En bunker, två rum med akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • ICC
    svarade
    Nej inte fysiskt direkt. Bara tankeverksamhet.
    Det är påsklov och det är mest aktiviter med familjen, så akvariumen får stå tillbaka denna vecka.

    Det som komma skall är inkoppling av CO2 i två av 540 karen. Det ”oinredda” 540 skall planteras (Vallisneria Gigantea och lågväxt Cryptocoryne?? sökes) och stenarna skall justeras. Några krukväxter som fredskalla, vattenfikus och annan ej funnen växt skall dekorera ytan och uppåt. Vidare har jag funnit några bra och torra ek-genar i en lövskog vi besökte igår. Dessa kommer att, som jag berättat om tidigare, att försöka efterlikna grenverket från stammen på BTN bakgrunden. Min önskan är att vattenfikusen, Gullrankan och kanske jag provar murgröna skall klättra upp längst dessa grenar. Sedan skall fisk i. I nuläget är fjärilar och Nannostomus Beckfordi bestämt. Men är ruggigt sugen på Schackbrädeciklid också. Troligen stoppar jag i mina fyra små L200 däri också. Finner jag Red Back Scalarer så slår jag förmodligen till på dessa.

    Jag har ju bara visat ställningen med de 6 stycken 105-litrarna i rum nummer två än så länge. Kommer att dra en liten presentation om vad som finns i de karen också.
    Ett 312 liters skall ju in här i detta rum, och ersätta de två 180 liters med L-malar som jag har ståendes kvar på det gamla stället.

    Så fortsättning följer så småningom...

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Har det hänt något nytt?

    Lämna en kommentar:


  • LindaAlgo
    svarade
    Jag kan bara hålla med Nando.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Så fint vattnet i 540-karet har klarnat upp! Ser ut som en fin början där! Roligt med bilder på dina kar, det är spännande att följa utvecklingen

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Lite bilder från ena rummet.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Ställningen i relativt färdigt utförande. Har ju haft igång denna sen tidigare, så det var egentligen bara att flytta denna, nu när jag fick el i rum två.
    Dessa 6 kar hade LED belysning tidigare. Nu har de fått tillbaka en enkelramp med ett T8 rör vardera. Behöver byta ut några av lysrören, speciellt de fula gula på mitten.
    LED belysningen passade bättre ljusmässigt i två av mina 540 akvarium helt enkelt.
    Ställningen drivs enbart av "Billifilter" eller svampfilter vilket man nu föredrar att säga. En Hailea luftpump driver med lätthet samtliga 12 filter.
    I övrigt spartansk inredning och Rådasand.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    540 karet har klarnat upp en hel del sen jag koppla in två stycken väl inkörda Eheim 2075 & 2073 ytterfilter. Inte helt nöjd med kolstenen. Kanske blir det bra i kontrast med Cryptocoryne. Annars byter jag ut dem mot vanlig sten. Ska klura på detta.
    Hade 3 stycken kulor kvar av bottennäring kvar. Tryckte ner dem i sanden under de små Vallisneria plantorna som jag kunde undvara från annat akvarium. Även en dos pmdd blev inmutat. Co2 skall senare in också. En bunke flytväxter fick flytta in, liksom 8 stycken koppartetror.
    Bytte den gamla T8 rampen mot LED-belysningen som egentligen var avsedd för 105 litrarna i ställningen. Nu får detta kar stå så här över påsk. Sen börjar jakten på mer växter, som Cryptocoryne och mer Vallisneria.
    Och till sist ska jag jobba med övervattensdelen med det här "trädet" som skall sticka upp och bekläs med någon lämplig klängerväxt från blomsterhandeln. Blir kul att grunna på.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Haha, klart man är ivrig att komma igång, den känslan förstår jag så väl! Ska bli roligt att se foton sedan

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Vad ivrig man kan bli ibland. Skrev ju att jag skulle vänta med ställningen till efter påsk. Vad hände, flytta fem akvarium igår och det sjätte och sista nu idag. Kunde inte vänta sen elen blev påkopplad.
    Så nu är det bara stänga ner två stycken 180 liters och flytta över malarna till deras ursprungliga 312 liters. Men DET får absolut vänta till efter påsk.
    Och även det fortsatta inredningen av sista 540 får vara till efter påsk. Kan gott stå och gosa till sig några dygn.
    Foto kommer i nästa vecka när vatten klarnat upp i akvarieställningen. Behöver nog byta några lysrör där också ser jag.

    Lämna en kommentar:


  • LindaAlgo
    svarade
    Ser riktigt lovande ut och kan bara hålla med Nando!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Kul att du fått ström och att du börjat inreda 540-karet. Det ser lovande ut!

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Och just ja, jag höll på att glömma. Idag kom minsann elektrikern förbi. Så nu har finns det äntligen ström i rum två. Men jag gör nog inga större insatser här förens efter påsk.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...