LindaAlgos akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    LindaAlgos akvarier

    Hej.

    Tänkte att detta skulle bli min projekttråd för våra akvarium.


    Juwel Rio 240 liters

    Fiskar


    Apistogramma macmasteri gold 1 plus 1. Köptes under fel namn
    Kolglödstetra Hyphessobrycon amandae 15 stycken (ska utökas till 30)
    Corydoras panda 6 stycken (ska utökas till 15)
    Viltfärgade körsbärsräkor (25 stycken)


    Växter
    javamossa
    Echinodorus Martii (major)
    Echinodorus tricolors
    Echinodorus Barthii

    Echinodorus "rose"
    Cryptocoryne costata
    Cryptocoryne wendtii brown
    Cryptocoryne willisii
    Cryptocoryne walkerii (lite osäker på om inte denna är i det lilla akvariet)
    Microsorum pteropus
    Nymphaea zenkeri red

    Pistia stratiote


    Inredning
    Sand, finkornig från biltema.
    Rötter (5)
    catappa-löv
    catappa-stock
    kokosnötter

    Tekniken
    Innefilter som medföljde akvariet


    Juwel 180 liters 101x41x50 cm

    Fiskar


    Växter


    Inredning
    tropicas växtsand
    sand finkornig
    Rötter-köpe
    Catappa-löv


    Tekniken
    Innefilter som medföljde akvariet

    54 liters 60x30x30

    Fiskar
    Apistogramma borellii 1 plus 1
    Nannostomus marginatus 10 stycken
    blue dream-räkor

    Växter
    Cryptocoryne walkeri
    Cabomba aquatica
    Monosolenium tenerum
    Javamossa



    Inredning
    Sand, finkornig från biltema.
    tropicas växtsand
    Rötter
    catappa-löv
    kokosnöt
    Catappa stock

    Tekniken
    Innefilter som medföljde akvariet
    Senast redigerad av LindaAlgo; 17 June 2018, 17:09.
    Med vänlig hälsning Linda
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    #2
    Hej, och välkommen tillbaka till hobbyn.

    Jag kan tyvärr inte ge dig råd eller tips eftersom jag själv är helt ny inom just Sydamerika och akvarium med växter överhuvudtaget. Har kört helt med Malawi ciklider och kar fyllda med sten tills för tre veckor sedan då jag startade upp ett sydamerikanskt . Däremot har jag väl förstått att det är lite av två olika skolor inom akvariehobbyn, de som kör som jag lowtech och de som har all teknisk utröstning.

    Så har du bestämt dig för karet, juwel rio 240, får du ju med det som behövs. En hov och algskrapa kanske behöver inhandlas sedan är det ju bara att sätta igång. Lycka till

    Kommentar

    • LindaAlgo
      • July 2015
      • 1373

      #3
      Ekenberg: Tack så mycket!
      Ah, ja det är en viss skillnad kan jag tro. Har aldrig haft Malawi trots att jag förut bodde i ett område med de perfekta förutsättningarna för det.

      Vad har du valt att köra, lowtech eller den tekniska vägen?

      Just det hov vore ju bra och algskrapa med. Hur är det med vattenprover?

      Jag har inte riktigt koll ännu på vad som ingår i juwelkiten utöver de rena tekniska delarna. Vår lokala akvarieaffär hade inte så mycket inne i den vägen.
      Med vänlig hälsning Linda

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2871

        #4
        Hej! Alltid trevligt med en projekttråd. För att bara nämna något gällande frågorna om växter mm. På Tropica:s sida http://tropica.com/en/plants/ finns en del att hämta. Växter som dom klassar som "easy" klarar sig utan CO2 etc. Alla växter gynnas dock av CO2 som nog är den enskilt viktigaste näringen. Bottengödning finns också att lägga i ett undre lager vilket säkert just Crytocoryner uppskattar. När det gäller grus till ett sydamerikanskt hade jag valt ett kalkfritt grus med en fraktion mellan 0,8-3mm. T.ex. Hornbach har billigt grus/sand som är kalkfritt. Inredning i övrigt kan ju bestå av rötter och kalkfria stenar. Jag brukar aldrig göra något speciellt med rötter eller sten annat än att tvätta av dom i ljummet/varmt vatten. Rötter flyter ju till en början, så det är en fördel ifall man kan blötlägga dessa så dom blir vattendränkta innan man inreder. Ytterligare teknik behövs ju knappast som sagts tidigare, eftersom filter och doppvärmare ingår i Juwel kar. Lycka till!

        Kommentar

        • LindaAlgo
          • July 2015
          • 1373

          #5
          Ursprungligen postat av Sleaper
          Hej! Alltid trevligt med en projekttråd. För att bara nämna något gällande frågorna om växter mm. På Tropica:s sida http://tropica.com/en/plants/ finns en del att hämta. Växter som dom klassar som "easy" klarar sig utan CO2 etc. Alla växter gynnas dock av CO2 som nog är den enskilt viktigaste näringen. Bottengödning finns också att lägga i ett undre lager vilket säkert just Crytocoryner uppskattar. När det gäller grus till ett sydamerikanskt hade jag valt ett kalkfritt grus med en fraktion mellan 0,8-3mm. T.ex. Hornbach har billigt grus/sand som är kalkfritt. Inredning i övrigt kan ju bestå av rötter och kalkfria stenar. Jag brukar aldrig göra något speciellt med rötter eller sten annat än att tvätta av dom i ljummet/varmt vatten. Rötter flyter ju till en början, så det är en fördel ifall man kan blötlägga dessa så dom blir vattendränkta innan man inreder. Ytterligare teknik behövs ju knappast som sagts tidigare, eftersom filter och doppvärmare ingår i Juwel kar. Lycka till!
          Tack så mycket för länken. Ska ta och läsa på lite mer. Körde med CO2 och PMDD förra gången jag var aktiv men jag känner att jag skulle vilja börja "enkelt" till start.
          Har du något förslag på bra bottengödning?
          Ja jag har haft lite funderingar på om jag skulle ta och köpa några rötter. Men blev lite tveksam i och med att jag inte har har något kar hemma.

          Ah, vad bra att hornbach hade det med. Vi funderade lite på om vi skulle köpa karet där med.

          Med vänlig hälsning Linda

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2871

            #6
            Ursprungligen postat av LindaAlgo

            Tack så mycket för länken. Ska ta och läsa på lite mer. Körde med CO2 och PMDD förra gången jag var aktiv men jag känner att jag skulle vilja börja "enkelt" till start.
            Har du något förslag på bra bottengödning?
            Ja jag har haft lite funderingar på om jag skulle ta och köpa några rötter. Men blev lite tveksam i och med att jag inte har har något kar hemma.

            Ah, vad bra att hornbach hade det med. Vi funderade lite på om vi skulle köpa karet där med.
            Hornbach säljer JBL Aquabasis som är ett näringssubstrat att lägga under sanden. Ett nitrittest vore kanske också bra att inhandla för att ha lite koll i starten. När det gäller Juwels filter så kan man gott komplettera detta med ytterligare "filterpatron". Medföljande filtermaterial lämnar plats för detta.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6032

              #7
              Hej! Vad roligt med en ny projekttråd!

              Jag har också ett Juwel Rio 240L och har kört med den teknik som följer med. Därutöver har jag en ytskimmer från Eheim som tar bort den hinna som ibland bildades på ytan.

              Om du ska ha pansarmalar tror jag att sand med runda korn är det bästa bottenmaterialet eftersom de gillar att böka med huvudet i sanden och riskerar att skada sina skäggtömmar på grovt eller vasst grus/sand. Jag kör Rådasand, 1-2 mm tror jag.

              Ancistrus behöver något hyfsat mjukt träslag/rot att gnaga på. Utöver det hänger det ju på vilka typer av rötter/grenar du själv gillar. Finns mycket att välja på! Du behöver ju inte köpa allt utan kan ta torra grenar av lämpligt träslag (ej barrträd) utifrån. Löv kan man köpa, typ catappalöv, eller plocka ute när det är årstid för det. Ek ska funka bra vad jag har förstått.

              När det gäller växter verkar Anubias, Vallisneria och olika typer av Cryptocoryne vara lättskötta och inte särskilt ljuskrävande. Cryptocoryne smälter ofta ner som nyplanterade. Låter man plantan vara ifred tar den sig dock ofta igen. Jag gillar javanossa och javaormbunke också. Gödning kan jag inget om.

              Läs på om den dvärgciklid du vill ha och inred så det passar den. Många vill ha grottor, rötter, pinnar och löv till exempel. Det är lättare om man bestämmer sig för vilken fisk som är ”huvudfisken” och ser till att optimera inredningen och temperaturen för den fisken och sedan ev. fylla på med övrig fisk som trivs i samma miljö.

              Läs på så mycket du orkar innan du bestämmer dig. Torrinred och pröva dig fram innan du fyller på med vatten. När allt är på plats och fisken är inhandlad är det svårare att ändra sig.

              Lycka till och ta gärna bilder genom hela projektet så vi får se!

              Hälsningar Nando

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8


                Själv har jag just nu
                Ursprungligen postat av LindaAlgo
                Hej.

                Tänkte att detta skulle bli min projekttråd för vårt kommande akvarium. Tanken är att nästa månad ska ett Juwel rio 240 liters inhandlas.
                Det var många år sen nu jag hade ett akvarium och jag känner mig mer eller mindre vilse.

                Tanken är att det ska bli ett "sydamerikanskt" akvarium med mycket växter och rötter i. Jag vill gärna att det ska vara så lättskött som möjligt. Min magkänsla är att jag nu i början i alla fall skippar CO2 och allt annat.

                Fiskar
                Fiskbefolkningen har jag inte bestämt mig hundra om ännu. Vår tanke är att vi ska försöka hitta en bra zooaffär med ett bra utbud och lite utgå från det.
                Men jag vill i alla fall ha någon pansarmalar, någon dvärgciklid och någon tetra samt någon mal. Maken har sagt att han gärna vill ha ancistrus igen så jag får nog böja mig där. Skulle gärna vilja ha någon art av grenmalar. Men jag försöker tänka att jag hellre har många av få arter, utöver cikliderna.
                Akvariet är ju inte så stort så jag är lite begränsad med.

                Växter
                Vilka växter kan ni rekommendera?
                Det som jag vet att jag vill ha i någon form är av cryptocoryne.
                Vad behöver jag ha för gödning?

                Inredning
                Sand vs grus?
                Vad är det bästa alternativet? Var köper man sanden nu för tiden? Är det fortfarande blästersand som köps?
                Hur ska jag tänka ang. rötterna?
                Löv?

                Tekniken
                Är det något som vi borde köpa utöver det som ingår i?

                Redskap/Tillbehör?
                Jag skulle behöva lite råd ang. vilka tillbehör som behövs köpas. Vad är måste-ha-sakerna nu i början?
                Vad hade ni rekommenderat att jag köper redan nu?

                Många funderingar och frågor men det är nog så det är att starta upp igen.
                Hej!
                jag tror vi har en del tankar gemensamt.
                Visst enkel teknik, inga konstigheter, inte ens CO2.
                Var bor du? vad har du för vattenkvalitet i din tappkran? (kolla med ortens va-verk, det brukar stå på kommunens hemsida)

                Du tänker rätt angående fiskar, börja med relativt enkla (och någorlunda billiga) fiskar.
                Det finns många trevliga dvärg- och mindre ciklider man kan ha i ditt akvarium, antingen som par eller en trio, två honor och en hane.
                Klart man kan ha både pansarmalar och ancistrusar, men jag hade nog valt en av dessa arter, de kan bli konkurrenter om maten, även konkurrera med cikliderna om du skaffar sådana som gör födosök på botten.
                Ett stim om kanske 10 tetror på mitten (beroende på storlek), jag har glömt av hur många olika tetror det finns och hur många som regelbundet saluförs i vårt land, men det finns ju "några" att välja på. Ovetenskapligt brukar jag dela in tetror i två grupper, spolformade såsom neon- och kardinaltetrorna och sådana med en rundare kroppsform, som sorgmantel- och dolkstygnstetror.
                Själv har jag nu ett stim om cirka 20 colombiatetror, och stimmet växer... det var en synnerligen lättodlad fisk. Den ser kanske litet oansenligt ut, men trevlig och väldigt stimmig stimfisk.
                Om du har tättslutande täckglas kan du ju ha ett mindre stim av den minsta bilbuksfisken, dessa håller sig hela tiden strax under vattenytan, men dom är goda höjdhoppare, därför skall man ha täckglas över dessa.
                Jag gillar den siamensiska algätaren skarpt, den håller effektivt borta de flesta av algerna från växter och inredning, men det är en utpräglad stimfisk, man bör ha flera, men dom blir 15 cm långa redan efter ungefär två år. men 4-5 stycken borde du kunna ha, men är beredd på att anda tycker annorlunda.


                Samma med växter.
                Cryptocoryner i allmänhet är bra, men litet långsamma i starten, när de väl kommer igång breder de ut sig rätt bra.
                Svärdsplantor och vallesnerior är ju säkra kort. Hygrophlior, särskilt polysperman och difformisen är en klassiker, växer väldigt snabbt.
                Det finns moderna gödningspreparat att lägga under sanden/gruset när man planerar sitt akvarium, jag vet inget om dessa, brukar kallas "Soil" och liknande.

                Jag har under minst 20 års tid, ja kanske till och med 30 års tid haft Panduros blomsterlera eller obränd keramiklera i skivor på bottenglaset, därefter skivor av ogödslad trädgårdstorv, sedan sand eller grus. Om jag vet att jag skall ha grävande fiskar, som geophagusar så blir det även en insektsnät mellan torven och sanden. Detta funkar jättebra, men är gammalmodigt. Om man slarvar med torven, som jag gjorde senast, så kan leran läcka uppåt genom sanden och missfärga vattnet.
                Sedan skall man ju då hälla gödning i vattnet, just nu har jag "Profito" som hälls i en gång i veckan, samt "flytande kol" Carbo...nånting mins nu inte namnet. Växtkraften har märkbart ökat sedan jag började hälla i dessa vätskor.
                Lika viktigt som näringen är ljuset, 10 timmar per dag, och det skall vara av samma färgtemperatur och likartat spektrum som solens, mitt på dagen i tropiska områden, eller över Amazonas regnskogar... Det finns 10 timmars ljusbehov inprogrammerat i växternas DNA. så varken mer eller mindre tjänar någonting till. Det förekommer andra åsikter, men jag låter mig inte bevekas av dessa. Om västerna växer bra blir det ingen näring (i stort) över till algerna, sedan får du räkna med deiverse elgchocker ändå under upstartsperioden, men det går över. Do´nt panic, alltså som i "Liftarens Guide till Galaxen" i övrigt inga akvaristiska paralleller med den trilogin som infattar fem böcker... förutom "Babelsfisken" då...

                Många har finkornig sand, säkert jättebra, men jag har fått för mig att litet grövre grus är bättre, då jag tycker mig se efter alla dessa är att växterna lättare kommer åt näringen inunder.
                Om du skall ha corydorasmalar så måste du se till att sanden inte har vassa kanter, då är det nog bättre med ett sjöslipat grus. Den sanden jag har i min bläster är inte rund och fin, utan synnerligen vass och aggressiv tillsammans med tryckluft mot de rostiga gamla bildelar och annat jag blästrar där... (Men den är inte inköpt på Biltema) Och oavsett, se till att sanden/gruset är kalkfritt.
                Om du har algmagnet så kan både omagnetiska såsom magnetiska små gruskorn fastna i denna och repa glaset. Min blästersand är inte ens som nyinköpt fri från järn.

                Rötter.. ja välj ut någon trevlig manroverot i zoobutiken.
                Boklöv lär fungera som gödning och bottendekoration, jag provade en gång för många år sedan, alla fiskarna dog... men det kan ju finnas många orsaker till det. har sett att det finns löv att köpa i zoobutiken. jag hade tagit mina i en park.

                Övriga grejer...
                Termometer, doppvärmare, trädgårdsslang med kopplingar, stor och liten håv, timer en eller flera, en hink, förlängningssladd med grendosa.
                Kanske eventuellt en foderautomat om du reser bort. jag är numera tveksam till algmagneter, men det finns andra saker att använda då man putsar rutornas insida, Juwels filetermaterial "Bio-Pad" exempelvis. En rakbladskrapa kan vara bra, men det är lätt att skada silikonfogarna med en sådan. Inget av detta är några dyra grejer.
                Nitrit och pH-tester är ju alltid bra då man startar upp, så du kan kolla de viktigaste vattenparametrarna.
                Ja en pump med filter men sådan kanske du redan har. Dykare, skattkistor och dödskallar brukar jag undvika, även också färgat grus. Anser att sådana saker skall undvikas i flera exemplar i varje seriöst akvarium, men det finns andra åsikter om det, tro det eller ej.

                Om du nu gör som du tänkt, och som jag brukar göra, blir det en del jobb de första månaderna, innan växterna rotar sig, innan vattenväderna stabiliserar sig och innan växtkraften kommer igång... men ta det lugnt, håll inte på att omplantera för mycket, gör mindre delvattenbyten en gång i veckan (här finns det olika åsikter, jag byter själv nästan aldrig vatten) på sikt har du ett akvarium som i princip sköter sig självt, lite matning, ansning av växter samt mindre vattenbyten.
                Jag slamsuger heller aldrig botten, låter fiskarnas avföring och växtdelarna ligga kvar till förmultning, kompost, om nu inte nitritvärdet stiger.

                Lycka till!

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  #9
                  Hej igen.
                  jag kör lowtech och helt utan tillsatser, inga medel eller kemikalier . Detta gör säkert att jag begränsas mycket i val av växter och säkert kommer de i början växa långsamt. Målet jag har är ju att få en balans där fisk,vatten och växter med hjälp av ljus värme och rening skall klara detta, ja naturligtvis tillför jag ju näring i form av fiskfoder. Men hur det kommer gå vet jag ju inte ännu eftersom det bara är tre veckor ännu....och just nu är det väll alger som frodas mest...

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #10
                    Profito och Easycarbo från Easy-Life är den näringen jag nu använder. Då tillsammans med grå blomsterlera i botten.
                    Nu i de senaste dagarna har min litet tjuriga alteranthea börjat växa litet bättre också, och de asiatiska näckrosorna har jag fått gallra.
                    Skulle skrivit det innan, men man blir rätt begränsad av att bara ha sydamerikanska växter, även om man har ett amazonastema, jag tror man får tillåta sig att plantera växter från andra sidan jorden också. Likväl är ju, som du förstår av namnet, den siamensiska algätaren heller ingen sydameriaksk fisk. Men tro det eller ej, "Norsk flaggtetra" kommer däremot från någon av amazonflodens tillflöden och inte från Mjösa eller någon bäck på Hardangervidda.... Alltså; Hyphessobrycon anisitsI....

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sleaper

                      Hornbach säljer JBL Aquabasis som är ett näringssubstrat att lägga under sanden. Ett nitrittest vore kanske också bra att inhandla för att ha lite koll i starten. När det gäller Juwels filter så kan man gott komplettera detta med ytterligare "filterpatron". Medföljande filtermaterial lämnar plats för detta.
                      Tack för tipset! Ska ta och kolla in denna detta med!
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • LindaAlgo
                        • July 2015
                        • 1373

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nando
                        Hej! Vad roligt med en ny projekttråd!

                        Jag har också ett Juwel Rio 240L och har kört med den teknik som följer med. Därutöver har jag en ytskimmer från Eheim som tar bort den hinna som ibland bildades på ytan.

                        Om du ska ha pansarmalar tror jag att sand med runda korn är det bästa bottenmaterialet eftersom de gillar att böka med huvudet i sanden och riskerar att skada sina skäggtömmar på grovt eller vasst grus/sand. Jag kör Rådasand, 1-2 mm tror jag.

                        Ancistrus behöver något hyfsat mjukt träslag/rot att gnaga på. Utöver det hänger det ju på vilka typer av rötter/grenar du själv gillar. Finns mycket att välja på! Du behöver ju inte köpa allt utan kan ta torra grenar av lämpligt träslag (ej barrträd) utifrån. Löv kan man köpa, typ catappalöv, eller plocka ute när det är årstid för det. Ek ska funka bra vad jag har förstått.

                        När det gäller växter verkar Anubias, Vallisneria och olika typer av Cryptocoryne vara lättskötta och inte särskilt ljuskrävande. Cryptocoryne smälter ofta ner som nyplanterade. Låter man plantan vara ifred tar den sig dock ofta igen. Jag gillar javanossa och javaormbunke också. Gödning kan jag inget om.

                        Läs på om den dvärgciklid du vill ha och inred så det passar den. Många vill ha grottor, rötter, pinnar och löv till exempel. Det är lättare om man bestämmer sig för vilken fisk som är ”huvudfisken” och ser till att optimera inredningen och temperaturen för den fisken och sedan ev. fylla på med övrig fisk som trivs i samma miljö.

                        Läs på så mycket du orkar innan du bestämmer dig. Torrinred och pröva dig fram innan du fyller på med vatten. När allt är på plats och fisken är inhandlad är det svårare att ändra sig.

                        Lycka till och ta gärna bilder genom hela projektet så vi får se!

                        Hälsningar Nando
                        Tack så mycket tipsen! Bilder kommer givetvis att komma.
                        Tänkte framåt våren kolla på lite löv och grenar. Hade plockat själv förra gången som jag hade akvarium med.
                        Men ännu ligger snö lite väl djup här.

                        Ja precis, jag tror att det är större risk att det blir bra om jag har kunskap. Jag vet ungefär vad jag vill men känner att jag behöver fräscha på kunskaperna lite grann.
                        Med vänlig hälsning Linda

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          #13
                          Ursprungligen postat av Björn J.

                          Själv har jag just nu

                          Hej!
                          jag tror vi har en del tankar gemensamt.
                          Visst enkel teknik, inga konstigheter, inte ens CO2.
                          Var bor du? vad har du för vattenkvalitet i din tappkran? (kolla med ortens va-verk, det brukar stå på kommunens hemsida)

                          Du tänker rätt angående fiskar, börja med relativt enkla (och någorlunda billiga) fiskar.
                          Det finns många trevliga dvärg- och mindre ciklider man kan ha i ditt akvarium, antingen som par eller en trio, två honor och en hane.
                          Klart man kan ha både pansarmalar och ancistrusar, men jag hade nog valt en av dessa arter, de kan bli konkurrenter om maten, även konkurrera med cikliderna om du skaffar sådana som gör födosök på botten.
                          Ett stim om kanske 10 tetror på mitten (beroende på storlek), jag har glömt av hur många olika tetror det finns och hur många som regelbundet saluförs i vårt land, men det finns ju "några" att välja på. Ovetenskapligt brukar jag dela in tetror i två grupper, spolformade såsom neon- och kardinaltetrorna och sådana med en rundare kroppsform, som sorgmantel- och dolkstygnstetror.
                          Själv har jag nu ett stim om cirka 20 colombiatetror, och stimmet växer... det var en synnerligen lättodlad fisk. Den ser kanske litet oansenligt ut, men trevlig och väldigt stimmig stimfisk.
                          Om du har tättslutande täckglas kan du ju ha ett mindre stim av den minsta bilbuksfisken, dessa håller sig hela tiden strax under vattenytan, men dom är goda höjdhoppare, därför skall man ha täckglas över dessa.
                          Jag gillar den siamensiska algätaren skarpt, den håller effektivt borta de flesta av algerna från växter och inredning, men det är en utpräglad stimfisk, man bör ha flera, men dom blir 15 cm långa redan efter ungefär två år. men 4-5 stycken borde du kunna ha, men är beredd på att anda tycker annorlunda.


                          Samma med växter.
                          Cryptocoryner i allmänhet är bra, men litet långsamma i starten, när de väl kommer igång breder de ut sig rätt bra.
                          Svärdsplantor och vallesnerior är ju säkra kort. Hygrophlior, särskilt polysperman och difformisen är en klassiker, växer väldigt snabbt.
                          Det finns moderna gödningspreparat att lägga under sanden/gruset när man planerar sitt akvarium, jag vet inget om dessa, brukar kallas "Soil" och liknande.

                          Jag har under minst 20 års tid, ja kanske till och med 30 års tid haft Panduros blomsterlera eller obränd keramiklera i skivor på bottenglaset, därefter skivor av ogödslad trädgårdstorv, sedan sand eller grus. Om jag vet att jag skall ha grävande fiskar, som geophagusar så blir det även en insektsnät mellan torven och sanden. Detta funkar jättebra, men är gammalmodigt. Om man slarvar med torven, som jag gjorde senast, så kan leran läcka uppåt genom sanden och missfärga vattnet.
                          Sedan skall man ju då hälla gödning i vattnet, just nu har jag "Profito" som hälls i en gång i veckan, samt "flytande kol" Carbo...nånting mins nu inte namnet. Växtkraften har märkbart ökat sedan jag började hälla i dessa vätskor.
                          Lika viktigt som näringen är ljuset, 10 timmar per dag, och det skall vara av samma färgtemperatur och likartat spektrum som solens, mitt på dagen i tropiska områden, eller över Amazonas regnskogar... Det finns 10 timmars ljusbehov inprogrammerat i växternas DNA. så varken mer eller mindre tjänar någonting till. Det förekommer andra åsikter, men jag låter mig inte bevekas av dessa. Om västerna växer bra blir det ingen näring (i stort) över till algerna, sedan får du räkna med deiverse elgchocker ändå under upstartsperioden, men det går över. Do´nt panic, alltså som i "Liftarens Guide till Galaxen" i övrigt inga akvaristiska paralleller med den trilogin som infattar fem böcker... förutom "Babelsfisken" då...

                          Många har finkornig sand, säkert jättebra, men jag har fått för mig att litet grövre grus är bättre, då jag tycker mig se efter alla dessa är att växterna lättare kommer åt näringen inunder.
                          Om du skall ha corydorasmalar så måste du se till att sanden inte har vassa kanter, då är det nog bättre med ett sjöslipat grus. Den sanden jag har i min bläster är inte rund och fin, utan synnerligen vass och aggressiv tillsammans med tryckluft mot de rostiga gamla bildelar och annat jag blästrar där... (Men den är inte inköpt på Biltema) Och oavsett, se till att sanden/gruset är kalkfritt.
                          Om du har algmagnet så kan både omagnetiska såsom magnetiska små gruskorn fastna i denna och repa glaset. Min blästersand är inte ens som nyinköpt fri från järn.

                          Rötter.. ja välj ut någon trevlig manroverot i zoobutiken.
                          Boklöv lär fungera som gödning och bottendekoration, jag provade en gång för många år sedan, alla fiskarna dog... men det kan ju finnas många orsaker till det. har sett att det finns löv att köpa i zoobutiken. jag hade tagit mina i en park.

                          Övriga grejer...
                          Termometer, doppvärmare, trädgårdsslang med kopplingar, stor och liten håv, timer en eller flera, en hink, förlängningssladd med grendosa.
                          Kanske eventuellt en foderautomat om du reser bort. jag är numera tveksam till algmagneter, men det finns andra saker att använda då man putsar rutornas insida, Juwels filetermaterial "Bio-Pad" exempelvis. En rakbladskrapa kan vara bra, men det är lätt att skada silikonfogarna med en sådan. Inget av detta är några dyra grejer.
                          Nitrit och pH-tester är ju alltid bra då man startar upp, så du kan kolla de viktigaste vattenparametrarna.
                          Ja en pump med filter men sådan kanske du redan har. Dykare, skattkistor och dödskallar brukar jag undvika, även också färgat grus. Anser att sådana saker skall undvikas i flera exemplar i varje seriöst akvarium, men det finns andra åsikter om det, tro det eller ej.

                          Om du nu gör som du tänkt, och som jag brukar göra, blir det en del jobb de första månaderna, innan växterna rotar sig, innan vattenväderna stabiliserar sig och innan växtkraften kommer igång... men ta det lugnt, håll inte på att omplantera för mycket, gör mindre delvattenbyten en gång i veckan (här finns det olika åsikter, jag byter själv nästan aldrig vatten) på sikt har du ett akvarium som i princip sköter sig självt, lite matning, ansning av växter samt mindre vattenbyten.
                          Jag slamsuger heller aldrig botten, låter fiskarnas avföring och växtdelarna ligga kvar till förmultning, kompost, om nu inte nitritvärdet stiger.

                          Lycka till!
                          Tack så mycket.

                          Jag bor i Sala i Västmanland. Jag är lite osäker på vart vårt vatten tas från men det som jag kan utläsa är att vi har 8,2 i PH och 5 Dh.

                          Ang malarna: Ja det kanske du har rätt i med. Det kanske blir för mycket fisk på bottennivån.
                          Även om det tar emot lite grann.

                          Ang sand: Ja, jag hade för mig att den diskussionen pågick ang blästersandens varande eller inte när jag var aktiv sist med. Jag ska ta och kolla lite live och se vad jag fastnar för. Vill bara inte ha för grovkornigt grus.

                          Ang övriga grejer: Jag tror att vi har ungefär samma tankar som sagt och jag hoppas att karet ska utvecklas till att kunna sköta sig själv mer eller mindre. Byter du inte ens vatten i början eller menade du med tiden?



                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            #14
                            Ursprungligen postat av Björn J.
                            Profito och Easycarbo från Easy-Life är den näringen jag nu använder. Då tillsammans med grå blomsterlera i botten.
                            Nu i de senaste dagarna har min litet tjuriga alteranthea börjat växa litet bättre också, och de asiatiska näckrosorna har jag fått gallra.
                            Skulle skrivit det innan, men man blir rätt begränsad av att bara ha sydamerikanska växter, även om man har ett amazonastema, jag tror man får tillåta sig att plantera växter från andra sidan jorden också. Likväl är ju, som du förstår av namnet, den siamensiska algätaren heller ingen sydameriaksk fisk. Men tro det eller ej, "Norsk flaggtetra" kommer däremot från någon av amazonflodens tillflöden och inte från Mjösa eller någon bäck på Hardangervidda.... Alltså; Hyphessobrycon anisitsI....
                            Ska kolla in dessa växtnärningar med!

                            Ang temat, nä det var därför som jag skrev`Sydamerika". Jag tänkte inte köra en ren bitop utan mer halvhjärtat köra SA.
                            Jag behöver kolla upp lite fler tetror. Jag har länge varit förtjust i Hyphessobrycon eques (blodtetra) men de kan ju vara lite små elaka ibland. Så jag vet inte. Ett annat alternativ är med Hyphessobrycon pyrrhonotus men ditt förslag med norsk flaggtetra var bra med. Ska se vad vi har för utbud häromkring med.
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • Björn J.
                              • November 2017
                              • 1049

                              #15
                              Ursprungligen postat av LindaAlgo

                              Tack så mycket.

                              Jag bor i Sala i Västmanland. Jag är lite osäker på vart vårt vatten tas från men det som jag kan utläsa är att vi har 8,2 i PH och 5 Dh.

                              Ang malarna: Ja det kanske du har rätt i med. Det kanske blir för mycket fisk på bottennivån.
                              Även om det tar emot lite grann.

                              Ang sand: Ja, jag hade för mig att den diskussionen pågick ang blästersandens varande eller inte när jag var aktiv sist med. Jag ska ta och kolla lite live och se vad jag fastnar för. Vill bara inte ha för grovkornigt grus.

                              Ang övriga grejer: Jag tror att vi har ungefär samma tankar som sagt och jag hoppas att karet ska utvecklas till att kunna sköta sig själv mer eller mindre. Byter du inte ens vatten i början eller menade du med tiden?


                              Ingen orsak, delar gärna med mig.

                              Vattenbyten, jo jag har dels en uppfattning att många byter för mycket och för ofta. I växtakvarium där man häller i en massa näring känns det ju som om näringen skall vara kvar i vattnet en tid innan man häller ut den i avloppet... Sedan har jag slarvat, inga fiskar har iofs klagat eller blivit sjuka ens inte dött, men jag har bytt allt för sällan. Nu byter jag ungefär 50 liter i ett 350 litersakvarium varje söndag, då även växtnäring tillsätts efter vattenbytet.

                              Men de första veckorna var jag väldigt försiktig med vattenbytet, men kollade nitriten några gånger. Jag tog ju en del vatten samt filtermaterial från ett redan etablerat akvarium för att få igång en bakteriekultur och nitrifikationsprocess snabbt.

                              Jag vill ju även behålla ett litet lägre pH värde, förr innan Göteborgs va-verk (heter numera "Kretslopp och vatten") tokbuffrade vattnet gick det enkelt med torvfiltrering att få ned pH till 6,5, idag funkar inte det.

                              Sala har ju en alldeles förträffligt informationssida angående sitt dricksvatten.
                              Kolla här! https://www.sala.se/?page=info&id=4497&cat=3894
                              (Man kan gissa att de som får sitt vatten från Sätrabrunn har låga tandläkarkostnader...)

                              Sand...
                              Inget är fel och inget är rätt, jo förresten det är jättefel med krossprodukter, sjöslipad sand är ju bäst.
                              I zoobutikerna finns det vanligtvis grus med litet olika kornstorlekar, jag vet att jag har blandat, och även blandat i sand, men den finkornigaste sanden försvinner under de större kornen.
                              Tag med en magnet (eller låna en på verktygsavdelningen) till Biltema och se om deras blästersant innehåller järn. Se om du får öppna en förpackning alltså, och granska kornen noga, känn mellan fingrarna. Det brukar nästan alltid ligga utspilld sand på golvet under hyllan där sandsäckarna finns.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...