240 liters med sump och tre odlingskamrar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sim-Bad

    • December 2022
    • 11

    240 liters med sump och tre odlingskamrar

    Klicka på bilden för större version

Namn: 2F839CD0-5A3D-4B4D-B57D-B35F968830B6.jpg
Visningar: 101
Storlek: 312,3 KB
ID: 2440852Hej!
    jag har ett gammalt Juwel 240 som jag tänkt bygga om och använda i ett lite annorlunda kul projekt. Inte börjat än och behöver testa mina teorier, få råd, tips och idéer! Foton kommer.

    Ansatsen är:
    • Att använda en och samma cirkulationspump och vattenvolym i akvariet för tre avdelade odlingskamrar och en sump. Alltihop inne i akvariet och avdelat med glasväggar. Grundidén är överrinning från sumpen i ena änden ner i första kammaren som i sin tur rinner över i den andra osv… Lite lägre glashöjd för varje kammare, ja ni fattar. I sista kammaren sitter pumpen som returnerar vattnet till ”sumpen”. Akvariet är 50 högt men tänker mig överrinningstrappor mellan 35 ner till 25 cm. Tänkt för räkor…
    • Bättre stabilare vattenkemi genom stor vattenvolym.
    • Bättre driftsekonomi istället för tre separata nano. En lysramp, en pump, en värmare.
    Målet är att få till en biotop som är stabil och inkörd för att kunna börja med mer avancerade räkor utan att gå på pumpen… Har neos, nästa steg är Caridina och så småningom kanske krävande dyra Galaxy, boas eller Sulawesi-räkor. Tänker att en fördel är att sumpen kan matas med torv för att detaljstyra, bl.a. ph.

    En första och projektavgörande fråga är: Kommer cirkulationen bli tillräcklig? Kommer bottnarna i kamrarna syresättas tillräckligt eller behövs bubbelluftning också?
    Kan en idé vara att ha en glipa under glasskivorna så en mindre del av vattenpelaren också pressas upp genom substratet och syresätter vattnet den vägen också?

    Karet är 50 högt, 38 brett och 120 långt.

    Många funderingar, men tror att det kan funka, frågan är bara hur. Tips, synpunkter och tankar mottages tacksamt.
    Senast redigerad av Sim-Bad; 04 November 2023, 09:26.
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Jag ska erkänna att jag förstår inte hur det ska se ut men jag vet hur rymningsbenägna räkor är och dem tar sig över en överrinningskant och vill man ha avkomma så måste de otroligt små räklingarna få en miljö med väldigt lite cirkulation och mycket tätt filtermaterial som dem inte fastnar i och då är ju täta luftdrivna svampfilter det man brukar rekomdera och jag tycker det är den bästa lösningen.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Sim-Bad

      • December 2022
      • 11

      #3
      Ja, att suga upp räklingar är ju ingen bra taktik. Jag har tidigare använt svampfilter runt utsug, tänkte göra en sån lösning här också. Mellan kammarna är det nog en bra idé att använda finmaskigt nät ovanpå glasen. Jag vill inte göra avkall på fördelarna med stor vattenvolym och sump, annars hade jag gått på en lösning med enbart svampfilter.

      Kommentar

      Arbetssätt...