En bunker, två rum med akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    ICC - knepigt att du förlorat en del fisk utan tydlig orsak. Särskilt tråkigt med dina fjärilar tycker jag. Hoppas det vänder. Roligt dock att du kunnat skörda lite godis ur tunnan! Trevlig fortsatt semester!

    Thomas - riktigt tråkigt att höra att fler yngel har dött. Måste ju kännas väldigt ledsamt och frustrerande att de börjat falla ifrån nu, när de klarat sig så länge.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av ICC
    Var inte orolig Ekenberg, jag har akvariet under luppen. Och skulle det mot förmodan inte lösa sig så för dina diskus flytta in i det andra karet sidan om. Jag är inte orolig!
    Bra, jag är dock orolig... antalet minskar snabbt. Idag ytterligare tre döda. Har förlorat tjugo av kullen nu. Och hela tiden de största . Ingen gälparasit men troligen magproblem. Höjt temperatur och medicinering påbörjas imorgon....hoppas det blir några kvar...

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Var inte orolig Ekenberg, jag har akvariet under luppen. Och skulle det mot förmodan inte lösa sig så för dina diskus flytta in i det andra karet sidan om. Jag är inte orolig!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av ICC
    Det går rätt så bra i bunkern! Alla kar sköter sig fint, förutom det 540 som varit igång längst (det med diskus) och som jag flyttade i samband med lokalbytet. Passade på att byta ut sanden i flytten och sen dess tycker jag inte karet kommit till sitt forna form. Har tappat en del fisk sista månaderna, så som några svärdbärarhanar, mina vf fjärilar samt honorna av Bågfenscikliderna. Jag har faktiskt ingen aning varför. Vattnet är bra, L-malarna har ägg, diskusarna mår fint liksom alla endlers och pansarmalar.

    Den svarta vattenbaljan som jag tog i bruk i hopp om att kunna få fram lite levande foder har gjort vad jag hoppats på. Har "skördat" mygglarver och något som jag tror är vattenloppor vid 2 tillfällen och det är lite kul. Det produceras inga mängder direkt, så jag ser det som godis åt fiskarna de få gånger de fått smaka på det.

    Annars är det sommarfeeling och semester som gäller, därav få inlägg på Zoopet och övriga händelser inom akvaristik. Det blir i princip matning, vattenbyten och vanlig tillsyn i akvariumen. Kul att vara ute och tillbringa tiden med barnen på deras sommarlov.
    Nu gäller det ju att du får fason på diskuskaret innan fiskarna från mig flyttar in.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Det går rätt så bra i bunkern! Alla kar sköter sig fint, förutom det 540 som varit igång längst (det med diskus) och som jag flyttade i samband med lokalbytet. Passade på att byta ut sanden i flytten och sen dess tycker jag inte karet kommit till sitt forna form. Har tappat en del fisk sista månaderna, så som några svärdbärarhanar, mina vf fjärilar samt honorna av Bågfenscikliderna. Jag har faktiskt ingen aning varför. Vattnet är bra, L-malarna har ägg, diskusarna mår fint liksom alla endlers och pansarmalar.

    Den svarta vattenbaljan som jag tog i bruk i hopp om att kunna få fram lite levande foder har gjort vad jag hoppats på. Har "skördat" mygglarver och något som jag tror är vattenloppor vid 2 tillfällen och det är lite kul. Det produceras inga mängder direkt, så jag ser det som godis åt fiskarna de få gånger de fått smaka på det.

    Annars är det sommarfeeling och semester som gäller, därav få inlägg på Zoopet och övriga händelser inom akvaristik. Det blir i princip matning, vattenbyten och vanlig tillsyn i akvariumen. Kul att vara ute och tillbringa tiden med barnen på deras sommarlov.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Hur står det till i bunkern ?

    Lämna en kommentar:


  • LindaAlgo
    svarade
    Wow så snyggt!

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Bild nr. 2 gillas skarpt, så snyggt

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Vad snyggt det ser ut när växterna har spridit sig och tagit fart på riktigt! Hela karet är jättefint! Tråkigt med platysarna dock. Kanske hade du otur och fick dåliga exemplar. Scalarerna ser ut att ha vuxit

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Bombar på med fler bilder, här på det senaste 540 karet. Detta kar funkar riktigt bra för tillfället. Fiskarna är pigga och ser ut att trivas, bortsett från de 5 platy jag köpte. Endast en i livet. När det gäller växterna under vattenytan frodas de liksom växterna ovan vattenytan. När det gäller "trädet" får jag böja och "fläta" gullrankan. Snart är hela trädet klätt med grönska.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2223.jpg
Visningar: 357
Storlek: 111,6 KB
ID: 2404536

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2224.jpg
Visningar: 314
Storlek: 106,7 KB
ID: 2404535

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Måste nog testa med en balja jag också

    //Inger
    Jamen det tycker jag, billigt, bra och lite kul i alla fall.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Uppdaterar även tråden lite med grejen med att få ner pH på vattnet som jag använder vid delvattenbyte, den blå tunnan alltså. Har gjort två kompletta omgångar med 30%-igt vattenbyte i min ställning med 6 stycken 100 liters. Det har gått bra och utan några konstigheter. Därför testar jag nu ytterligare ett moment genom att stoppa i två Catappa-löv i hinken där vattnet strilar ner igenom till tunnan.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2218.jpg
Visningar: 327
Storlek: 117,2 KB
ID: 2404532
    Senast redigerad av ICC; 05 July 2019, 13:07.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Måste nog testa med en balja jag också

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    På god väg med mitt "uppdrag odla levande foder". Efter att jag till hälften fyllt upp baljan med kranvatten tyckte jag att den såg naken å trist ut. Så iväg for jag till butik och köpte två dammväxter. Rensade och sköljde dess rot från jorden och planterade om dem i korgar med engelsk sjösten. Står stabilt på baljans botten. Sen slog tanken mig att det inte finns mycket näring i rent kranvatten. Åkte ner till ån med två 25 liters dunkar och fyllde dessa till topp. Sedermera ner med å-vattnet i baljan. Och redan nu alltså kan man finna liv i vattnet. Trodde inte att det skulle gå så fort faktiskt. Ser att det börjar samlas mygglarver där i. Inte många, men en hel del faktiskt. Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2221.jpg
Visningar: 319
Storlek: 88,1 KB
ID: 2404523Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2219.jpg
Visningar: 326
Storlek: 117,9 KB
ID: 2404524Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2220.jpg
Visningar: 318
Storlek: 140,3 KB
ID: 2404525

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Bara en akvarist kan bli upphetsad av en regntunna full med brunt vatten och småkryp...
    Haha, den var bra den. Men lite så är det.
    Normal människa: Ett akvarium, trist, lägger ner och återgår till normala livet.
    Akvarist: Ett akvarium, två, tre...det spårar ut och man går igång på mygglarver och vattenloppor

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...