Projekt: Juwel Rio 180 a.k.a få dottern intresserad av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • ampe
    svarade
    Ursprungligen postat av Munin
    Jag hade nog låtit malarna gå kvar i en månad eller två! Alger lär väl knappast överleva att torka ut? Men annars så är nog kokning ett bra alternativ, om du har tillräckligt stora grytor/kastruller haha.

    Spännande med eventuellt nytt kar!
    Har inte hört från säljaren än så det kan ha blivit sålt idag. Vi får se

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Jag hade nog låtit malarna gå kvar i en månad eller två! Alger lär väl knappast överleva att torka ut? Men annars så är nog kokning ett bra alternativ, om du har tillräckligt stora grytor/kastruller haha.

    Spännande med eventuellt nytt kar!

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Hon hade inte hört nåt om huruvida den andra människan skulle titta på karet eller inte, så vi har sagt att vi kan komma i morgon om det fortfarande finns kvar.

    Undrar lite hur man ska göra med själva överflyttandet. Vill ju inte ha med algerna som uppkommit. Undrar om man kan försöka koka rötterna för att få bort dem eller om jag måste köpa allt nytt… Det lär ju sitta kvar i filtret oxå, hur dödar man lättast alger i ett ytterfilter? Klorin? Filtergojs kan jag ju lätt ta av det stora karet så det går ju ganska snabbt att få igång en bakterieflora igen, men funderar på om jag ska låta 180:an gå ett tag med 333 bebisarna i. Svårt att mata på ordentligt i ett nystartat kar…

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Jag håller tummar och tår!

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    ”Råkade” skicka en annons på ett Juwel 350 till min man häromdagen. Bara sådär ni vet… nu visade det sig att han svarat på annonsen… de hade en som eventuellt skulle titta på det i morgon, men vi får se om det blir ledigt eller inte… håll tummarna. För de senaste veckorna har inte livet gått min väg.

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Det låter ju som grönt ljus!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Vilken klok man du har! Det är ju ett solklart godkännande av ytterligare kar!

    Lämna en kommentar:


  • Christer5
    svarade
    Ursprungligen postat av ampe

    Ja det är just det att de har samma längd. Det är min grupp med l333 som ska gå där. Och småfisk, så egentligen behöver jag inte så stort, mest mer bottenyta till malarna. Men vi får se. Just nu räcker inte ekonomin till att skaffa ett nytt.
    Alltid roligt att planera för framtiden, förmodligen kommer du även att ändra på fisk beståndet så småningom.

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Ursprungligen postat av Christer5

    Om du eventuellt tänker byta så välj Rio 350, samma längd som Rio 240 men så otrolig mycket mer akvarium.
    Ja det är just det att de har samma längd. Det är min grupp med l333 som ska gå där. Och småfisk, så egentligen behöver jag inte så stort, mest mer bottenyta till malarna. Men vi får se. Just nu räcker inte ekonomin till att skaffa ett nytt.

    Lämna en kommentar:


  • Christer5
    svarade
    Ursprungligen postat av ampe
    Förresten, vi håller på att göra om förrådet till ett gästrum, när vi stod där i helgen och planerade hur vi ska gå till väga så sa plötsligt min man:
    - Om du planerar att ha nåt akvarium här inne ska vi nog sätta köksstommar direkt, inte byråar.

    Det måste man väl ändå tolka som att det är helt ok att skaffa ett kar till?

    Och ja, jag har ju egentligen nya planer för burkarnas utveckling. Skulle egentligen vilja byta ut Rio 180 mot ett Rio 240 eller 350. Men det får plats där det står i dagsläget. Men jag är också sugen på att skaffa ett eget kar till zebrorna. Har en bekant som då o då fått lek på sin grupp, har hintat till honom att jag är intresserad om han vill sälja någon/några i framtiden. Just nu säljer han inte vad jag vet, men det kan ju ändras i framtiden.
    Om du eventuellt tänker byta så välj Rio 350, samma längd som Rio 240 men så otrolig mycket mer akvarium.

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Förresten, vi håller på att göra om förrådet till ett gästrum, när vi stod där i helgen och planerade hur vi ska gå till väga så sa plötsligt min man:
    - Om du planerar att ha nåt akvarium här inne ska vi nog sätta köksstommar direkt, inte byråar.

    Det måste man väl ändå tolka som att det är helt ok att skaffa ett kar till?

    Och ja, jag har ju egentligen nya planer för burkarnas utveckling. Skulle egentligen vilja byta ut Rio 180 mot ett Rio 240 eller 350. Men det får plats där det står i dagsläget. Men jag är också sugen på att skaffa ett eget kar till zebrorna. Har en bekant som då o då fått lek på sin grupp, har hintat till honom att jag är intresserad om han vill sälja någon/några i framtiden. Just nu säljer han inte vad jag vet, men det kan ju ändras i framtiden.

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Vi fortsätter vandringen bland malarna, försökte fånga 134orna på bild förut, men icke! Ingen av dem ville posera. Så jag siktade in mig på en annan skygg individ. L128 blue phantom. De håller sig mest i sitt hörn bland malgrottorna, men då o då har man turen att få se dem. Idag var en sån dag. Det roliga är att de är skygga, men käkar måste de göra, för tror de har växt iaf två centimeter sen jag köpte dem för typ två månader sen!

    Klicka på bilden för större version

Namn: AD510E81-9680-4041-9AA3-3EF96BB2554F.jpeg
Visningar: 182
Storlek: 424,7 KB
ID: 2433810

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Vilka snygga malar du har!
    Tack! Jag är ju främst malfantast. De ligger mig varmt om hjärtat!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Vilka snygga malar du har!

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Ursprungligen postat av Munin
    Haha det är väl kanske en av få fördelar med att vara singel! Kul att de är aktiva, man kan väl egentligen ha en grupp av de i ett relativt litet akvarium egentligen? Själv skulle jag nog köra på att försöka föda upp dem!

    Men först ska jag nog försöka lyckas med de malar jag har och kanske någon annan lite halvdyr sort. Är L333orna de första malar du får yngel på?
    Ja, om man inte räknar alla olika sorters ancistrus under åren. Och corys. Men har heller aldrig egentligen försökt odla, har inte haft stora grupper osv. Har mest köpt 1-3 malar av sorter för att jag tycker de är fina att titta på. Min grupp på 6 st (tror jag…) 333or har ju bra förutsättningar att komma i lek.

    Jag skulle nog skaffa ett typ 100 liters o ha en grupp zebror i.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...