Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av smajlet

    Om jag låter diskusen flytta in i 720 karet direkt när jag köper dom är det ok eller ska jag köra karantän på dom i 6 veckor med en offerfisk från 720 karet?

    Jag läser det som att, ska du addera fisk till diskusen så ska dom gå i karantän med en diskus i separat kar under 6 veckor?

    Jag är väldigt mån om att mina diskusar ska må bra och är mycket intresserad av disifienseringen av sakerna, akvariet.
    Hur gör man och vilket medel man använder.

    Det måste bli rätt från början känner jag, jag har inte tänkt att köpa diskusarna imorgon så jag har gott om tid på mig
    Ja precis. Du steriliserar 720-karet (jag kör H2O2 från målarbutiken) och koppar in diskus när du har cyklat filter. Alka fiskar du redan har låter du gå i 6v i ett mindre kar tillsammans med offerfisken. På så sätt offrar du bara offerfisken om de bär på smitta. Nya fiskar du köper skulle jag observera ensamma i karantän först, sedan addera offerfisk i steg 2.

    Kanske kan detta tyckas vara overkill men det är väldigt surt att få hela diskusgruppen smittad.

    Av samma anledning så är det tryggast att köpa diskus direkt från en odlare där de aldrig gått i samma kar som andra fiskar. En zoobutik med diskus i blandat akvarium får anses som ett högriskprojekt. Men självklart kan det också gå bra. Jag tänker "better safe than sorry".

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek

    Ett tips är karantän på fiskar du ska hålla med diskus och sterilisering av kar och redskap som varit i kontakt med dessa. Jag tar en diskus, så kallad offerfisk, och placerar i karantänsakvariet efter några veckor om alla ser friska ut. Den får gå där i 6v. Om den mår bea efter det så är fiskarna välkomna in i diskuskaret.
    Om jag låter diskusen flytta in i 720 karet direkt när jag köper dom är det ok eller ska jag köra karantän på dom i 6 veckor med en offerfisk från 720 karet?

    Jag läser det som att, ska du addera fisk till diskusen så ska dom gå i karantän med en diskus i separat kar under 6 veckor?

    Jag är väldigt mån om att mina diskusar ska må bra och är mycket intresserad av disifienseringen av sakerna, akvariet.
    Hur gör man och vilket medel man använder.

    Det måste bli rätt från början känner jag, jag har inte tänkt att köpa diskusarna imorgon så jag har gott om tid på mig

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Har gjort en liten tilltänkt lista nedan.

    Grön färg Får gå ihop med diskus i 720 karet, totalt fiskar 5 praktbotia 4 siamensismalar och två sniglar.
    Gul färg får flyta till 100 liters kar, Totalt fiskar 35 st Kan vara så att kardinaltetrorna stannar och så köper vi till 20 st så stimmet syns i 720 karet Ju mindre fisk ihop med Diskusen ju mindre problem förmodar jag.

    Röd färg fiskar som kommer att säljas, Totalt fiskar 26 st

    Klicka på bilden för större version

Namn: färg lista.JPG
Visningar: 331
Storlek: 92,8 KB
ID: 2385128

    Vill igentligen bara ha diskusar i 720 karet men det kan nog vara bra med lite städare i karet vill inte köpa på mig någon mer art.
    Många kör Cyrodoras eller vad dom nu heter men det borde vara samma som praktbotior i städsamanhang?

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Karet ser jätte bra ut smajlet, toppen

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av smajlet

    Svårt att säga ålder och storlek men någonstans mellan 7-9 förmodar att det är cm som står på listorna?

    är det mellan munnen och till slutet på fenan?

    ju större ju bättre men samtidigt är de högre pris på dom större.

    Jag har inte råd att lägga 800-2000kr/st på discud för då blir det inte många.

    mvh
    Ja, de blir fort dyra när de är större.

    Du kan säkert många bra råd här om lämpliga andra fiskar och hur man bäst får tillväxt på så små diskus i ett sälkskapskar.

    Ett tips är karantän på fiskar du ska hålla med diskus och sterilisering av kar och redskap som varit i kontakt med dessa. Jag tar en diskus, så kallad offerfisk, och placerar i karantänsakvariet efter några veckor om alla ser friska ut. Den får gå där i 6v. Om den mår bea efter det så är fiskarna välkomna in i diskuskaret.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        EE4DC6B3-EABE-418B-AAA3-14FACCBA203F.jpeg Visningar:	1 Storlek:	447.3 kB ID:     	2385117 Just nu ser deg ut så här i karet.
    Inte så öppet längre. Valde de grövre grenarna med mindre spretiga grenar så det ska bli lättare med slamsugning när jag ska städa bottensubstratet.

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        1EE419E2-23D3-4AEC-AE00-3B65937D5F57.jpeg Visningar:	1 Storlek:	438.9 kB ID:     	2385115Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        F066642E-4C8B-4D85-BE58-1BFD06460B15.jpeg Visningar:	1 Storlek:	461.2 kB ID:     	2385116
    Senast redigerad av smajlet; 03 May 2018, 22:20.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H

    Tycker att ditt kar blir bara bättre

    Här en film från discusens naturliga miljö, fast du har säkert kollat in den redan.

    https://www.youtube.com/watch?v=B99IuJ2t34M
    Den filmen hade jag inte set väldigt finna diskusar var det

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek

    Det är först viktigt att veta vilken storlek/ålder du tänker köpa?

    Jag kan låta krass ibland Smajlet men vill bara att du ska slippa sjuka fiskar och bortkastad tid. Kanske är Ciklidhobby en kanonbutik (har aldrig varit där), men fiskarna på bilderna ser riktigt risiga ut. Till och med de finaste håller inte hög kvalitet.
    Svårt att säga ålder och storlek men någonstans mellan 7-9 förmodar att det är cm som står på listorna?

    är det mellan munnen och till slutet på fenan?

    ju större ju bättre men samtidigt är de högre pris på dom större.

    Jag har inte råd att lägga 800-2000kr/st på discud för då blir det inte många.

    mvh

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av smajlet
    Nu ser det lite bättre ut
    Tog dom grövre grenarna jag fick hos grannen.

    Märkte att barken var lätt att ta bort när det var blött.

    Har även ställt inn en rot till vänster i karet som fisken kan simma runt och mellan bakre glaset

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        9C28C00B-14E9-4256-AC16-787F5D522026.jpeg Visningar:	1 Storlek:	261.6 kB ID:     	2385085Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        26463F99-35C6-4065-ADC2-55DF687EF49C.jpeg Visningar:	1 Storlek:	221.3 kB ID:     	2385086
    Tycker att ditt kar blir bara bättre

    Här en film från discusens naturliga miljö, fast du har säkert kollat in den redan.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H

    Ödmjukhet inför andras åsikter är en bra egenskap

    //Inger
    Ha ha.. good one.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek

    Det gällde nu bilderna som Smajlet la upp på före och efter där han fick rekommendation att det var bättre före pga fler gömställen. Diskus behöver inte rena gömställen. Hans efter-bild har både rötter och växter och är ändå mycket lättare att rengöra. Klart bättre vill jag fortsatt hävda.
    Ödmjukhet inför andras åsikter är en bra egenskap

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Snyggt! Det blir säkert bra för discusen (säger jag trots att jag inget vet om discus)!

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Nu ser det lite bättre ut
    Tog dom grövre grenarna jag fick hos grannen.

    Märkte att barken var lätt att ta bort när det var blött.

    Har även ställt inn en rot till vänster i karet som fisken kan simma runt och mellan bakre glaset

    Klicka på bilden för större version

Namn: 9C28C00B-14E9-4256-AC16-787F5D522026.jpeg
Visningar: 368
Storlek: 261,6 KB
ID: 2385085Klicka på bilden för större version

Namn: 26463F99-35C6-4065-ADC2-55DF687EF49C.jpeg
Visningar: 355
Storlek: 221,3 KB
ID: 2385086

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av smajlet

    Sen är ju frågan vad jag gör med mina andra fiskar i karet som simmar där nu?
    Det är först viktigt att veta vilken storlek/ålder du tänker köpa?

    Jag kan låta krass ibland Smajlet men vill bara att du ska slippa sjuka fiskar och bortkastad tid. Kanske är Ciklidhobby en kanonbutik (har aldrig varit där), men fiskarna på bilderna ser riktigt risiga ut. Till och med de finaste håller inte hög kvalitet.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Håller helt med dig Thomas - discus gillar att ha någonstans att dra sig tillbaka till om dom nu vill det (egen erfarenhet), kanske i form av några höga växter typ ormbunkar fastsatta på några rötter, inte alls svårt att hålla rent när inte växterna är planterade i substratet .

    //Inger
    Det gällde nu bilderna som Smajlet la upp på före och efter där han fick rekommendation att det var bättre före pga fler gömställen. Diskus behöver inte rena gömställen. Hans efter-bild har både rötter och växter och är ändå mycket lättare att rengöra. Klart bättre vill jag fortsatt hävda.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...