Plywood akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Warkas

    • November 2022
    • 6

    Plywood akvarie

    Hej

    Då jag har tråkigt när de e lungt på jobbet så sitter ja och räknar lite på ett plywood akvarie måtten 125*60*60.
    finns de nån här som vet hur mycket epoxy man ska räkna på att de behövs för den storleken?

    Och ja e medveten om att det förmodligen blir dyrare än ett glasakvarium i den storleken med den hör inte till just nu.
  • åheim
    • April 2006
    • 13133

    #2
    Hej!
    det är väldigt få som bygger akvarium på det viset så jag tror inte du kan förvänta dig några svar men om du ska bygga ett så är det trevligt om du lägger in klipp och visar lite hur byggandet går
    Om du köper dunken i länken så borde den ju räcka kan man tycka... https://www.epodex.com/se/produkt/ec...3%A4rgl%C3%B6s
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13133

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Hej!
      det är väldigt få som bygger akvarium på det viset så jag tror inte du kan förvänta dig några svar men om du ska bygga ett så är det trevligt om du lägger in klipp och visar lite hur byggandet går
      Om du köper dunken i länken så borde den ju räcka kan man tycka... https://www.epodex.com/se/produkt/ec...3%A4rgl%C3%B6s
      Var lite snabb där, man får tydligen välja mängd och den för 149kr var 750gr och det är nog för lite men går man upp til 1,5kg så borde det väl räcka...
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Warkas

        • November 2022
        • 6

        #4
        Blir de att ja gör så blir de självklart dokumenterat på ett eller annat sätt

        Tack för svar ?

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2893

          #5
          Har för mig att man använde marinplywood på 80-talet då det byggdes en del "träakvarier". Edit, Kanske snarare på 70-talet när jag tänker efter.
          Senast redigerad av Sleaper; 12 May 2023, 11:34.

          Kommentar

          • E_W
            • November 2022
            • 54

            #6
            Jag är ingen expert på detta, men var det inte en kille från Norge som byggde flera jättestora akvarium av denhär modellen, typ 2000 liter för att kunna studera det marina livet utanför västkusten där? Men vad tusan hette han... Det var i allafall i mitt tycke ett riktigt intressant projekt att läsa om! Denna typ av akvarium intresserar också mig betydligt mer än tropiska arter som måste ha närapå kokhett vatten för att trivas, det är för mig enormt mycket lättare att bara kyla det på sommaren än att värma hela tiden till tropiska temperaturer, många arter från Östersjön fungerar bra i akvarium och är lätta att sköta. Men man kan naturligtvis ha vilka arter man vill, det viktiga är att man är intresserad. :-)
            Fördelen med trä akvarium är att det går att montera ned och bygga upp igen mycket enklare än ett vanligt i glas i samma storlek, dessutom är det inte i närheten lika känsligt för sättningar i underlaget, Han som byggde tvåtusenliters tanken satte dock in en ganska rejäl stålbalk under golvreglarna där det skulle stå innan han fyllde det, men detta är inte så komplicerat som det låter att göra på en vanlig villa han slog bara upp en liten bit så att han kunde skjuta in balken under huset och justera den med vanliga garagedomkrafter och brädkilar, sedan får man skruva dit betongplintar där det behövs om där är packad grusbotten under trossbotten och dra åt ordentligt.

            Tänk på att trä rör sig så att lagret av plast inte spricker sönder om träskivan expanderar eller krymper, men detta skall inte vara något problem.


            Kommentar

            • stefanr72
              • November 2010
              • 1027

              #7
              Ursprungligen postat av Warkas
              Blir de att ja gör så blir de självklart dokumenterat på ett eller annat sätt

              Tack för svar ?
              Här är ett lite större karbygge. 1700 liter plywood kar med djup... - Ciklid.org

              Kommentar

              • Tyko
                • April 2015
                • 279

                #8
                Jag byggde ett paludarium i plywood för snart 7 år sedan, var betydligt smidigare än glas och har hållit tätt utan problem. Vattendelen är 150*60*60cm.


                Tänk dock på att epoxi ska strykas i två omgångar, så ta hellre två lite mindre burkar än en stor. Skadar sällan att gå upp ett steg i storlek när man ändå håller på heller

                Kommentar

                • Warkas

                  • November 2022
                  • 6

                  #9
                  Eller går dett att man kör typ glasfiber i hela? Eller kanske blir dyrare dessutom? Är ju som sagt i planeringsstadiet

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13133

                    #10
                    Ursprungligen postat av Warkas
                    Eller går dett att man kör typ glasfiber i hela? Eller kanske blir dyrare dessutom? Är ju som sagt i planeringsstadiet
                    Det vore väl det bästa gissar jag?!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    Arbetssätt...