Akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lusse

    • April 2008
    • 328

    #16
    Jag gjorde snyggt i akvariet med en svart stig som slingrade sig fram till gyllene snittet.
    Köpte svindyra grenar och gjorde det snyggt.

    Pyntade med dödskallar o zombies till Halloween

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_20211029_214858.jpg Visningar:	63 Storlek:	750.8 kB ID:     	2433020

    Men det sägs att ciklider är aquascapers o de är de som bestämmer och placerar ut var inredningen skall vara och se ut!

    Så här skall det se ut! Om fisken själv får välja..

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_20211104_213344.jpg Visningar:	62 Storlek:	671.3 kB ID:     	2433021
    Senast redigerad av Lusse; 12 November 2021, 19:46.

    Kommentar

    • Lusse

      • April 2008
      • 328

      #17
      Idag blev det två 5cm: LAB.GOLDEN SPEC Och två små: MEL.AURATUS

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20211104_210432.jpg
Visningar: 356
Storlek: 591,6 KB
ID: 2433024 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20211104_205219.jpg
Visningar: 346
Storlek: 354,4 KB
ID: 2433025 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20211104_205707.jpg
Visningar: 343
Storlek: 436,2 KB
ID: 2433026 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20211104_211330.jpg
Visningar: 341
Storlek: 522,4 KB
ID: 2433027 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20211104_205825.jpg
Visningar: 343
Storlek: 616,5 KB
ID: 2433028 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20211104_210844.jpg
Visningar: 340
Storlek: 447,7 KB
ID: 2433029
      ​​​​​

      Kommentar

      • Lusse

        • April 2008
        • 328

        #18
        Jo nu är akvariet troligen avklarat kväve cykeln sen en tid tillbaka. Och hade den sedvanliga brunalg (diaktom) utbrottet vid nystart. Som tre ancistrus malar tog bort.

        Men jag ser lite (en del) brunalger ändock som sägs av "internet wisdom" skall bara vara en fas som man genomgår efter igångsättning av ett nytt akvarium.

        Diaktom (brunalger) behöver silikat. När jag gör stora vattenbyten 50%/vecka. Pga EI växt gödning mm. Så jag tro mig veta att det finns silikat i vårt kranvatten. Och att det är mer eller mindre "normalt" o inget som behövs deklareras av vattenverket.

        I söndags förmiddag gjorde jag mitt vatten byte och på måndag kväll tyckte jag mig se lite brunt på nya växter. Så troligen kommer dessa silikater in via vatten bytet..!

        Så jag tänker kan man få reda på silikat nivån ifrån vattenverket eller måste man mäta själv köpa ett test kit för att mäta en gång.. känns obefogat. O ha en till kartong stående i skåpet.

        Och vad skall jag göra?
        • Sluta med täta stora vattenbyten, sluta med EI metoden osv.
        • eller köra 100% reminialiserad RO vatten. Vill inte klydda med det.
        • Har "silicate remover" filter media som skulle vara effektivt/aktivt i 3 månader som jag har använt sen 8 October. Som skulle hjälpa mig igenom denna initiala "fasen". Men filtermediat är fortfarande effektiv o det hade troligen varit än mer silikat i vattnet om det inte hade använts. Men jag tänkte inte börja använda "silicate remover" permanent för alltid samt dens effekt är inte fullständig som synes.
        • Mer belysning? Jag har uppgraderat till lite mer intesivare LED belysning och för att inte trigga algtillväxt så drog jag ner till 8 timmar/dygn. Borde inte vara "för lite" ljus.. .. kanske förlänga belysningstiden med 1-2 timmar?

        Antar att "internet wisdom" inte tar in i kalkyleringen att man tillför massa silikat med stora vattenbyten och den "internet sanningen" funkar bara för dem som har låga nivåer av silikat i kranen eller gör färre o mindre vattenbyten.

        Vad har ni för erfarenheter? Vad har ni för silikat nivåer för er som har mätt? (Man kan fortfarande ha höga silikat nivåer men gör färre och mindre vattenbyten dom därmed för in färre silikater i karet.)

        Bifogar lite bild exempel nedan:​

        Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_20211109_140749.jpg Visningar:	0 Storlek:	221.2 kB ID:     	2433121 Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_20211109_141103.jpg Visningar:	0 Storlek:	365.5 kB ID:     	2433122 Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_20211109_140950.jpg Visningar:	0 Storlek:	467.2 kB ID:     	2433123 Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_20211109_140244.jpg Visningar:	0 Storlek:	463.5 kB ID:     	2433124

        Kommentar

        • Lusse

          • April 2008
          • 328

          #19
          ​​​​​Bjuder på en bild.
          Det sades vid inköpet att denna hane är en:
          Melanochromis interruptus Chizumulu-johanni

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20211111_161433.jpg
Visningar: 303
Storlek: 316,3 KB
ID: 2433185

          Rätt kul med ciklider att de kan på 20 sekunder färga upp/ner. Det har jag inte upplevt med vanligare sälskasfiskar. (Ny på denna typ av fisk)
          I Bildexemplet ovan är han mer eller mindre i max färg.

          Kommentar

          • Lusse

            • April 2008
            • 328

            #20
            Idag var det dax att göra en ny satts med CO2.
            Den förra satsen jag gjorde var 17/10 o slut idag den 12/11.

            Orginalreceptet är 400g bikarbonat och 400g citronsyra plus 600g vatten.
            Nu var det en kemist som sa att den mer exakta blandningen mellan bikarbonat o citronsyra är 1:1.312. Så den nya sammansättningen med 400g bikarbonat o 525g citronsyra tillträddes.

            Första laddningen 14/9 gjorde jag med 1:1 enl anvisningarna. Den 17/10 så noterade jag stora kristall klumpar i botten av tryckbehållaren dvs inte så fullständig reaktion plus jag noterade att manometern inte gick upp i tryck som jag förväntade mig. Nu idag när jag skulle skölja ut systemet o rengöra innan nästa satts så fanns det obetydligt små kvarvarande kristaller.
            Det verkar att 1:1.312 ration är mycket närmare sanningen o mindre waste. Plus manometern gick nu upp till det förväntade trycket och dess gröna område.

            Man skall ha i åtanke att dessa system finns i tre/fyra storlekar. En hälften så stor, en större storlek och en till av den större storleken men har tjockare stål cylinder så den klarar av större tryck samt man laddar i dubbla mängden bikarbonat och citronsyra. Det är den jag har.
            Beroende på hur många BPM man kör samt antal timmar så räcker den som synes ca 1 månad (80 bpm o 9 timmars drift)

            Blandade skruvade in regulatorn o var i drift igen på max en halvtimme i köket.

            Livsmedelskvalitet råkade det bli:

            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_20211112_201907.jpg Visningar:	0 Storlek:	345.9 kB ID:     	2433201 Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_20211112_201946.jpg Visningar:	0 Storlek:	365.4 kB ID:     	2433200

            Kommentar

            • Lusse

              • April 2008
              • 328

              #21
              Märkte att doseringspumpen inte doserade i närheten av vad den borde göra i ml!

              När det är min första erfarenhet av en så kom jag fram till att vätskan rann tillbaka i slangen o näst gång den skulle köra så gick det åt en del volym till att fylla slangen igen och sen pyttsades i lite växtnäring..

              Så klart så saknade jag en backventil. Införskaffade en o nu fick jag konstanta doseringsmängder av växtnäring i alla fall!

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20211123_102822.jpg
Visningar: 281
Storlek: 395,7 KB
ID: 2433348 (Den svarta i bilden i detta fallet.)

              Kommentar

              • Lusse

                • April 2008
                • 328

                #22
                En cichlid vissade tecken på ha buksot. O detta preparat som affären rekommenderade fungerade fin fint. Ciklifen beter sig nu normalt o alla är friska IAF.

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20211130_153331.jpg
Visningar: 246
Storlek: 480,5 KB
ID: 2433450

                Kommentar

                • Lusse

                  • April 2008
                  • 328

                  #23
                  Under medecin behandlingen i förra inlägget så kunde jag inte göra delvattenbyten för att medecinen skulle få sin verkan.
                  Brukar ligga på ca ~0ppm nitrat med 50% per vecka..

                  Lade nu märke till att växterna sköt ovanligt många sido skott än vad jag är van vid att se.. ..tänkte inte mycket mer på det..

                  Sen läste jag att om man har 10-25 ppm nitrat så får man mer sidoskott och buskigare plantor.
                  Wow det var ju precis vad jag såg o då hade jag kommit upp i 20 ppm!

                  I alla fall så gick tiden o det var dax för delvattenbyte hade även ökat matningen av fiskarna o det märktes på nitratet som hade hunnit upp till 50ppm. 75% byttes.

                  Men det växer som sjutton .. ja det bör det göra nu när doceringspumpen ger vad den skall o allt är optimalt.

                  Jag trodde att Nitratet skulle vara lägre med massa växter men ja det hade troligen varit högre utan växter..

                  Bjuder på en bild på det övervuxna akvariet ja droppcheckern kom in i dag så den har inte "aklimiterat" sig än.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20211130_153320.jpg
Visningar: 220
Storlek: 543,1 KB
ID: 2433452
                  ​​​​​

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13134

                    #24
                    Jättefrodigt och härligt akvaium Grönt är skönt
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Lusse

                      • April 2008
                      • 328

                      #25
                      Tack åheim ja det är lite för mycket växter nu.. Men hellre mycket än för lite.
                      Synd att en del arter syns inte bakom de snabbväxande.

                      Droppcheckern visar fin färg i alla fall..

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20211130_212314.jpg
Visningar: 235
Storlek: 410,5 KB
ID: 2433462 ​​​​​

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13134

                        #26
                        Många arter uppskattar kraftig växtlighet och uppehåller sig där för skydd och för att hitta föda så för mycket växter tycker jag inte. Och trevligt inrett där allt inte är upptryckt mot bakslaget som de flesta av någon anledning vill göra, du har inrett i 3-D! Tricket är ju att placera lite höga växter eller annan hög inredning längst fram i karet
                        Senast redigerad av åheim; 01 December 2021, 08:48.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Lusse

                          • April 2008
                          • 328

                          #27
                          Tack åheim . Har inte riktigt tänkt på det så.
                          Allt har sin charm.
                          Nu är det så mycket växter att man ser inte "fisken för skogen". Å andra sidan så kan det också bli trevligt att man sätter sig i tittar o fiskarna kommer fram en efter en så att man kan räkna in dem. Plus kanske kul för någon som ser karet för första gången att "O nu kom det en sådan där fisk fram, den är fin pga.."
                          Till skillnad ifrån att man har det "överblickbart" o man kan se alla fiskar o plantor på en o samma gång det kan bli tråkigt på ett sätt, inga positiva "överraskningar" så att säga.

                          Men det är riktigt 3D har en av få röda växter i mitten längst bak som har tagit sig bra. O den kan man knappt se förutom rakt uppifrån. Fastän den är >10cm bred o 25cm hög samt röd..

                          När jag köpte massa växter ifrån en återförsäljare o ville ge återkoppling på hur det blev o jag var lite ursäktande att jag hade massa figurer ifrån filmen Frost för barnbarnen skulle tycka att det var extra kul.

                          Så sa han "Det roliga med akvarium för att man kan göra hur helst man vill."
                          Det är skönt att ha det förhållningssättet speciellt när man ser alla dessa aquascapers metoder samt "regler" som de metodiskt håller sig till. Men en annan skall ju inte tävla..
                          ​​​​​​
                          Senast redigerad av Lusse; 01 December 2021, 10:22.

                          Kommentar

                          • Lusse

                            • April 2008
                            • 328

                            #28
                            Det var en kul överraskning när man lyfte på locket och såg att en av plantorna har växt ur akvariet och blommar!

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20211204_220052.jpg
Visningar: 161
Storlek: 496,6 KB
ID: 2433510

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13134

                              #29
                              Ja sånt där är kul att se när det händer Jag har ett öppet kar och det ger en ytterligare dimension när saker växer ut ur akvariet
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • Munin
                                • December 2020
                                • 658

                                #30
                                Instämmer med föregående talare, grönt och frodigt i och utanför akvariet är en idealbild även för min del.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...