Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Ekenberg
    svarade
    Som sagt, det ser inte bra ut. Oftast klarar sig ju diskus bättre med för lite mat en tvärt om....mina har ju också ätit dåligt, men då låter jag bli att mata på två tre dar.
    De är i en ny miljö och det kan ju ta rätt lång tid innan de är inkörda. Jag har fortfarande inte kunnat köra igång mina matautomater på riktigt eftersom de inte äter upp och både granulat och pellets förorenar ju vattnet snabbt. Så det enda du kan göra just nu är ju snabbt och stort byte. Jag håller med Inger om att det ser ut som du har väldig fart på vattnet, jag har ju samma pumpar som du men hos mig är det bara ytan som rör sig. Fast jag har bara en på ett 540. Varför har du inte spridare istället för utloppsrör, tycker ju spridaren får det lugnare. Men det är nog inte det störrsta problemet utan det är nog övermatningen. Är det bara denna diskus som beter sig så. Ser alla andra bra ut, andas normalt eller flämtar de också. Usch, lider verkligen med dig, vet precis hur det känns...
    hoppas verkligen det löser sig.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Ja det där ser inte ljust ut, man ser att den har en beläggning över kroppen (svamp, bakterier, parasiter?) . De starka strömmarna kan du enkelt ersätta genom att använda en luftpump och luftsten för att säkerställa en god syresättning.
    Tyvärr så gör ljuset och vinklar att fisken ser konstig ut.
    Den är som de övriga diskusen fast något blekare i färgen.

    Jag ändrade och byte till spridarrör med flera hål i och det blev lungnare i karet och verkade vara uppskattat av invånarna

    med risk att jag säger för mycket så ser den ut så här nu och verkar stabilare.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 90D0ADF7-B968-496C-A1A2-837920787B5A.jpeg
Visningar: 180
Storlek: 345,2 KB
ID: 2405443

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ja det där ser inte ljust ut, man ser att den har en beläggning över kroppen (svamp, bakterier, parasiter?) . De starka strömmarna kan du enkelt ersätta genom att använda en luftpump och luftsten för att säkerställa en god syresättning.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H

    Jag förstår, min tanke var bara den att kanske inte Diskusarna trivs med allt för strömt vatten - en luddig tanke av mig

    //Inger
    Har fått för mig att dom inte heller gillar strömt vatten.
    Det är dock svårt att få till det med cirkulation och lugnt vatten.

    Mvh

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av smajlet

    Just nu har jag ett spridarrör på vänster sida som är uppåt 45 grader och ett utloppsrör på höger sida som är riktat mot ytan.

    Tänkte på syretilsättningen i vattnet.
    Jag har två filter för att klara av reningen ordentligt i akvariet.

    Hade två spridarrör tidigare. Då var det på båda sidorna

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        FC322710-7115-4548-BD46-646AFD21383C.jpeg Visningar:	0 Storlek:	467.9 kB ID:     	2405426
    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        934515D4-5B98-4E56-B675-5DAC67E033A5.jpeg Visningar:	0 Storlek:	521.5 kB ID:     	2405427
    Jag förstår, min tanke var bara den att kanske inte Diskusarna trivs med allt för strömt vatten - en luddig tanke av mig

    //Inger
    Senast redigerad av Inger H; 18 July 2019, 18:38.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Oj, den ser verkligen inte pigg ut. Har tyvärr inga råd att ge men hoppas på det bästa.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    För er som undrar vilket oväsen det är så är det ett AC agregat som låter och kommer i bild.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H

    Usch jag lider verkligen med dig. Det jag reflekterar över är att du har ganska så strömt i karet - inte bara på ytan utan i hela karet.

    //Inger
    Just nu har jag ett spridarrör på vänster sida som är uppåt 45 grader och ett utloppsrör på höger sida som är riktat mot ytan.

    Tänkte på syretilsättningen i vattnet.
    Jag har två filter för att klara av reningen ordentligt i akvariet.

    Hade två spridarrör tidigare. Då var det på båda sidorna

    Klicka på bilden för större version

Namn: FC322710-7115-4548-BD46-646AFD21383C.jpeg
Visningar: 204
Storlek: 467,9 KB
ID: 2405426
    Klicka på bilden för större version

Namn: 934515D4-5B98-4E56-B675-5DAC67E033A5.jpeg
Visningar: 172
Storlek: 521,5 KB
ID: 2405427

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av smajlet
    Bättre färg nu men inte stabil

    https://youtu.be/aymwkIueOk0
    Usch jag lider verkligen med dig. Det jag reflekterar över är att du har ganska så strömt i karet - inte bara på ytan utan i hela karet.

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Bättre färg nu men inte stabil

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Det är nog kört för den här tyvärr

    Klicka på bilden för större version

Namn: D41DD2D1-444E-4D45-94E7-9E94B4CD5A1A.jpeg
Visningar: 168
Storlek: 520,0 KB
ID: 2405422
    Andats väldigt långsamt

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Han ligger och shipar efter andan vid ytan.

    Det tar ju en stund att töma vattnet åxå.
    Hopas på tillkvicknande med nytt vatten.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Dom äter för dåligt nu hade jag protein hinna på karet så det blir till att mata varannan dag med automaten. Och sparsamt
    jag matade extra igår och det är den troliga orsaken till nitrit no2.

    Jag släppte ner pelletsen på dom men inte en reaktion.
    Inte ens när den låg på munnen brydde dom sig.

    jag har helt enkelt matat för mycket igår.

    Släppte även ner blandat med frysfoder och tänkte att nu är dom nog hungriga, men inte det heller och vart matten hamnar är svårt att se eftersom den först flyter och sedan sjunker den ner och så hamnar den i något växtparti där dom inte kommer åt maten.

    Mvh

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av smajlet
    Klicka på bilden för större version

Namn: 21E458C7-7C73-4C77-9E1B-00BA5DA3C161.jpeg
Visningar: 216
Storlek: 371,1 KB
ID: 2405412 Något verkar fel med den här diskusen verkar slapp och det gick att ta tag i den i handen vilket inte verkar vara vanligt att man kan göra.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 3CAD3C09-03FC-4B3E-8D9B-3A53697DBE63.jpeg
Visningar: 207
Storlek: 456,1 KB
ID: 2405413
    Håller tummarna, äter den? Mina som tallar av har ju börjat med att vägra mat, sedan blir de liksom apatiska och känns svaga. Hoppas att det inte är något allvarligt men det låter inte bra. Du får kolla med Patrik, jag har alltid börjat med stort vattenbyte sedan höjning av temperatur . Men som SU vet är jag också nybörjare..

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Nitrit no2 0,05 vb 200 liter blir det.

    Ph ligger på 7,0

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...