Juwel Rio 125 - 10 år senare försöker vi igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matuski
    • November 2008
    • 130

    Juwel Rio 125 - 10 år senare försöker vi igen

    Det var ett tag sedan.

    Såhär i coronatider, efter långa tråkiga dagar sittandes hemma med distansplugg vaknade den djupt sovande akvaristen inom mig till liv igen - visst skulle det väl vara kul med akvarium? Sagt och gjort, impulsköpte idag ett Juwel Rio 125. Av en händelse är detta samma akvariemodell som jag hade då jag sist hade ett akvarium (som 14-åring). Då fanns intresset där (komplett med en fruktansvärt pinsam projekttråd här på Zoopet ...), men kunskapen saknades och tålamodet tröt snabbt. Akvarieintresset svalnade i takt med att karet drabbades av den ena problematiken efter den andra och karet fick flytta ut efter ett par år.

    Förhoppningsvis blir detta akvarium ett gör om-gör rätt-projekt som heter duga. Är så otroligt imponerad av hela aquascaping-fenomenet som dykt upp de senaste åren och kommer försöka dra mycket inspiration av dessa fantastiska akvarium, dock på en rätt låg maintenance-nivå. Vill framför allt ha något vackert att kolla på med katten om kvällarna och få en ny kanal att ösa ner lite kreativitet i.

    Akvariet kom utan Juwels innerfilter, vilket jag iofs är ganska tacksam för då jag förstått att det inte är så särskilt bra. Funderar på vad jag ska skaffa istället - innerfilter är ett måste då jag inte är så pigg på risken med läckage med ytterfilter samt så lever jag på studentbudget och kan inte skaffa de finaste prylarna. Är Aquaels Turbo 1000 något att tänka sig i detta kar? Följdfråga på detta - har efter att ha lusläst ampes superfina projekttråd ramlat in på att vilja skaffa en eller ett par L-malar, men har även tänkt testa guramis i detta kar då det var någonting jag alltid ville ha i mitt förra men aldrig kom mig för att våga skaffa. Jag har förstått att malarna skiter ner en hel del och kräver effektiv filtrering och gillar strömt vatten, medan guramin vill ha ganska lugnt och stilla. Dömt att misslyckas?

    Fiskmässigt kommer det nog bli en ganska salig fisksoppa utan särskild hänsyn till ursprung eller dylikt. Fiskar jag är inne på just nu är någon typ av gurami (Chokladgurami? Så himla fina men läst blandade omdömen om dem och vill inte utsätta dem för mitt nybörjarkar om de är så känsliga som det sägs), fjärilsciklid (eller kakaduaciklid, beslutsångest. Pros/cons? Även fjärilen ska väl vara rätt känslig ...), ett litet gäng röda häxmalar (hålls med fördel i grupp, har jag förstått rätt?), som tidigare nämnt någon annan L-mal (begränsade valmöjligheter pga karets lilla storlek, tar gärna emot tips även här) samt förhoppningsvis en liten räkarmé. Vill gärna ha en stimfisk som trivs i mitten av akvariet också, men här är idétorkan total. Gillar barber - hade tigerbarber i mitt förra akvarium som var personliga små krabater, men tror att jag vill ha något rätt mycket fredligare i det här karet. Tar gärna emot idéer och erfarenheter - sen tänker jag att stimfisken nog också dels är någon man gärna vill se på plats t.ex i butik innan man bestämmer sig, samt att karet ska få ta form lite grann så man får en känsla för vad som saknas innan man ger sig på att bestämma det. Så här på papper känns det som att det lätt kan bli överbefolkat i den lilla 125-baljan, vad tycker ni?

    Imorgon bär det i alla fall av till närmaste akvaristikhandel för en reconnaissancerunda och eventuell inhandling av bottensubstrat och övrig inredning. Försöker övertala mig själv att verkligen skynda långsamt med det här karet, så det blir bra från första början och så man hinner njuta av processen. Men det är ju så himla svårt, man blir ju som ett barn på julafton så fort man tittar på det än så länge rätt tomma och tråkiga akvariet

    Allt gott!
    Senast redigerad av Matuski; 10 January 2021, 23:26.
    125-liter Juwel Rio, Projekt Miljon - under transformering!
    10-liter yngelakvarium(kylskåpslåda Ô.o) - under uppstart/transformering!
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    #2
    Haha! Förlåt om jag dragit ner dig i malträsket! Innerfilter är jag dålig på, använder ju juwels egna i mina juwelkar, tycker de funkar fint, bra och stor filtermängd, dock så har jag uppgraderat pumparna till högre flöde. (Har även ytterfilter just för att malarna skitar ner endel.)

    En fin stimfisk jag haft mycket förut är fantomtetra. Väldigt fina! När hannarna spänner upp fenorna för varandra blir de nästan kolsvarta med blå inslag. Även rosentetra som jag har i Lido 200 är favoriter om man hellre vill ha lite färg! Häxmalar låter väl som en utmärkt idé? De är fina, ganska små och visar sig typ hela tiden! Först på plats när det vankas mat och är inte rädda för att ta för sig! Tänk på att de föredrar sand som bottensubstrat!

    kör hårt! Jag kommer följa din resa med spänning!
    Återfallsakvarist.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      #3
      Vad roligt att du ska återuppta hobbyn!

      När det gäller valet av stimfisk tror jag att det blir bäst med ett lite större stim av en mindre sorts tetra i ett så pass litet kar. Kolglödstetra eller gul fantom skulle kunna passa bra.

      I valet mellan kakaduaciklid och fjärilsciklid hade jag valt ett par kakaduor eftersom de är ”enklare”, mer robusta och passar bättre i ett mindre kar. De är också väldigt fina och spännande att iaktta. Fjärilar är naturligtvis fantastiskt vackra och intressanta att titta på men de är också mer känsliga och lättstressade. I ett litet kar finns det dessutom väldigt begränsad plats för honan att gömma sig för hanen när de kommer i otakt under/efter lek, vilket de ofta gör. Marginalerna för misstag är mindre med fjärilar och de gör sig bättre i ett kar av modell större där man kan ha en grupp av dem.

      Amanoräkor är ganska bra algätare och finns att köpa i lite större storlek så de klarar sig från kakaduorna.

      Som du själv är inne på gäller det att inte dra iväg och köpa för många fiskar av olika sorter i ett litet kar. Det blir lätt fisksoppa vilket inte är så kul.

      Lycka till och uppdatera gärna med bilder allteftersom!

      Kommentar

      • Matuski
        • November 2008
        • 130

        #4
        Att jag dragits ner i malträsket är jag bara tacksam för, ampe - såg några röda häxmalar i butiken i måndags och blev än mer övertygad. Fantastiskt fina! Dom hade även en lite mindre häxmalsliknande sak, Hemiloricaria beni, lika fin den. Är de relativa nykomlingar på akvariemarknaden eller har de hängt med ett tag? Kan inte minnas att jag ska ha sett någon häxmal i butik innan. Ska ha rådasand i karet och Tropicas bottensubstrat under, hoppas de trivs med det

        Håller med dig också Nando om att jag gärna vill ha ett större stim av en mindre fisk. Hade lite bråttom så hann inte kolla runt alltför noggrannt på butikens nanoavdelning eller på de olika tetrorna, men tanken får som sagt gro i lugn och ro så ser vi vad som passar in! Fastnade en stund på ett gäng fembandsbarber i butiken, de liknar ju tigerbarberna lite grann och skiftade snyggt i grönt men de är nog lite väl stora ändå.
        Hade turen att ha fjärilsciklider och kakaduaciklider i intilliggande kar i butiken också, så passade på att kolla in dem också. Kom fram till samma slutsats som du Nando - fick mycket bättre känsla för kakaduan och gillade den skarpt även om butiksexemplaren såg lite luggslitna ut. Blir nog de som får flytta in, fjärilarna tar vi en annan gång. Synd bara att kakaduorna kanske inte är det bästa att ha tillsammans med räkor, men man vet aldrig innan man prövar! Amanos har jag tänkt mig men hade gärna haft någon färgglad räka också. Vi får se - de kanske kan klara sig om man har nog tätplanterat?

        Har suttit och tvättat och flyttat runt sten hela kvällen och har äntligen kommit fram till någonting jag är nöjd med. Problemet med karet är att det står som en rumsavdelare mellan soffan och matbordet och därför kan ses från tre sidor. Den viktigaste är dock den som vetter mot soffan, så den har jag lagt mest krut på att få till. Mot köksbordet hamnar tekniken och en del höga växter som skymmer mycket av sikten. Köpte även lite pyttemangroverötter att kasta i så att malarna får något att gnaga på, då det känns som att redmoorroten kanske är lite väl hårt trä för dem. Just nu sitter all inredning fortfarande löst men tänkte silikona fast det mesta i varandra och i liggunderlaget imorgon samt börja tvätta sanden så att den kan få åka i härnäst. Ber om ursäkt för den kalkfläckiga glasrutan, ska åtgärdas inför kommande fotosessioner

        Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.


        Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.


        Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.


        Härnäst är det väl dags att börja klura på växter!
        Senast redigerad av Matuski; 13 January 2021, 23:44.
        125-liter Juwel Rio, Projekt Miljon - under transformering!
        10-liter yngelakvarium(kylskåpslåda Ô.o) - under uppstart/transformering!

        Kommentar

        • ampe
          • August 2007
          • 1073

          #5
          Kul att du verkligen är på g! Tycker det ser jättefint ut! Även kul att du gillade häxmalarna, som jag skrivit förut (säkert mer än en gång...) så är de enligt mig sjukt underskattade! När jag i andra kar blir glad om jag i alla fall ser en mal blir jag snarare orolig om jag inte ser alla mina häxmalar! Den andra malen har jag ingen koll på. Måste spana in!

          Som nando skrev så är amano en bra räka som verkar klara allt! Hos mig har de gått med sura lekpar av amano, hos hungriga tetror osv. Men de står pall för allt! Du kan ju testa att ha nån färgglad, men de har sällan klarat sig hos mig när jag haft dem med större fiskar.
          Återfallsakvarist.

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            #6
            Har inte så mycket att tillägga men ville bara säga att det ska bli kul att få följa ditt nystart!
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              #7
              Kul med bilder, det ser ut som du har fått till en bra början!

              Det kan ju funka med kakaduor och andra räkor än amano också, även om risken finns att de blir mat. Tycker det har varierat en del hur mycket mina apisar har jagat räkor. De VF A Atahualpa som jag har nu jagade även amanos skoningslöst. Jag var tvungen att flytta de räkor som fanns kvar för de satt bara och tryckte i några växter vid ytan. Har haft ett antal kakaduor och minns inte att de betedde sig så. Mina A Trifaciata lämnar amanosarna ifred, även de av mindre storlek. Har en känsla av att VF jagar mer intensivt än odlade, men den är bara baserad på mina ringa erfarenheter.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                #8
                Hur går det för dig?

                Kommentar

                • Matuski
                  • November 2008
                  • 130

                  #9
                  Jodå, tackar som frågar! Mest smyger jag runt i alla andras projekttrådar och samlar mod för att förhoppningsvis börja svara på andras trådar också så småningom. Stort tack för alla supertrevliga svar! Det är så roligt att Zoopet fortfarande är aktivt efter alla dessa år när de flesta online-forum känns rätt utdöda. Kul att ha ett ställe där man kan få inspiration av andra duktiga akvarister och samtidigt få rådfråga om allt och inget när man känner att man drunknar som nybörjare i akvarievärlden!

                  Kan ju kasta in en liten bild på karet med sand (Biltemasand, då känner man sig som en riktig akvarist) och teknik som dök upp från Cyberzoo slutet av förra veckan. Nu väntas det med spänning på leverans av akvarieväxter, så börjar det roliga med planering och plantering av dem. Har beställt en del växter efter eget tycke men la också en överraskningsbeställning på lite gott och blandat från Bondmorans akvarieväxter, så får se vad som dyker upp därifrån. Sedan blir det bara att anpassa sig efter vad som dyker upp i postlådan.
                  Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.


                  Amanoräkor kommer definitivt få flytta in till en början i så fall - det låter ju hoppfullt för dem ändå! De ska ju vara rätt dugliga på att käka alger också, medan de färgglada mer skulle vara för syns skull. Hur snabbt tycker ni man kan börja belasta karet? Ska jag vänta någon vecka och sedan ha i ett gäng amanos som städpatrull för att hålla eventuella alger i schack, och sedan låta akvariet puttra någon vecka till innan första fisken? Känns som att det finns så många skolor när det gäller uppstart av akvarium, man blir helt snurrig i huvudet ...

                  Svängde förbi zooaffären en gång till också. Tyvärr hade någon norpat de fina röda häxmalarna. Tog en till vända bland fiskkaren för att kolla stimfisk. De hade ett par olika sorter av små Pseudomugil, gertrudae och någon till som jag inte minns hela namnet på. De såg lite halvtråkiga ut i affären men en google-sökning avslöjade riktigt läckra färger - och så verkar dom inte bli så stora heller. Har aldrig stött på dessa innan heller - mycket nytt som hinner hända i hobbyn på 10 år! Annars är jag lite inne på kolglödstetra eller smaragdrasbora som stimfisk. Fantomtetrorna som du föreslog ampe har jag också kollat in, men de får nog bli till ett senare och större kar. Känns som att de verkligen hade kommit till sin rätt i ett rejält stim - och så har jag en ursäkt att uppgradera till större kar i framtiden ...
                  125-liter Juwel Rio, Projekt Miljon - under transformering!
                  10-liter yngelakvarium(kylskåpslåda Ô.o) - under uppstart/transformering!

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    #10
                    Det ser fint ut!

                    Om du har i uppstartsbakterier (sådana som finns att köpa på flaska) eller har möjlighet att krama ur inkörda filtersvampar i karet så kan några fiskar tillsättas ganska snart efter det. Läs på flaskan vad som rekommenderas. Jag brukar börja med de ”tåligaste” fiskarna av de jag ska ha, vilket oftast har varit någon sorts tetra. Tillsätt några, ca sex stycken så de ändå är ett litet stim, och mata sedan sparsamt. Efter några veckor kan du tillsätta några fiskar till. Testa vattnet då och då så det inte finns nitrit. Jag hade väntat med amanoräkorna tills karet är lite mer ingånget.

                    Det går ju att cykla kar utan fisk i också men det har jag aldrig provat. I de kar som jag startat har jag tack och lov aldrig haft någon mätbar nitrit (testar med dropptest) och inga uppstartsfiskar har verkat må dåligt. Man får ta det lugnt i början och motstå frestelsen att befolka karet för fort.

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      #11
                      Kul att du är igång. Kolglödstetra gillade jag mycket när jag hade större kar.
                      De var roliga och speciellt tyckte jag ihop med tetror som höll sig vid ytan och apistogramma.
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • ampe
                        • August 2007
                        • 1073

                        #12
                        Gertrudae har jag. Det är en väldigt trevlig livlig fisk! Kan tyvärr inte ta bild på dem, för de vägrar va stilla en sekund! Men tycker de är ett bra inslag i ett kar med sin knallgula färg och blå ögon!

                        Vad det gäller uppstart gör jag ungefär som Nando. Eller ja, ganska exakt så. Har jag filterbös från ett ingått kar så ökar jag lite snabbare. Mitt stora har nu varit igång en dryg månad, nu vågar jag sätta i fisk lite snabbare. Men har hela tiden mätt nitrit.
                        Återfallsakvarist.

                        Kommentar

                        • Matuski
                          • November 2008
                          • 130

                          #13
                          Stort tack för många och goda tips!

                          Karet kördes igång så fort akvarieväxterna levererades. Alla växter verkar må rätt bra hittills. Sen är ju det jobbiga att ha tålamodet att vänta på att växterna ska växa till sig, ser ju lite tomt ut i akvariet än så länge och det kliar i fingrarna av lust att stoppa ner minst lika många skott till. Men man kan väl inte förvänta sig mirakel i växttakt heller när man inte har nåt Co2-system, ett helt nystartat akvarium och i princip bara skottplanteringar. Roten ser lite halvtråkig ut just nu då den är fullkomligt täckt av slem, men det försvinner sakta men säkert. Alger har inte synts till i några vidare mängder än i alla fall och vattenvärdena ligger bra, peppar peppar.

                          Det blev ett litet gäng på 5 Pseudomugil luminatus sp. "red neon" som uppstartsfisk, karet har fått puttra med dem i lite över en vecka nu. Köpte också några amanoräkor i hopp om att de skulle vilja smaska på slemlagret som sitter på roten, men hittills har de inte gjort någon vidare skillnad. Livlig var ordet ampe! Dom far runt som tokar i hela karet och spänner upp fenorna för varandra. Väldigt fascinerande att kolla på. Mina rör sig helst i små grupper på 2-3 stycken, det är sällan alla stimmar tillsammans. Så läckra i färgerna också, speciellt med den blå strimman längs ryggen som blixtrar till när de rör sig. Funderar på att köra blandat dessa och gertrudae, sammanlagt kanske 15 stycken. Lite rädd att de kommer vara för små för att klara sig mot eventuella aggressiva kakaduaciklider, men de ska få växa till sig ordentligt innan dess i alla fall.
                          Har hunnit smyga runt en sväng på det mytomspunna Akvarielagret i Stockholm också och ramlade över Apistogramma borellii, ännu en nykärlek. Har på något sätt missat hela dvärgciklidvärlden under mitt förra doppa-tårna-i-vattnet-besök i akvariehobbyn. Nästan så man får lust att köra igång ett till kar bara för att kunna ha flera olika apistogrammas. Finns ju plats på köksbordet ...

                          Med ett stort mått fantasi kan man väl se att det vuxit något på ca 1,5 vecka. Om inte annat så har vattnet blivit klarare :
                          Uppstart:
                          Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.

                          Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.


                          Nu:
                          Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.

                          Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.


                          125-liter Juwel Rio, Projekt Miljon - under transformering!
                          10-liter yngelakvarium(kylskåpslåda Ô.o) - under uppstart/transformering!

                          Kommentar

                          • ampe
                            • August 2007
                            • 1073

                            #14
                            Vart hittade du luminatus? Har letat efter dem superlänge!
                            Återfallsakvarist.

                            Kommentar

                            • Matuski
                              • November 2008
                              • 130

                              #15
                              Djur-Hobby i Uppsala har dem! Blev inte så många kvar efter att mina flyttade ut men det lät som att det var ny leverans på ingång så småningom
                              125-liter Juwel Rio, Projekt Miljon - under transformering!
                              10-liter yngelakvarium(kylskåpslåda Ô.o) - under uppstart/transformering!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...