LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    Jag har också försökt med olika sorters torrfoder utan framgång. Ynglen äter dock vad som bjuds, så jag tror på Ingers teori att det beror på vad de är uppfödda med.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Mina kakaduor har bara ätit frysfoder.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av LindaAlgo
    Har fått lite bättre ordning på min fiskmat nu. Behöver nog köpa några till burkar för att kunna ha lite mer av allt på ovanvåningen. Men det är ingen panik ännu. Dröjer ett tag till innan det nya karet är på plats. Tänker nog att en del löser sig när jag får tillgång till hyllan under det nya karet med.

    I övrigt har jag märkt att den lilla Mac-apisto honan i 240 liters karet har börjat färga ut med och börjar ta sig lite ton mot den större honan. Ännu verkar hanen föredra den större honan men sånt kan ju ändra sig. Var lite rädd för att de skulle vara för tuffa emot henne. Har lite svårt dock att hitta pellets som fiskarna i detta kar gillar. Har testat 5-6 olika sorter men de gillar inget. Däremot älskar de pansarmalarnas tabletter och frysfoder. Men inte torrfodret. Vet inte om jag har skämt bort dem för mycket med frysfoder och levande foder. Jag har försökt köra olika varje dag men ja.

    i 54 liters akvariet rullar det också på. Var på gränsen för varmt igår men ett vattenbyte löste problemet. Men känner spontant att det är tur att vi inte har så många supervarma dagar här. Har inte samma problem i detta akvarium med maten. De är lite lättare att mata. Men inte de heller är superförtjusta i pellets. Räkornas mat är väldigt omtyckt dock..
    Knepigt att inte apisarna käkar allt du ger dem, enligt min erfarenhet äter dom allt. Kanske är det beroende vad dom är uppfödda med för foder?

    /Inger

    Lämna en kommentar:


  • LindaAlgo
    svarade
    Har fått lite bättre ordning på min fiskmat nu. Behöver nog köpa några till burkar för att kunna ha lite mer av allt på ovanvåningen. Men det är ingen panik ännu. Dröjer ett tag till innan det nya karet är på plats. Tänker nog att en del löser sig när jag får tillgång till hyllan under det nya karet med.

    I övrigt har jag märkt att den lilla Mac-apisto honan i 240 liters karet har börjat färga ut med och börjar ta sig lite ton mot den större honan. Ännu verkar hanen föredra den större honan men sånt kan ju ändra sig. Var lite rädd för att de skulle vara för tuffa emot henne. Har lite svårt dock att hitta pellets som fiskarna i detta kar gillar. Har testat 5-6 olika sorter men de gillar inget. Däremot älskar de pansarmalarnas tabletter och frysfoder. Men inte torrfodret. Vet inte om jag har skämt bort dem för mycket med frysfoder och levande foder. Jag har försökt köra olika varje dag men ja.

    i 54 liters akvariet rullar det också på. Var på gränsen för varmt igår men ett vattenbyte löste problemet. Men känner spontant att det är tur att vi inte har så många supervarma dagar här. Har inte samma problem i detta akvarium med maten. De är lite lättare att mata. Men inte de heller är superförtjusta i pellets. Räkornas mat är väldigt omtyckt dock..

    Lämna en kommentar:


  • LindaAlgo
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    I nuläget ligger löven och maten i ena juwelmöbeln. Jag har ju alla kar på samma våning och dessutom ganska nära varandra.
    Ja det underlättar ju definitivt. Jag har inget jättestort problem men jag tror att det skulle kunna bli bättre.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    I nuläget ligger löven och maten i ena juwelmöbeln. Jag har ju alla kar på samma våning och dessutom ganska nära varandra.

    Lämna en kommentar:


  • LindaAlgo
    svarade
    Okej.
    Det är nog mitt inre kontrollfreak som övertänker det.

    Hur gör du med saker som är till alla kar? Löv m.m.?

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Bara lagt saker till de olika karen, så jag vet att i en back är allt till stora karet osv.

    Lämna en kommentar:


  • LindaAlgo
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Kul att höra att karet funkar fint! Det där med förvaring är viktigt tycker jag också, annars blir det bara oreda och kaos. Vi satte nyligen upp ett antal hyllor i tvättstugan där jag har backar och hinkar med prylar till de olika karen. Har tänkt att ha separerade saker till storkaret respektive de mindre nu. Tidigare har jag blandat men det blir så väldigt stora volymer vatten att medicinera om någon smitta sprider sig. Förr eller senare lär man ju åka på någon skit även om det inte hänt än.
    Ja jag har redan delat upp det mesta mellan karen. Det är slang och slamsugare som jag måste köpa till den nya karet, kom jag på nu.
    Hur har du gjort i backarna som du nämner?

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Kul att höra att karet funkar fint! Det där med förvaring är viktigt tycker jag också, annars blir det bara oreda och kaos. Vi satte nyligen upp ett antal hyllor i tvättstugan där jag har backar och hinkar med prylar till de olika karen. Har tänkt att ha separerade saker till storkaret respektive de mindre nu. Tidigare har jag blandat men det blir så väldigt stora volymer vatten att medicinera om någon smitta sprider sig. Förr eller senare lär man ju åka på någon skit även om det inte hänt än.

    Lämna en kommentar:


  • LindaAlgo
    svarade
    Idag har 240 liters akvariet fått sig veckans vattenbyte. Det mesta löper på riktigt bra. Det börjar kanske bli lite mycket flytväxter nu så nästa vecka behöver jag rensa lite. Men ingen panik ännu.
    Hade tänkt akvariet skulle få ett strilrör idag inkopplat men jag glömde att köpa sugproppar så det får vänta tills nästa vecka. Gillar inte strömmen som det blir just nu.


    Sen har jag även rensat och städat upp i hylla under karet. Har funderat en del på hur jag ska lösa förvarningen till karen. Börjar få så mycket småplock nu att det blir kaosartat.
    De stora sakerna som slangar och liknade känns iofs lika illa. Men jag känner att det får bli nästa steg.
    Till saken är i alla fall att jag är lite sugen på att köpa några glas/platsburkar och ha till torrmaten. Jag insåg idag har jag relativt mycket men som jag glömmer bort för att jag inte ser det.
    Samt att jag måste nog börja fundera på att dela upp maten mellan ovanvåningen och den nedre. Nu när jag kommer att ha två kar uppe och ett nere.
    Får nog helt enkelt bli ett besök till dollarstore eller något liknade och hitta lite förvaring.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Jättetjusigt är det och säkert uppskattat av fiskarna!

    Lämna en kommentar:


  • LindaAlgo
    svarade
    Kanske ska tillägga att dessa, i alla fall I mitt kar, inte växer så snabbt att jag upplever dem som ett problem. De sprider sig lagom fort och att man kan reglera det via rörelsen i akvariet.
    Det är inget ogräs.
    Men jag uppskattar dem av din orsak med stahl. Samt att de skapar fina skuggor i karet.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Jag vill också ha flytväxter i 240-karet och tänkte testa Smajlets lösning med en tunn slang som ringar in dem.

    Lämna en kommentar:


  • Stahl
    svarade
    Tack! Jag antog att de va en sån som lätt spred sig och jag har ju ganska strömt vatten och vill bara ha den på en liten del av akvariet.

    Men jag ska se om jag kan komma på en smart lösning. Rötterna är ju så fina och perfekt gömsle för t.ex. regnbågsfisk.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...