550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av LoGeek
    Grymt vilken service du får!
    Är förvånad, men mycket tacksam......får se om han hittar något som är galet....

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Nando
      Vilken seriös handlare som till och med gör hembesök! Hoppas det inte är någon fara.
      ja det måste man nog säga, men det är liksom hela känslan med denna butik, Göteborgs äldsta kvarvarande zobutiken, det känns mer som ägarna är vänner än just handlare.....men som sagt, inte trådde jag att Patric skulle lägga tid på att komma hem till mig.... nä, hoppas ju inte heller det är någon fara...

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6059

        Jag tycker att du har en så fin inställning till dina fiskar! Det märks hur väl du vill dem och att du är beredd att lägga mycket energi på att få allt bra. Kul med sådana människor tycker jag!

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Ursprungligen postat av Nando
          Jag tycker att du har en så fin inställning till dina fiskar! Det märks hur väl du vill dem och att du är beredd att lägga mycket energi på att få allt bra. Kul med sådana människor tycker jag!
          Tackar och bockar.....jag är väl en sådan där djurvän.....men är själv förvånad över att just diskusen känns mer djur än mina Malawi ciklider....

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6059

            Det verkar onekligen vara något särskilt med discus som gör människor så djupt berörda.

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              Diskus är inte kungen av akvariet för intet nej!

              Har man upplevt ett kar med välmående stora diskus är man såld

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6059

                Jag tror dig!

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Nu är det ju säkert en fantastisk upplevelse att ha ett akvarium med välmående stora diskusar.......men det gäller ju att komma dit och även om det är målet så är faktist resan dit också rätt fantastisk. Varje dag är faktiskt en upplevelse....... Men ikväll harjag satt mig framför mitt 450 i hallen med Malawi och det är också rent fantastiskt........

                  Kommentar

                  • smajlet
                    • January 2018
                    • 1374

                    Ursprungligen postat av Ekenberg
                    Det blev ju sex stycken pansarmalar också. Det kommer att bli fler, men det fanns inga mer nu. När jag försiktigt släppte ut dem i akvariumet, utan att få med något vatten ur påsen så simmade de iväg åt olika hål. Stackare tänkte jag, nu dröjer det väl dagar innan de träffas igen...... men efter bara några minuter var de samlade i en liten trupp och började utforska akvariet systematiskt, rot för rot så att säga.....

                    Klicka på bilden för större version

Namn: E5C3EA3A-EBBB-4891-B115-780E7F72AD9B.jpeg
Visningar: 197
Storlek: 448,5 KB
ID: 2379942Klicka på bilden för större version

Namn: 5209CB73-D3FC-4DC4-A2D2-D804C48AF23F.jpeg
Visningar: 193
Storlek: 372,5 KB
ID: 2379943Klicka på bilden för större version

Namn: 1DBCD171-0502-4179-951B-71CC802B72EB.jpeg
Visningar: 195
Storlek: 469,8 KB
ID: 2379944Klicka på bilden för större version

Namn: BBC2ABA5-6CC5-4558-ABF1-4A28C15C9890.jpeg
Visningar: 207
Storlek: 341,1 KB
ID: 2379945
                    Tänkte på städare till diskuskaret som jag håller på med?
                    Hur fungerar det för dig med dina pansarmallar?

                    Mvh

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av smajlet

                      Tänkte på städare till diskuskaret som jag håller på med?
                      Hur fungerar det för dig med dina pansarmallar?

                      Mvh
                      Grymt bra faktiskt, hittar aldrig överbliven mat, dessutom är det en livlig fisk som hittar på något hela tiden. Kan varmt rekommenderas .

                      Kommentar

                      • smajlet
                        • January 2018
                        • 1374

                        Ursprungligen postat av Ekenberg

                        Grymt bra faktiskt, hittar aldrig överbliven mat, dessutom är det en livlig fisk som hittar på något hela tiden. Kan varmt rekommenderas .
                        Har du fortfarande 5 st i karet , vilken temperatur håller du i dit kar? jag har runt 28,5 nu.
                        Mvh

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Jag har femton, tänkte ha 25 men Stork hade inte så många, de leker ju jämt så jag hade hoppats på yngel, men diskusarna är riktiga rom jägare hos mig så det har inte blivit några yngel. Jag hade mellan 28,5-29 när jag startade och det funkade bra. Men sedan höjde jag tempraturen till 30 grader för att se om det gjorde att diskusen slutade lägga rom. Om det var en slump eller om det var temperaturhöjningen som gjorde att de slutade lägga rom vet jag ju inte men nu kör jag på trettio grader. Det känns som min diskusgrupp funkar bra i denna tempratur, inte så mycket parbildningen och ingen rom......det har blivit mer en grupp utan stridigheter sedan jag höjde.
                          corydorasen märker jag ingen skillnad på det leker och far runt precis som förr. Men där skall man nog hålla lite koll på vilken sorts Corydoras man har min funkar i lite högre tempratur. Så någonstans mellan 28-30 grader är nog bra. I mitt nya kar lägger jag mig också på trettio eftersom lite högre tempratur ökar på ämnesomsättningen och därmed också matlusten har jag förstått.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6059

                            Vad tyckte Patric om dina stora fiskar? Mår de bra nu?

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Vad tyckte Patric om dina stora fiskar? Mår de bra nu?
                              Det blev inget hembesök av Patric , vi beslöt oss för att vänta och se hur det är efter helgen.

                              Alla fiskar är ju pigga och sedan jag satte i de fem nya leoparderna har gruppen blivit en riktigt trevlig grupp oftast håller de ihop i mitten av akvariumet med mina två största snakeskin , Duke och Snake i varsin ända av gruppen. De två har delat akvariumet ekakt i mitten och ingen av dem går över den gränsen sedan är de ofta framme och visar upp sig för varandra precis vid gränsen. De övriga fiskarna får röra sig fritt i hela karet. Oftas är de största leoparderna hos varsin snakeskin, men det är för tidigt att säga att det är par.....sedan är det Sotis som har en lepard hos sig, de två har sedan ett par dagar intresserat sig för en rot lite i bakgrunden.....skulle inte förvåna mig om det blir ett par, men som sagt det är ju bara några dagar ännu. Ja, Bridget då .....jag är inte riktigt säker på att hon är nöjd med utvecklingen, hon är inte längre honan man slåss om direkt, hon är oftast vid Duke men han är inte så intresserad , ibland simmar hon bort till Blue, han blir glad men ser mer ut att vara på kompisnivån..... Blue och en av de mindre Snakskinen, de är i samma storlek försöker mest att impa på den mindre av leoparderna.......ser ungefär ut som ett par tonårskillar som försöker vissa sig så tuffa som möjligt för en några år äldre tjej, men hon låter dem hållas. Ja så är det snoken och den andra lilla snakeskin som oftast ses tillsammans obekymrade av vad som sker runt om dem lite överallt i karet.

                              För tillfället kunde det inte vara bättre i karet, en skön gruppdynamik råder.....

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6059

                                Vad härligt det låter! Kul att allt blev så bra med de nya också.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...