Garage till akvarierum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Björn J.
    svarade
    Ursprungligen postat av miiaoo
    Angående plan/kar i lod. Kan det vara en idé att gjuta en platta där karens ställning ska stå?
    Jag skulle ha köpa hylla på typ Jula el Biltema, har hört gott om Julas hyllor i metall. Alternativt färdiga från Blocket.
    Lycka till.
    Även lagerhyllor eller större kraftigare pallställ har jag sett på Blocket.
    Pallställ är ju avsedda för lastpallar, men otroligt stabila, kan modifierad till mindre storlek.
    Jag har Biltemnas hylla art,nummer 87761,l skall tåla 100 kg per hyllplan... i den har jag en massa motordelar i just bilförvaringsgaraget, men jag vet inte om den hyllan är så himla bra egentligen...

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Angående plan/kar i lod. Kan det vara en idé att gjuta en platta där karens ställning ska stå?
    Jag skulle ha köpa hylla på typ Jula el Biltema, har hört gott om Julas hyllor i metall. Alternativt färdiga från Blocket.
    Lycka till.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Björn J......tror vi har gjort ungefär samma erfarhetsresa....

    Lämna en kommentar:


  • Björn J.
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Hej. Jag har inte byggt någon ställning själv och har inget akvarierum.....men jag håller med Björn , det har vid flera tillfällen varit väldigt många snygga ställningar till salu väldigt prisvärt, troligen billigare än vad du kan köpa virket för, och då var det ju både kar och belysning med i priset. Hade jag bara ett akvarierum, hade jag köpt...... lycka till med ditt projekt.

    Skall bli intressant om du även håller med mig i din egen tråd...
    Man har alltid en period i sitt akvaristiska liv där volymen i akvarievatten mer mäts i kubikmeter än i liter.
    Den perioden brukar vara 5-10 år, man skall prova massvis med olika fiskar och det skall odlas så in i helskotta. Alla husets biutrymmen blir lätt fuktskadde av avdunstat och utsölat akvarievatten....
    Gör det enkelt för dig, köp en begagnad ställning. Att gå till byggvaruhuset och köpa träregel kanske inte blir jättedyrt, men det kräver en massa jobb.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Hej. Jag har inte byggt någon ställning själv och har inget akvarierum.....men jag håller med Björn , det har vid flera tillfällen varit väldigt många snygga ställningar till salu väldigt prisvärt, troligen billigare än vad du kan köpa virket för, och då var det ju både kar och belysning med i priset. Hade jag bara ett akvarierum, hade jag köpt...... lycka till med ditt projekt.

    Lämna en kommentar:


  • Björn J.
    svarade
    Träregel till att bygga akvarieställning blir i regel inte så bra, trå är ett levende material som rör på sig när luftfuktigheten varierar.
    Men det funkar, jag byggde för många år sedan en träställning i kraftig regel och hyvlad plank. Höll iallafall i fem år.
    Jag hade också ojämnt golv, bockade till bitar av plattjärn till vinkelbitar, där ena delen borrades och gängades till M10. Den andra delan borrades och skruvades i benen. I stora hålet satte jag M10 maskinskruv där skruvskallen tjänade som fot, en kontramutter att låsa med fanns också. Jättelätt sedan att justera efter golvets lutning. Men idag hade jag nog byggt av stålprofil eller lättare av aluminiumprofil. Jag har nyligen sett att man sålt färdiga butiks- eller odlingsställningar med akvarium och hela kitet på Blocket.

    Lämna en kommentar:


  • Piiuu
    startade ett ämne Garage till akvarierum

    Garage till akvarierum

    Hej alla,
    Har ett garage under huset som jag tänkt göra om till akvarierum.
    Dels för att nerfarten är så dum så ja tar mig inte ner med bilen men även för att det blir skönt att ha ett litet krypin.

    Hade tänkt bygga ställningar i trä till mina kar så här söker ja inspiration och tips o trix om ni har något att dela med er av

    Största problemet är golvet, det är inte helt plant där nere så vet inte hur ja ska få göra så karen iaf blir i våg osv. Någon som gjort nått liknande?

    Projektet drar igång i vår men tänkte se om man kunde få lite tips o trix och inspiration.

    Tack

    Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Arbetssätt...