Dags för nummer två - Viktoriaciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robertn83
    • October 2017
    • 58

    Dags för nummer två - Viktoriaciklid

    Suck! Den här tråden börjar med att hela mitt första inlägg försvinner när jag trycker på Posta - bara rubriken följer med.
    Hoppas det inte betyder otur för projektet
    Nåväl. Bara börja om...

    Äntligen är kar nummer 2 på väg!
    Jag har kört ett malawi i flera, som ganska nyligen uppgraderades och växte till sig. Det pryder idag bästa platsen i vardagsrummet.
    Men så har jag funderat på ett andra kar. Jag har funderat, mätt och vägt för- och emot med olika placeringar i huset. Ett tag var jag inne på att platsbygga ihop mitt 200 cm med ytterligare ett 200 cm till ett stort hörnakvarium, men där sa tjejen stopp

    Så till slut bestämde jag mig. Bästa plats är i ett mindre vardagsrum på andra våning, vilket också satte begränsning på storlek. Ett Juwel Rio 240 beställdes.

    Fisk då.
    Jag funderade på diskus, men det gick bort ganska fort. Skötselkraven passar inte mitt liv, med relativt många resor på 1-2 dygn.
    Sydamerikanska i övrigt går också bort. Jag har testat men är bedrövligt dålig på att få till en snygg scape, med växter osv.

    Men jag älskar mina Malawi. Gillar färgen, enkelheten i alvariemiljön osv. Så jag började kolla Tanganyika, kollade mängder av olika arter, bilder och artbeskrivningar.
    Sen ramlade jag plötsligt på Viktoriaciklider och fastnade direkt!

    Dessa skönheter prickade av det mesta jag söker. Dessutom tycker jag historien om dem är väldigt fascinerande (och hemsk). För er som missat den, handlar det i korthet om att nilabborre planterades ut som matfisk i Viktoriasjön och utrotade enorma mängder ciklider på kort tid. Anses tydligen som ev av de större katastroferna människan orsakat på ett ekosystem...

    Så, sammanfattningsvis har beslutet om ett andra kar tagit. Plats är utsedd och akvarium beställt.
    Senast redigerad av robertn83; 11 March 2021, 22:46.
  • robertn83
    • October 2017
    • 58

    #2
    Vad har jag då tänkt?
    En del är bestämt, det mesta inte. Kommentera gärna med tankar och förslag. Erfarenheter av viktoriaciklider uppskattas!

    AKVARIUM: Juwel Rio 240, av anledningar som jag skrev ovan.

    FILTER: Som jag förstått det, ställer dessa skönheter lägre krav på cirkulation än tex Tanganyika. Jag kommer därför behålla Juwels innerfilter och pump (600 l), men byta ut medie mot en påse biobollar, täckt av filtermatta.
    Därefter bygger jag in filtermatta och pump i bakgrunden, på höger kortsida.

    BAKGRUND: Här har jag ägnat åtskilliga timmar... Mitt val föll till slut på att testa Aquadecor. De bygger exakt enligt mina önskemål, de ser riktigt fina ut och vettigt pris. Efter vad jag sett på forum och youtube verkar kvalitén god.
    Jag valde modell A17. Se bild. Kommer täcka akvariets rygg samt höger kortsida, med extra utrymme för filter på 10x20 (bxh) på kortsidan.
    Bad dem göra den lite mörkare.
    Leverans om 2-3 veckor, pris 362 euro.

    BELYSNING: Börjar med den inbyggda. Kommer eventuellt ha ett par växter i, men inga mängder såklart.
    Byter sannolikt till Fluval Aquasky 2.0 senare, har den i mitt andra och älskar den.

    BOTTENMATERIAL: Finkornigt grus, helst lite mörkare. Enligt en del färgar fiskarna ut bättre med mörkare material? Någon med erfarenhet?

    FISKAR: Nu till det ni längtat efter...
    Jag vill ha lite färg, gärna att de till formen skiljer sig lite, och ett i grunden ganska lugnt kar.
    Just nu - märk väl, det kan ändras - är planen 2+4 av Haplochromis Red back scraper. Otroligt vacker hane. En fisk som sannolikt är utdöd i sjön, men lever vidare inom hobbyn.
    2+4 Haplochromis Thereuterion. En ganska mörk och lite ”slank” fisk som ska vara en aktiv simmare.

    Med dessa blandas färg och form. Båda ska vara relativt lugna och dessutom god chans till lek, om inte karet är för litet möjligen.
    Vad tror ni om dessa? Andra förslag? Antalet?

    Andra idéer på något att ändra eller tillföra?

    EDIT: Bild på bakgrund i separat inlägg. Fick inte in den snyggt här.

    Kommentar

    • robertn83
      • October 2017
      • 58

      #3
      Klicka på bilden för större version

Namn: BC12CD07-C894-4B25-94ED-444AE1E22534.png
Visningar: 234
Storlek: 806,7 KB
ID: 2428315 Beställd bakgrund (rygg + höger kortsida)

      Kommentar

      • Elshaug
        • May 2017
        • 1

        #4
        Ursprungligen postat av robertn83
        Vad har jag då tänkt?
        En del är bestämt, det mesta inte. Kommentera gärna med tankar och förslag. Erfarenheter av viktoriaciklider uppskattas!

        AKVARIUM: Juwel Rio 240, av anledningar som jag skrev ovan.

        FILTER: Som jag förstått det, ställer dessa skönheter lägre krav på cirkulation än tex Tanganyika. Jag kommer därför behålla Juwels innerfilter och pump (600 l), men byta ut medie mot en påse biobollar, täckt av filtermatta.
        Därefter bygger jag in filtermatta och pump i bakgrunden, på höger kortsida.

        BAKGRUND: Här har jag ägnat åtskilliga timmar... Mitt val föll till slut på att testa Aquadecor. De bygger exakt enligt mina önskemål, de ser riktigt fina ut och vettigt pris. Efter vad jag sett på forum och youtube verkar kvalitén god.
        Jag valde modell A17. Se bild. Kommer täcka akvariets rygg samt höger kortsida, med extra utrymme för filter på 10x20 (bxh) på kortsidan.
        Bad dem göra den lite mörkare.
        Leverans om 2-3 veckor, pris 362 euro.

        BELYSNING: Börjar med den inbyggda. Kommer eventuellt ha ett par växter i, men inga mängder såklart.
        Byter sannolikt till Fluval Aquasky 2.0 senare, har den i mitt andra och älskar den.

        BOTTENMATERIAL: Finkornigt grus, helst lite mörkare. Enligt en del färgar fiskarna ut bättre med mörkare material? Någon med erfarenhet?

        FISKAR: Nu till det ni längtat efter...
        Jag vill ha lite färg, gärna att de till formen skiljer sig lite, och ett i grunden ganska lugnt kar.
        Just nu - märk väl, det kan ändras - är planen 2+4 av Haplochromis Red back scraper. Otroligt vacker hane. En fisk som sannolikt är utdöd i sjön, men lever vidare inom hobbyn.
        2+4 Haplochromis Thereuterion. En ganska mörk och lite ”slank” fisk som ska vara en aktiv simmare.

        Med dessa blandas färg och form. Båda ska vara relativt lugna och dessutom god chans till lek, om inte karet är för litet möjligen.
        Vad tror ni om dessa? Andra förslag? Antalet?

        Andra idéer på något att ändra eller tillföra?

        EDIT: Bild på bakgrund i separat inlägg. Fick inte in den snyggt här.
        Hur blir det med fluval aquasky i juwel? Har själv tankarna på det till mitt rio 180 men vill gärna ha kvar locket.

        Kommentar

        • Jenny_E
          • July 2004
          • 661

          #5
          Kul att läsa om nåt nytt, har ingen direkt koll på Victoria.
          Men ja, människor kan då verkligen ställa till det...

          Kommentar

          • Superpescado
            • March 2020
            • 715

            #6
            Blir kul att följa. Vore kul om du kunde lägga upp bilder längs vägen

            Kommentar

            Arbetssätt...