960l inbyggt SA paludarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • timpin

    • July 2013
    • 94

    960l inbyggt SA paludarium

    ÄNTLIGEN!!

    Idag har jag med hjälp av några vänliga själar hämtat hem en 960l burk efter nästan 7 års uppehåll från akvaristiken, och jag är något så jävulusiskt taggad på att komma igång. Det kommer ta en stund att få det up and running då jag även ska renovera rummet som det ska stå i, men jag tror det kan bli gött!

    Senast hade jag drygt 400l SA med en mysig rot som jag blev nöjd med, tänker detta som typ 2.0 av den burken. Större, goare, bättre och med landdel ovanpå, men liknande tema. Länk till det förra: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...sydamerikanskt

    Tanken är att bygga in detta i väggen och ovanpå vill jag ha en landdel som blir ungefär lika hög som akvariumet. Lite dunkel punktbelysning, vulgära rötter, inga för stora fiskar och regnskog med möjligen lite smådjur på landdelen. Funderar på att använda ett av mina gamla kar som sump, men jag måste läsa på lite kring lösningar först.

    Slänger med en bild på det där det står på plats. Kommer som sagt ta ett tag, men jag sätter igång tråden för att kunna slänga ut lite frågor och förhoppningsvis få lite tips och trix från zoopets erfarenhetsbank ?

    Tills vidare.. Fridens!
  • toggaj
    • November 2009
    • 220

    #2
    Ser fram emot att få följa projektet och se bilder.
    / Johan

    Kommentar

    • timpin

      • July 2013
      • 94

      #3
      Väldigt intetsägande foto.. men väggen till vänster livar mer akvariumet. Tanken är att fortsätta med väggen så att det blir helt inbyggt. Ovanför ska jag har terrariedel men jag är lite osäker på om jag ska ha några djur. Möjligen några anolis eller liknande mindre reptil i så fall.

      Det är fortfarande mycket som skruvas på i mitt huvud, men jag ska sätta mig och skissa lite någon dag framöver. Det klarnar nog allt eftersom ?

      Kommentar

      • stefanr72
        • November 2010
        • 1022

        #4
        Ursprungligen postat av timpin
        Väldigt intetsägande foto.. men väggen till vänster livar mer akvariumet. Tanken är att fortsätta med väggen så att det blir helt inbyggt. Ovanför ska jag har terrariedel men jag är lite osäker på om jag ska ha några djur. Möjligen några anolis eller liknande mindre reptil i så fall.

        Det är fortfarande mycket som skruvas på i mitt huvud, men jag ska sätta mig och skissa lite någon dag framöver. Det klarnar nog allt eftersom ?
        Otroligt häftigt projekt Varför inte ha sprutfiskar och insekter på landdelen de kan skjuta prick på?

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13109

          #5
          Kommer du åt akvariet osv. om du bygger in det? För du har väl inget rum bakom akvariet...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • timpin

            • July 2013
            • 94

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Kommer du åt akvariet osv. om du bygger in det? För du har väl inget rum bakom akvariet...
            Ja det är en av grejerna som jag får fundera ut något finurligt kring. Som jag tänker nu så kommer jag ha landdel ovanför, som framruta till den delen funderar jag på plexi/akryl och att denna ska gå att öppna ”uppåt” (tänk bagagelucka). På så sätt kommer jag åt ovanifrån när jag ska dona.

            Jag kommer säkert få tänka och tänka om ett antal gånger innan jag känner mig nöjd.. Förslag och hjälp med tankeverksamheten mottages tacksamt!
            Senast redigerad av timpin; 20 June 2022, 22:40.

            Kommentar

            • timpin

              • July 2013
              • 94

              #7
              Ursprungligen postat av stefanr72

              Otroligt häftigt projekt Varför inte ha sprutfiskar och insekter på landdelen de kan skjuta prick på?
              Det hade varit lite fräsigt! Jag är dock rätt så hooked på sydamerikanskt så det blir nog inte så denna gång. Jag har haft Rio Nanay-scalarer tidigare och är oerhört svag för dessa. Dom och möjligen någon av de mindre jordätarna blir de största fiskarna, större vill jag inte ha. I övrigt blir det nog lite dvärgciklider, större stim med tetror, corydoras, ottos.. ja något åt det hållet iaf!

              Det kommer ta tid detta, måste bli klar med rummet i övrigt först, där efter blir det projektbyggande (när övriga vardagsbestyr och familjemedlemmar tillåter ). Men jag är VANSINNIGT taggad, har längtat efter detta sen vi köpte huset för 6 år sen!
              Senast redigerad av timpin; 20 June 2022, 22:39.

              Kommentar

              • Geraxy
                • November 2020
                • 20

                #8
                Spännande! Läste precis igenom din förra projekttråd och det var jävligt trevlig läsning. Detta projektet kommer bli grymt att följa!

                Kommentar

                Arbetssätt...