550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    Ja det är du...

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av LoGeek
      Ja det är du...
      Så är det.....lyckades iallafall få med mig tre av sex kuber......hm dessa kuber är ju inte direkt nano kar. Mitt bagage utrymme är visst bara 49 högt och karet 50 inte så att det funkade med våld häller. Nästa lördag hämtar jag de övriga tre. Den killen jag var hemma hos födde upp rockor nu...massor av rockor, hade ett kar i vardagsrummet som var cirka 2 meter långt 2 meter brett och runt 50 - 60 högt med sand botten och rockor samt lite rovfisk, förutom ett 540 med sju diskusar då. Helt otroligt vad folk har stora akvarium i sina lägenheter. Akvariumet var ju platsbyggd av Patric på Stork och diskusarna va Piwowarski också köpta av Patric ..... Nu behöver jag ju inte fler diskusar.....men kunde inte riktigt säga nej, sa att jag skulle fundera lite och höra av mig imorgon....

      jag är galen.....galen men lycklig

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6059

        Kanske galet lycklig!

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Nando
          Kanske galet lycklig!
          Hahaha, så är det naturligtvis Nando

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6059

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ja jädrans vilken sommar.....men den kom väl lite tidigt.

              Helt plötsligt blev det så mycket som skulle hinnas med, båten, sommarstugan och i fredags studenten för minste sonen.....

              Det är nu akvariumen lite hamnar under alla måste sakerna och det känns inte riktigt lika skönt att syssla med dem som att njuta av sommaren när man har tid över....

              Men det är ju inte dumt att ha allt akvarievatten att hälla i trädgården nu när det är så torrt .

              Mitt diskuskar går in på fjärde månaden nu. Jag byter lite vatten varannan dag nu. Det har faktiskt fört med sig att mina diskusar nu inte längre går undan vid vattenbyten och inte heller verkar bli stressade utav detta. Kanske har tillochmed den som oftast visar stressränder blivit lite blekare i strecken. Matningen sker också fyra gånger per dag, vilket verkligen har gjort susen. Om man har möjlighet att mata fler gånger med lite mindre varje gång är det något jag varmt rekommenderar . Mina diskusar har blivit mycket mer aktiva, De är sysselsatta hela tiden på något sätt. Ingen står gömd och trycker. De får tre fyra nypor torrfoder på morgonen och sedan olika sorter frysfoder tre gånger till. Varje gång fyra kuber. Jag ger inte oxhjärta till mina diskusar, men däremot kalkonhjärta som är absolut favorit, men även räkmix och musselmix går bra, minst omtyckt är röda mygglarver. Sedan de får mat fyra gånger per dag har det triggat igång deras aptit ordentligt. Mina vattenvärden är fortfarande bra, inga mer prickar på någon diskus. Ja, sedan är det ju fortfarande Snake och Lea som lägger rom var fjärde dag, äter själva upp den på tredje dagen och corydoras lägger fortfarande rom i princip hela tiden men det blir diskus godis av den romen.....

              frid och fröjd i karet med andra ord....

              Klicka på bilden för större version

Namn: 4C63AB52-1EE3-4CB1-B262-A68154D1D06F.jpeg
Visningar: 115
Storlek: 269,9 KB
ID: 2386698

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Annars hoppas jag ju att det snart skall bli en regnig dag så jag med gott samvete kan sätta igång att göra rent mina sex kuber.... men det kanske får bli hästarbete . Iallafall tog jag mitt förnuft till fånga och tackade nej till de sju nya diskusarna jag kunde få köpa. Jag har tack och lov lite intelligens kvar bakom alla tokigheter jag gör. Galenskap i måttlig mängd som min farmor alltid sa.....( när det var något starkt i glaset)

                Klicka på bilden för större version

Namn: 16518926-8F09-406F-A842-456C8CB3BA6B.jpeg
Visningar: 103
Storlek: 461,1 KB
ID: 2386700

                Klicka på bilden för större version

Namn: F97CEACA-1652-4A9C-A061-D8662F381749.jpeg
Visningar: 86
Storlek: 598,1 KB
ID: 2386701

                Klicka på bilden för större version

Namn: 6F454264-6503-40AE-B2A9-78B14CA3E4A3.jpeg
Visningar: 88
Storlek: 574,3 KB
ID: 2386702

                Klicka på bilden för större version

Namn: 29FB814F-1C6D-4A34-BF72-FDFDFA36769F.jpeg
Visningar: 88
Storlek: 645,6 KB
ID: 2386703

                Klicka på bilden för större version

Namn: 435C52C8-F438-4704-959B-609C79542E88.jpeg
Visningar: 84
Storlek: 707,2 KB
ID: 2386704

                Klicka på bilden för större version

Namn: A93BF60A-F315-4591-AAFD-CC0E91750D72.jpeg
Visningar: 86
Storlek: 756,4 KB
ID: 2386705

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6059

                  Skönt att du fått in en rutin på vattenbytena som inte stressar dina discusar! Jag tycker, som vanligt, att dina bilder är jättefina! Du gjorde säkert rätt som avstod från att köpa nya discusar nu. Med dina små och stora har du ju redan fullt upp. Sedan var det några Malawis att ta hand om också va? Förstår inte hur du hinner! Men, som du säger är det ju mycket man vill göra nu när sommaren är här. Att ha sex kuber att ta tag i till hösten är inte fy skam!

                  Hoppas din sons student blev lyckad!

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Skönt att du fått in en rutin på vattenbytena som inte stressar dina discusar! Jag tycker, som vanligt, att dina bilder är jättefina! Du gjorde säkert rätt som avstod från att köpa nya discusar nu. Med dina små och stora har du ju redan fullt upp. Sedan var det några Malawis att ta hand om också va? Förstår inte hur du hinner! Men, som du säger är det ju mycket man vill göra nu när sommaren är här. Att ha sex kuber att ta tag i till hösten är inte fy skam!

                    Hoppas din sons student blev lyckad!
                    Det känns skönt att vattenbyten fungerar bra nu. Fast i framtiden vill jag ju inte byta varannan dag , det funkar nu eftersom jag ändå gör det med de små .

                    Tack, tycker också fotona blev rätt bra idag. ..... jag har inte tid med alla fiskar och måste verkligen börja minska ner på Malawi , men jag hoppas ju fortfarande att hitta någon som vill ta hela grupper. Känns så tråkigt att lämna iväg dem till en zoo handlare där mina fina grupper blir delade. Jag har ju ingen direkt brådska så det blir väl lättare till hösten.... hur jag hinner? Jag är inte mycket för tv, så då har man några timmar per dag mer än de som tittar på tv och det är nog precis den tid fiskarna tar.....

                    studentfirandet blev mycket lyckat.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 038146C9-C675-44C6-AE4F-D711CA783F9F.jpeg
Visningar: 91
Storlek: 635,7 KB
ID: 2386709
                    jag, Emil som tar studenten och Anton äldste sonen

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 18828891-FB0E-44B1-9446-712D72405CC9.jpeg
Visningar: 102
Storlek: 221,9 KB
ID: 2386708
                    hela familjen , Emil med alla brorsor, deras flickvänner, mor och far och farmor...

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6059

                      Fina studentbilder!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Gôtt Thomas! Till Allt!

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Fina studentbilder!
                          Japp, och de bilderna tog ju inte jag......studentfester är något helt speciellt. Det var en väldigt lyckad dag.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Gôtt Thomas! Till Allt!
                            Tack Mats , känns som det goda lunket börjar komma......

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6059

                              Hurra för gott lunk! Jag känner detsamma i mina kar.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Gårdagen, till lika nationaldagen, firades på stranden... så lite röd och stramande känns huden allt idag.... Klicka på bilden för större version

Namn: F83D621C-637E-4A1C-8821-797D3029E890.jpeg
Visningar: 86
Storlek: 309,7 KB
ID: 2386773

                                Kommentar

                                Arbetssätt...