        Har gjort en vattentest idag med två olika metoder. Använt testremsor som heter Aqua Quick Test som löper ut i maj 2024. Svårt att läsa av värdena tycker jag, pappersarket som haft kontakt med vattnet har så olik konsistens mot facit som är ett påklistrat glansigt papper på aluminiumburken. Här är i alla fall mitt tolkade resultat:

        Chlor 0 till 0,8 mg/l
        Nitrat 5 mg/l
        Nitrit 0 mg/l
        d GH 7-14 grader
        kH 6 grader
        pH mindre än 6,4

        Det andra testet är dropptest från JBL, Pro Aquatest:

        Nitrat 1
        Nitrit 0,05
        kH 2
        pH mellan 7,5 och 8
        NH4/ammonuim/ammoniak <0,05 mg/l

        Stora skillnader alltså, och det är remsorna jag inte litar på. Om det beror på att jag läser fel eller att dom är allmänt otillförlitliga vet jag inte, men har sett på internet att det är många som ogillar remsor. Dropptestet från JBL litar jag på, har använt det till att mäta vattnet i mina akvarier tidigare och har aldrig haft anledning att tvivla på det. Stämmer också överens med de värden kranvattnet har enligt vattenverket.

        Jag vill ha upp kH något i mitt akvarium och kommer stoppa ner några Seiryu stenar i akvariet. Bottensubstratet i akvariet är en blandning av Easy Care Substrate, brända lerpellets alltså, och akvariesand från Hornbach som ska vara lätt kalkhaltigt.

        Kommentar

        • larsonandy
          • October 2023
          • 52

          #5
          Värdena håller i sig förutom kH som har gått upp till 3 på sistone. Kanske har dom kalkhaltiga stenarna haft någon effekt kanske. Annars är värdena de samma som jag mäter varje gång. Funderar på detta med Nitrat-värdet. Är det för att de växter jag har gör av med nitraten direkt, eller är det för att bakterierna ännu inte kommit igång med att bryta ner nitrit? Testerna visar att jag kan ha minimala värden med nitrit.

          I vilket fall som helst byter jag 1 liter vatten per dag. Vattenbyte är ett omdebatterat ämne och kan göras av många olika anledningar. En anledning som sällan tas upp är att man kan gilla att göra vattenbyten, och så länge det inte orsakar någon skada är det väl okej att byta en liter vatten per dag? Även om det inte har någon stor effekt på nitratvärdena, spårämnesvärdena, ph-värdena etc.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2893

            #6
            Att byta bara 7liter (ca. 13%) vatten i veckan är kanske i minsta laget. Tre liter/dag skulle nog inte skada för att bibehålla en stabil miljö.
            Senast redigerad av Sleaper; 13 December 2023, 10:40.

            Kommentar

            • larsonandy
              • October 2023
              • 52

              #7
              Ja, jag följer testvärdena noggrant och går det åt fel håll ska jag göra större vattenbyten. Flera vattenbyten är inget jag önskar göra, tex byta en liter vatten tre ggr/dag. Det kan bli mer praktiskt med större vattenbyten 1-2 ggr/vecka. Det är väl där de flesta hamnar till slut ändå.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2893

                #8
                Ursprungligen postat av larsonandy
                Ja, jag följer testvärdena noggrant och går det åt fel håll ska jag göra större vattenbyten. Flera vattenbyten är inget jag önskar göra, tex byta en liter vatten tre ggr/dag. Det kan bli mer praktiskt med större vattenbyten 1-2 ggr/vecka. Det är väl där de flesta hamnar till slut ändå.
                Tre liter en gång om dagen tänkte jag. Men ett större delvattenbyte en gång per vecka är ju betydligt enklare naturligtvis. Man kanske inte ens är hemma varje dag och kan sköta dagliga vb.

                Kommentar

                • larsonandy
                  • October 2023
                  • 52

                  #9
                  Vattenvärdena är stabila fortfarande, samma ph och kh och nitrit och nitrat har gått ner något, från låga värden. Gullrankan som endast haft ett blad i sex månader (varit i några olika vattenbehållare sedan sticklingen togs) har utvecklat två nya blad sedan akvariet startades! En annan sak som händer är att bakgrunden och glaset börjar få bruna fläckar. Zoopet och internet generellt tycker att det är bunalger och/eller kiselalger (finns så många olika typer av alger, att jag inte vågar vara helt säker på detta. Men har jämfört bilder).

                  Flytväxten Salvinia växer inte alls, vilket jag tycker verkar konstigt. Det är samma slags vatten som i mitt Rio 180 och där växer dom så det står härliga till. Det enda jag kan tänka mig är att Flexens led-lampor inte har tillräcklig intensitet. Kiselalgerna ska tydligen växa bra om ljusintensitet är dålig. När akvariet kommit i balans lär ska dom ersättas av andra typer av alger, det ska bli spännande att se vilka alger det blir. Huva! Jag hoppas verkligen att dom växter har i akvariet ska kunna konkurrera ut kommande alger. Anubias, bucephalandra och javaormbunke är det. Men är verkligen Flex-ljuset så dåligt att Salvinia inte får tillräckligt med ljus? Konstigt som sagt.

                  Så drog till Djurmagazinet i Södertälje för att skaffa några små skäggmunsmalar så dom kan kalasa på dom bruna fläckarna. Men butiken har blivit Arken Zoo, och Arken Zoo gillar inte att hålla på med akvarier och fisk så jag gick bet.

                  Arken Zoo blir bara större och större i Sverige, köper upp och lägger ner akvaributiker både här och där verkar det som. Mina två närmaste, i Södertälje och Strängnäs, passar bara dom som vill köpa kattströ och klippa hundklor. Varifrån ska nästa generation akvarister komma ifrån när folk inte får se akvarier i djurbutikerna? Nu är mina alternativ Hornbach i Botkyrka eller några butiker i Eskilstuna varav Lustgården Zoo är fantastisk bra. Hornbach har många sjuka och döende fiskar i sina akvarier tyvärr.

                  Är det Youtube som kan rädda akvariehobbyn framöver? AntsCanada är en kanal som arrangerar myrkrig. Dom har över fem miljoner prenumeranter! Nog lär alla barn någon gång komma i kontakt med en sådan kanal? Därifrån är steget till terrarium och därifrån till akvarium inte så långt kanske. Kan man i samarbete med grossister (Imazo till exempel?) nå ut till klassrummen också? Skulle man kunna införa akvariekrav i den svenska skolllagen?
                  Senast redigerad av larsonandy; 02 January 2024, 14:59.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6059

                    #10
                    Trist att du inte fick tag på några fiskar. Om du har möjlighet att åka lite längre än till Hornbach i Botkyrka, nämligen till Bromma, så är Akvarielagret i mitt tycke klart värt omvägen!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...