Små diskusar, ett nytt projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    #16
    Ursprungligen postat av Nando
    Hur skiljer sig skötseln av små jämfört med stora? Jag gissar att man måste mata oftare, stämmer det? Är det något i övrigt som gäller speciellt för småttingar? Vad ska du göra med dem när de blir stora? (Nyfiken i en strut...)

    Fiskarna på bilden är jättevackra! Är det några av ”dina”?
    Nu finns det ju säkert många här som kan mer än jag.....jag är ju verkligen nybörjare. Men om jag förstått det rätt är det matningen som är viktig för att de skall växa, detta medför ju att det blir fler vattenbyten och att det är lättare att hålla rent utan bottenmatrial. Så bra mat och rent vatten är grunden, jag har förstått att flera också höjer tempraturen för att ämnesomsättningen går snabbare och man kan mata mer och de växer snabbare.......men det känner jag inte jag har behov av att de skall växa så snabbt som möjligt utan jag vill ju ha en jämn tillväxt i normal takt....

    förhoppningen är naturligtvis att jag klarar att dra upp så många som möjligt, mitt mål är ju att få en fin grupp i ett inrett akvarium som liknar diskusens vilda miljö. Även om dessa inte är viltfångade är de ju de bruna odlade som är rätt lika de vilda.

    Om jag nu skulle lyckas få upp alla tjugo, så får jag se om det blir ett större kar eller om gruppen får delas i två kar, tanken på tusen liter med tjugo diskus känns ju lockande....men som sagt, först gäller det att klara av att få friska vuxna diskus av gruppen

    Fiskarna på bilden är inte mina, men det är från samma kullar. Det jag fotade var de Patric hade med sig till Ullared.

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #17
      Ursprungligen postat av Ekenberg

      Jag brukar säga att jag är positiv realist, så med tanke på alla varningar man fått på hur svårt det är att få upp små tänkte jag att det är lika bra att börja med flera......naturligtvis hoppas jag att jag lyckas få upp alla.......och då är det ju ett angenämt problem att ha för många....

      karet är 375 så det räcker ett tag, sedan får jag se om gruppen behöver delas eller om jag tar ett större akvarium. Men med tanke på hur trångt de verkar gå hos uppfödare under uppväxten så hoppas jag inte att storleken på kar blir ett problem.

      Nu glömde jag ju återigen att fråga åldern, jag vet att Patric sa hur gamla de var, men jag är osäker.....de är 4-5 cm, kan det vara runt 4 månader då? ( gissar)
      Min erfarenhet är att alla överlever så länge vattnet är bra. Ett 1000l låter som en riktig dröm med 20 discus och ett rejält gäng Corydoras!

      5 cm är de vid 2 månader hos uppfödare. De växer så det knakar i den där åldern.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        #18
        Ursprungligen postat av LoGeek

        Min erfarenhet är att alla överlever så länge vattnet är bra. Ett 1000l låter som en riktig dröm med 20 discus och ett rejält gäng Corydoras!

        5 cm är de vid 2 månader hos uppfödare. De växer så det knakar i den där åldern.
        Oj då..... jag får kolla åldern med Patric , men han har nog haft dem igen månad och det har ju växt massor sedan jag såg dem först.

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #19
          Så här ser Stendkers tillväxtkurva ut:

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6059

            #20
            Tack för svaren Ekenberg! Tycker diskusarna på bilden var jättevackra!

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              #21
              Förstår inte varför jag är en sådan tidsoptimist ... vet Inte riktigt när jag skall hinna klart, nåväl bytte vatten i tre kar idag, yngelkaren får vänta tills imorgon. Sedan genade jag kvällen åt att skrubba rent mitt 375....
              tog bort bakgrunden också. Kanske lite mer än nödvändigt, men denna gången skall allt vara rätt från början.
              så jag vill ju inte säga att karet är som nytt men nära på.
              Helt rent är det iallafall.

              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        DBA9658C-A1DD-4A03-AA7B-04E46185B031.jpeg Visningar:	1 Storlek:	324.7 kB ID:     	2385261
              Senast redigerad av Ekenberg; 05 May 2018, 21:13.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                #22
                Sedan blir det ju inte så mycket scape i det här karet men helt tomt vägrar jag att ha det. Bakgrunden är tillbaka på palats så nu får ju silikonen härda innan jag kan fylla på vatten. En gren får det bli och så är det ju filter också

                Klicka på bilden för större version

Namn: E7A30413-A076-4C67-92FD-B4C1F467F37C.jpeg
Visningar: 125
Storlek: 222,3 KB
ID: 2385263

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  #23
                  Japp då är det bara att vänta och sedan skall vatten och bakterie och parasit dödande medel i..... ja små diskusarna får nog inte komma på måndag, bästa fall onsdag, men sedan har jag långhelg....... då skall jag bara njuta.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 0A40D3ED-DFF7-46FF-A01C-5659979BB35F.jpeg
Visningar: 124
Storlek: 394,2 KB
ID: 2385265

                  Kommentar

                  • smajlet
                    • January 2018
                    • 1374

                    #24
                    Ursprungligen postat av Ekenberg
                    Japp då är det bara att vänta och sedan skall vatten och bakterie och parasit dödande medel i..... ja små diskusarna får nog inte komma på måndag, bästa fall onsdag, men sedan har jag långhelg....... då skall jag bara njuta.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 0A40D3ED-DFF7-46FF-A01C-5659979BB35F.jpeg
Visningar: 124
Storlek: 394,2 KB
ID: 2385265
                    Helgrymt väntar med spänning på att du får hem dina nya fiskar =).

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6059

                      #25
                      Häftig rot! Ska bli kul att se när de små kommer!

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        #26
                        Det var en bra söndag, han faktiskt med både vattenbyten och att sitta lite i solen.....grill framåt kvällen blev det också, härligt.

                        Smådiskusens akvarium blev klart igår, står har och puttrar lite lågmält, och luktar klor.... medlet jag har i för att döda alla bakterier och parasiter heter
                        Cloramin T. Det skall få vara i tills imorgon, då har dubbel dos fått gå i karet i två dygn och allt eventuellt farligt skall vara dött.....
                        Så imorgon blir det ett stort vattenbyte där allt vatten tömms sedan kör jag helt nytt vatten i ett dygn och sedan kommer diskusen.
                        Var hos Patric idag efter jobbet, så vi bestämde att han kommer med på onsdag, han och tjugo små rätt färglösa diskus ungar.

                        Det spelar ingen roll hur fint väder det blir till helgen, det blir fyra dagar framför akvariumet........åh vad jag längtar.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          #27
                          Sjutton vad svårt det är det här med olika namn och olika färgvarianter när det gäller diskus....
                          Eftersom jag inte har några nya små ännu tänkte jag försöka lära mig van dessa olika korsningar är och vad de härstammar från, när de kom och vem som kom med dem.....men ju mer jag läser desstå mer märker jag att jag inte fattar någonting .....

                          Så med risk för att visa vad lite jag vet och hur mycket fel jag har......så skriver jag det jag har försökt läsa mig till, men om någon av er som läser detta kan och vet, rätta mig gärna för visst hade det varit roligt att få en rätsida på vad so är vad......

                          I min brist på kunskap trodde jag att snakeskin hette snakeskin för att teckningen såg ut som ett orm skin......men så var det ju inte, det har inget med teckningen att göra utan ränderna.....mina diskusar är redspotted snakeskin......utav de fem leoparder jag har är det en som har små fläckar...spotted och ju ser ut som snakeskin men då är leopard för att den har färre ränder.... Jag vet ju att Logeek skrev om ränderna, men som sagt detta lärde jag mig först idag. Så snakeskin kan se ut som leopard och leopard som snakeskin bara ränderna som skiljer sig åt....och om man parar två snakeskin blir det oftast leopard...
                          För att få nya snakeskin skall man korsa leopard och snakeskin.....ja, om jag fattat det rätt.....nu skulle ju inte jag odla, men mina två störrsta snskeskin som inte blev ett par har parat ihop sig med varsin leopard......ja så vad det med det...

                          Till mina beställd smådiskus nu, bruna Curilenquer , en sort som är framodlade för att likna vilda bruna diskus om jag förstår det hela rätt. Så som jag läser det hela var det en man som hette Gerhard Rahn som lyckades korsa Alenquer (vildfångad från området Alenquer, därav namnen) med en Curipera ( vildfångad från området Alenquer......men i en sjö som heter Curipera) och detta så sent som 2015.......blir inte klok på varför man valde att korsa dessa och inte försöka få de olika varianterna av VF att leka med varandra utan korsning.... Nåväl, Piwowarski har odlat dessa vidare och de första såldes i höstas.
                          Så dessa Curilenquer är odlade men skal likna viltfångade ..... De andra tio som jag beställde är då en ny korsning, som Piwowarski gjort med Curilenquer och Sam Merah som är en odlad röd variant utan stressränder om jag förstår det rätt.....för att få in mer rött i Curilenquer ........ visst blir man alldeles yr i huvudet, ta fram en sort som skall se ut som vild, genom att korsa olika vilda, när man sedan lyckats med det så blandar man i rött från en framodlade för att få dem rödare.....hur denna nya korsning blir vet man inte än, de jag köpt er från första kullen, men troligen syns ingen skillnad enligt Piwowarski krävs oftast fem generationers odling innan en förändring slår igenom.......ja hjälp har jag allt om bakfoten eller.....

                          sen en helt annan fundering San Merah är en odlad art, sedan finns en som heter Santarem......är det en slup att de namnen är lika eller är det någon korsning sinsemellan ..... Ni hör jag kan inget, men om någon vet och lite lättare kan förklara för mig, varför gör man alla dessa korsningar, är det bara att få fram nya typer av färger eller är det svårare att odla en linje......eller är det bara så att alla gör lite som de vill

                          hm, ja det var lite tankar det...... nog för ikväll, sov gott vänner.

                          Kommentar

                          • smajlet
                            • January 2018
                            • 1374

                            #28
                            Ursprungligen postat av Ekenberg
                            Det var en bra söndag, han faktiskt med både vattenbyten och att sitta lite i solen.....grill framåt kvällen blev det också, härligt.

                            Smådiskusens akvarium blev klart igår, står har och puttrar lite lågmält, och luktar klor.... medlet jag har i för att döda alla bakterier och parasiter heter
                            Cloramin T. Det skall få vara i tills imorgon, då har dubbel dos fått gå i karet i två dygn och allt eventuellt farligt skall vara dött.....
                            Så imorgon blir det ett stort vattenbyte där allt vatten tömms sedan kör jag helt nytt vatten i ett dygn och sedan kommer diskusen.
                            Var hos Patric idag efter jobbet, så vi bestämde att han kommer med på onsdag, han och tjugo små rätt färglösa diskus ungar.

                            Det spelar ingen roll hur fint väder det blir till helgen, det blir fyra dagar framför akvariumet........åh vad jag längtar.
                            Ser verkligen fram emot bilder på dom små
                            Vilken storlek är det på dom.

                            Jag har lite apstinens nu inför väntan på att hitta minna diskus.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              #29
                              Ursprungligen postat av smajlet

                              Ser verkligen fram emot bilder på dom små
                              Vilken storlek är det på dom.

                              Jag har lite apstinens nu inför väntan på att hitta minna diskus.
                              Jag förstår att du har apstinens, jag också, men idag efter jobbet så smäller det......

                              De är fem centimeter, det minsta Patric säljer. Och då får man först övertyga honom att man kan tillräckligt för att ta så små. Jag vet inte om jag kan tillräckligt men jag har lovat att göra precis som Patric säger.....vilket naturligtvis är en självklarhet när man är nybörjare som jag.

                              De kostar 250:- så även om det är mycket billigare än stora är det ju inte helt grattis direkt.....

                              Ja, lite svårt att koncentrera sig på jobbet idag, räknar med att vara hemma med fiskarna runt halv sex....sedan kanske tre timmar för inkoppling så fungerar allt som det skall kommer bilder någon gång efter nio ikväll

                              Kommentar

                              • smajlet
                                • January 2018
                                • 1374

                                #30
                                Ursprungligen postat av Ekenberg

                                Jag förstår att du har apstinens, jag också, men idag efter jobbet så smäller det......

                                De är fem centimeter, det minsta Patric säljer. Och då får man först övertyga honom att man kan tillräckligt för att ta så små. Jag vet inte om jag kan tillräckligt men jag har lovat att göra precis som Patric säger.....vilket naturligtvis är en självklarhet när man är nybörjare som jag.

                                De kostar 250:- så även om det är mycket billigare än stora är det ju inte helt grattis direkt.....

                                Ja, lite svårt att koncentrera sig på jobbet idag, räknar med att vara hemma med fiskarna runt halv sex....sedan kanske tre timmar för inkoppling så fungerar allt som det skall kommer bilder någon gång efter nio ikväll
                                Kul du kommer ha en helspäckad kväll.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...