Små diskusar, ett nytt projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Hemma från en lite kortare fredag, slutade tre. Nu är det helg igen.....

    har satt mig framför karet med bågfenscikliderna med en stor portion gammaldags vanilj glass, vädret krävde det. Idag är det dock smyckestetrorna som fångar mitt intresse, de är som tokiga idag, hanarna jagar honorna och honorna håller till inne i alla flytväxterna medans hanarna simmar in och ut mellan växtligheten, är det lek på gång, jag har aldrig sett så många bete sig så på en gång. Full fart verkligen. Spännande, det är liksom alltid något nytt att upptäcka.

    bågfencikliderna då, ja jag har inte sett något bråk mellan dessa ännu, men bolivianerna blir rätt jagade nu, av dessa små hanar som håller på att muta in revir. Det ser iallafall så ut, alla tre hanar har valt olika ställen i karet och inga utav dessa platser var bolivianernas så ännu känns det rätt. Skall lägga i ett par rötter till i karet. Honorna känns ännu problemlösa, de två stora är grymt vackra ,nästan lite rödskimrande i solljuset, ja och hanarna metallic gröna. Jag vet ju att jag inte kan fota när solen lyser in men kan ändå inte låta bli.

    inga bråk ännu, men som sagt bara dag två.....

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0118.JPG
Visningar: 207
Storlek: 471,5 KB
ID: 2401749
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0123.JPG
Visningar: 212
Storlek: 574,6 KB
ID: 2401750
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0095.JPG
Visningar: 213
Storlek: 511,2 KB
ID: 2401751
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0120.JPG
Visningar: 208
Storlek: 537,3 KB
ID: 2401752
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0117.JPG
Visningar: 214
Storlek: 537,0 KB
ID: 2401753

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av ICC

      Sant, jag är också nyfiken. Hade själv 3+3 bågfenor i mitt ena 540. Nu har jag bara 1+2 kvar vilket verkar fungera. Den ena honan är dock undergiven A-honan. Hanen är glad i båda.
      Men Thomas fixar detta galant tror jag
      Väldans vilket förtroende du har för mig som nybörjare på alla dessa arter, jag litar nog mer på din och Maths erfarenhet och skall hålla ögonen öppna.

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        Du är inte nybörjare. Du är säkert kung på Malawi, och grunden är den samma även för SA-fisk. Det är därför du lyckats så bra med de akvarium du dragit igång senaste året.
        Måste få kapa din tråd en aning nu när vi snacka Bågfensciklid. Lägger in ett foto på min hane när han bröstar sig för honan i röret bakom. Hanarna är snygga, men en hona i lekdräkt är så häftigt.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av ICC
          Du är inte nybörjare. Du är säkert kung på Malawi, och grunden är den samma även för SA-fisk. Det är därför du lyckats så bra med de akvarium du dragit igång senaste året.
          Måste få kapa din tråd en aning nu när vi snacka Bågfensciklid. Lägger in ett foto på min hane när han bröstar sig för honan i röret bakom. Hanarna är snygga, men en hona i lekdräkt är så häftigt.
          Grymt vacker, och just det här med att honorna är så vackra var en trevlig överraskning , och du det är alltid tillåtet att lägga in foton i tråden även kapa den, det brukar bli väldigt intressanta diskussioner när det händer.

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Ursprungligen postat av ICC
            Lägger in ett foto på min hane när han bröstar sig för honan i röret bakom. Hanarna är snygga, men en hona i lekdräkt är så häftigt.
            Väldigt fin bild!

            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6059

              Jättefin bild ICC! Vad roligt Thomas att det än så länge verkar funka med bågfenorna.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ja, vad skall jag säga, i San Merah karet funkar allt otroligt bra. Två lekpar, ett som jag tänker flytta nu under veckan till eget lekkar. Växterna växer och fiskarna också. Nyckelhålcikliderna älskar att hålla till i lövböset och leta matrester. Ivanacara paret är frame mycket mer nu, underbar men jag känner att de inte riktigt har den miljön de borde. En plan långt bak i huvudet börjar ta form av att göra ett svartvattenkar för detta par......vi får väl se

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0187.JPG
Visningar: 176
Storlek: 358,7 KB
ID: 2402204
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0186.JPG
Visningar: 168
Storlek: 403,7 KB
ID: 2402202
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0207.JPG
Visningar: 166
Storlek: 685,1 KB
ID: 2402203

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Curilenquer karet då, jag har fortfarande svårt att få växterna att växa i detta kar. Sedan de nya bågcikliderna kom in i karet har jag försökt studera dem och se om de skulle mobba ut varandra men har inte märkt någon tendens till det än, men de är fortfarande små. Kanske har de inte kommit upp i mogen ålder än. Fortsättning följer.....Däremot har jag problem med bolivianerna, den dominanta hanen jagar alla andra...jag vet inte riktigt om jag skall göra något åt det eller om jag skall hoppas på att det lugnar ner sig av sig själv.

                  Så var det diskusarna då, ja jag skulle väl vilja säga att allt fungerar.... men igår morse var en av Curilenquer diskusarna mörk och stod precis under ytan i ett hörn. Jag var tvungen att åka till lokalen för att göra vattenbyten där och mata, men jag gjorde ett stort vattenbyte trotts att värdena var bra och att jag inte såg något på de övriga diskusarna, ja eller övriga fiskarna skall jag väl säga. För blit det nitrat ( får inte nitrit) i vattnet märker jag det på kardinaltetrorna före diskusen, de blir liksom mattare i färgen. När jag kom hem några timmar senare stod dena diskus vid botten, mörk och apatisk. Jag flyttade över honom till karantänskaret, rätt skönt att ha ett som står och väntar om det behövs. Han ställde sig på botten igen, jag höjde värmen lite och hade i lite salt, om det inte blev bättre till kvällen tänkte jag ringa Patric. På kvällen låg diskusen på sidan på botten, jag lyfte försiktigt upp den och den var så apatisk så den rörde sig inte alls. Munnen och gälarna rörde sig men det var allt. Jag bestämde mig för att göra lidandet kort och avlivade fisken. Det jag hade reflekterat över var att denna diskus var betydligt tjockare än de övriga. Kan den ha ätit för mycket, blivit förstoppad, ja jag vet inte. Såg inget på någon på fredagen och på lördagen dör en. Men fortfarande ser jag inget på någon annan..... Hoppas bara det var en engångs händelse, snabbt gick det..... som sagt diskus är diskus...

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0183.JPG
Visningar: 177
Storlek: 340,8 KB
ID: 2402214

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0188.JPG
Visningar: 174
Storlek: 624,8 KB
ID: 2402213

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0190.JPG
Visningar: 164
Storlek: 684,3 KB
ID: 2402215

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Läser och följer med, men inget att kommentera
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • smajlet
                      • January 2018
                      • 1374

                      Så tråkigt det gjorde ont i mig att läsa.

                      Jag hoppas verkligen det inte blir flera sjuka nu

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6059

                        Vad tråkigt Thomas. Jag hoppas, i likhet med Smajlet, att övriga klarar sig bra.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6059

                          Hur verkar de övriga må nu?

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Jag följer hela tiden vad som händer, verkligen trist med din Discus, den kanske inte gillade flytten.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Hur verkar de övriga må nu?
                              Närker inget på någon annan, allt är perfekt i karet för övrigt.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6059

                                Så bra.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...