Projekt: Juwel Rio 180 a.k.a få dottern intresserad av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • ampe
    svarade
    Gör om gör rätt... En efter en började räkorna i nanot dö. Mätte alla värden igen, hittade inget knas. Så när det bara var en stackare kvar som såg mer död ut än levande så slängde jag desperat ner hen i 180:an. Var helt säker på att den skulle dö på stört men det är en liten överlevare! Nu 2 dagar senare så är den (tror jag) pigg och idag vid matning med Artemia soft så kom den kutande! (Är ytterst osäker på om räkor kutar, men det såg onekligen ut så.)

    Klicka på bilden för större version

Namn: EBEF2CA0-F80C-43CE-AC59-7BB728BCC9CC.jpeg
Visningar: 242
Storlek: 496,9 KB
ID: 2427383

    Igår när jag satt på jobbet och hade en lugn stund började jag googla soil. Jag gillar ju egentligen inte alls soil. Tycker det är jobbigt att plantera i, råkar man krossa några kulor blir det skitigt och sen måste man ju byta det med jämna mellanrum om man vill att effekterna av det ska bestå. Men om jag nu vill ha annat än mina "skräpräkor" (hatar egentligen det uttrycket, tycker inte att de är skräp alls) så måste jag bita i det sura äpplet och skaffa soil. Så jag beställde av shrimps.se som även råkar ha sitt lager i närheten av där jag bor. Så när jag slutade jobbet åkte jag förbi och hämtade det. Bra helgprojekt om familjen låter mig pyssla lite tänkte jag. Men planerna höll inte. På kvällen började jag få ont i halsen och huvudet... så jag fick helt enkelt ringa till jobbet och sjukanmäla mig. Som sminkös finns inga utrymmen i detta pandemiläge att vara det minsta sjuk. Pisstråkigt, för jag ville verkligen jobba efter dagarna med vab. Men! Det enda positiva i kråksången är att jag i morse kunde tömma nanot och helt enkelt göra en nystart!

    Så nu är det igång igen!

    Klicka på bilden för större version

Namn: 8FA6D4B3-5703-4B64-92AE-8FD95EB03C57.jpeg
Visningar: 218
Storlek: 806,6 KB
ID: 2427384

    Slänger även in en bild på Lidot som tuffar på bra! Hittade ännu ett litet pandayngel häromdagen. Trodde det bara var två överlevare där, men plötsligt såg jag tre samtidigt. Kul!

    Klicka på bilden för större version

Namn: F84538C0-3E3C-4C88-AAD0-0E11A4AFEE06.jpeg
Visningar: 224
Storlek: 611,8 KB
ID: 2427385

    Lämna en kommentar:


  • Yadina
    svarade
    Tack för informationen!
    Ruskigt snyggt

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Ursprungligen postat av Yadina

    Gud vilket fint kar!
    Det blir följdfrågor på det:
    • Vad har du för bottensubstrat?
    • Vilken belysning?
    • Tillsätter du Co2?
    • Vilken gödning och hur mycket?
    • Hur ofta och hur mycket vattenbyte?
    Åh tack! Det är i mitt minst ”tekniska” kar. Det enda jag egentligen lagt till från originaltekniken är ett ytterfilter som filtrerar 1400l/h och bytt ut juwels egna pump till 1000 istället för 600l/h.

    Bottensubstat: jula blästersand
    Belysning: Juwels egna rör som egentligen borde bytas för de är nog rätt gamla nu.
    Ingen co2, göder med Easy life profito ibland när jag kommer ihåg.
    vattenbyte: 30-50% varje vecka.

    Det växer så det knakar här hela tiden,

    Lämna en kommentar:


  • Yadina
    svarade
    Ursprungligen postat av ampe
    Alltså... 180:an... ena dagen gillar jag hur det helt börjar växa igen, andra dagen hatar jag det. Corysarna har sen jag flyttade in det till gästrummet blivit sjukt skygga. Ser nästan 46:orna mer än vad jag ser dem. Vet inte riktigt vart jag ska ta vägen med det...

    Klicka på bilden för större version

Namn: A2EAFC46-B91E-402F-A68B-D193F0AC02E4.jpeg
Visningar: 125
Storlek: 642,7 KB
ID: 2427303
    Gud vilket fint kar!
    Det blir följdfrågor på det:
    • Vad har du för bottensubstrat?
    • Vilken belysning?
    • Tillsätter du Co2?
    • Vilken gödning och hur mycket?
    • Hur ofta och hur mycket vattenbyte?

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Lillskruttan sover, så jag passade på att försöka fota några av mina hemligaste invånare. Eller nej, de är inte så hemliga längre, men svåra att få på bild. Kolla vad fina herr och fru Apa är!

    Klicka på bilden för större version

Namn: 4DD583F0-22B7-4EC8-AF8F-730A778E9447.jpeg
Visningar: 121
Storlek: 577,0 KB
ID: 2427310
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Alltså... 180:an... ena dagen gillar jag hur det helt börjar växa igen, andra dagen hatar jag det. Corysarna har sen jag flyttade in det till gästrummet blivit sjukt skygga. Ser nästan 46:orna mer än vad jag ser dem. Vet inte riktigt vart jag ska ta vägen med det...

    Klicka på bilden för större version

Namn: A2EAFC46-B91E-402F-A68B-D193F0AC02E4.jpeg
Visningar: 125
Storlek: 642,7 KB
ID: 2427303

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Inte heller sett till någon ranunculus sen jag "återvände" till hobbyn vare sig på bild eller i affär, men jag har ju inte heller besökt jättemånga.

    Lämna en kommentar:


  • Superpescado
    svarade
    Den där leoparden är så fin.

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Ursprungligen postat av Munin
    Apropå det, fyller dina räkor så att säga på sig själva? I övrigt fina bilder som vanligt på fina djur, L239 ger mig batmanvibbar men får mig även att minnas en gammal favoritmal jag hade som liten(även om jag aldrig hade någon själv) "ancistrus ranunculus" men den är ju något fulare.
    Mina räkor i 180:an (inga fina direkt, dåligt färgade CB och körsbär) förökar sig nästintill för mycket. De här kommer väl aldrig föröka sig bara för de är dyrare.

    åh ranunculus! Hade en fin hane en gång i tiden som jag fick med när jag köpte ett kar! Tycker det är sällan man ser dem nuförtiden...

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Apropå det, fyller dina räkor så att säga på sig själva? I övrigt fina bilder som vanligt på fina djur, L239 ger mig batmanvibbar men får mig även att minnas en gammal favoritmal jag hade som liten(även om jag aldrig hade någon själv) "ancistrus ranunculus" men den är ju något fulare.

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Bara för att jag skrev sådär så hittade jag nu en död räka...

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Är hemma och vabbar idag. Lillskruttan hostar och har feber, så nu när hon sover passade jag på att tända det stora och mata. Vilken jackpot! Både l075 och flera av L239orna kom fram för att käka! Ingen av dem är ju speciellt hemlig annars, men de får oftast mat på nätterna så jag ser dem sällan käka. Tänk att den lilla leoparden ska bli 25 cm. Svårt att fatta just nu när hen är så liten och söt!

    Klicka på bilden för större version

Namn: B3A3B975-373F-487E-8880-CA044453F767.jpeg
Visningar: 151
Storlek: 601,1 KB
ID: 2427267
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Nu har de första räkorna fått flytta in i nanot. Det blev 5 cr (ska vara Taiwan bee mix, men är
    osäker) Fina är de i alla fall! De har gått där ett dygn nu och peppar peppar så lever de alla och går runt o plockar o äter. Roten slemmar ju såklart som tusan, så det är ingen vacker syn för tillfället, men det blir nog bra till slut! Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        34001107-F72B-44F5-AD66-66436A7B58AA.jpeg Visningar:	0 Storlek:	589.9 kB ID:     	2427260
    Senast redigerad av ampe; 15 February 2021, 17:57.

    Lämna en kommentar:


  • LindaAlgo
    svarade
    Ja varför nöja sig med det nästbästa.

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Ursprungligen postat av Munin
    Testat att ge de mer gurka/zucchini? (Tror aldrig jag sett dig ta ett kort på matning, kanske vore något när tid finns)
    De får både zuccini, ärtor, broccoli, brysselkål mm mm men inget är så gott som växter.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...