Nytt bottensubstrat i 30-litersakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria@borgkvist.se

    • August 2020
    • 32

    Nytt bottensubstrat i 30-litersakvarium

    Jag har dragits med högt pH och problem med vattenkvalitet (tråd under kategorin "akvarievatten" finns). Jag har kommit på att gruset och sanden jag använder, som är från Hornbach, är lätt kalkhaltig och att det kan vara det som stör. Därför har jag i tanken att göra om alla mina fem akvarier med säkert bottensubstrat. Det kommer att ta tid att göra om alla men häromdagen fick jag gjort om mitt minsta, mitt 30-litersakvarium. Jag var redan nöjd med den enkla designen men eftersom jag aldrig har gjort någon tråd här på Zoopet om design och inredning så kommer här lite bilder och förklaringar om hur jag gjorde Lägger med två bilder som akvariet såg ut före och det var rätt så överväxt så det var dags
    Bifogade filer
  • maria@borgkvist.se

    • August 2020
    • 32

    #2
    Själva grunddesignen var jag som sagt nöjd med så jag bestämde mig för att göra samma igen. Jag har inte hittat neutral beige sand som jag gillar så det fick bli rödaktig sand från Råda. Första bilden är på ett tomt akvarium. Det är alltid lite extra kul att börja från början ? I med sköljd rådasand (1-2 mm) i framkant och två filterpåsar fyllda med inert lavagrus för att få höjd och en möjlighet att få bra bakterier att bildas. Filterpåsarna gör det mycket lättare att återanvända om man skulle vilja det ? På nästa bild har min gamla trotjänare till mangroverot kommit i och den stöttas upp med några lavastenar. På nästa bild har jag fyllt på med sköljd rådasand och fyllt på med vatten upp till där sanden slutar (i framkant blev det lite för mycket och därmed lite svårare att plantera). Jag har en sluttning mot bakkanten för att få lite mer känsla av djup och för att göra större plats åt rötter där bak. På nästa bild har jag planterat. Jag tyckte att jag planterade och planterade, ändå blev det inte alls så mycket växtlighet som det kändes, haha ? Sagittaria subulata i framkant och Cryptocoryne usteriana/undulata i bakkant. Fiskar, snäckor och räkor flyttar in och på sista bilden har vattnet fått klarna upp i några timmar och det har kommit dit ett mandelblad och flytväxter (musselblommor). Nu är det bara att vänta på att det ska växa in lite mer för det blev lite kalt trots allt. Funderar på om jag ska sno någon växt från ett annat akvarium och vilken i så fall… ?
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2883

      #3
      Får alltid en tanke när jag ser uppbyggnad av botten med nätpåsar eller liknande, om att det i princip blir omöjligt att ta bort t.ex. en svärdsplanta som rotat sig ordentligt i nätpåsen utan alltihop följer med upp.

      Kommentar

      • maria@borgkvist.se

        • August 2020
        • 32

        #4
        Ursprungligen postat av Sleaper
        Får alltid en tanke när jag ser uppbyggnad av botten med nätpåsar eller liknande, om att det i princip blir omöjligt att ta bort t.ex. en svärdsplanta som rotat sig ordentligt i nätpåsen utan alltihop följer med upp.
        Jag förstår hur du menar. Men det går nog att dra upp rötterna om man håller emot på påsen med andra handen så att rötterna bryts loss från påsen före påsen följer med upp. Å andra sidan är det guld värt med såna här påsar om man vill göra om inredningen och återanvända substraten utan att de blandas.

        Som tur är har jag inte tänkt sätta någon svärdsplanta i detta lilla akvariet, smiley
        Senast redigerad av maria@borgkvist.se; 05 March 2023, 20:49.

        Kommentar

        Arbetssätt...