550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Just nu förstår jag ingenting. Har släkt ner karen nu eftersom ännu en av mina stora gamla diskusar har börjat rida. Något jag aldrig haft innan och nu är det den tredje p en vecka. Idag känns verkligen som en dag att ge upp. Vilket jag naturligtvis inte kommer göra...... men ändå.
    Jag har läst på lite om Cloramin T eftersom jag inte visste ett jota om den produkten. Kan det bli för mycket av den varan tro? Jag bara funderar såklart, men det är skumt att dina andra fiskar blir sjuka helt plösligt. Det här hittade jag på en Koi-sida, läs längst ner.
    Kusuri Chloramine T kan användas för behandling mot gälmask, kroppsmask, white spot, costia och bakteriella gälsjukdommar, liksom en minskning av patogena bakterienivåer. Instruktioner på engelska medföljer.


    //Inger

    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Oj , ja den varningen är ju på sin plat. Jag byter ju alltid 50% ab vattnet och behandlar Max tre dagar sedan vila i tre dagar. Men nu har ju ph legat på 7,2 i kranen och kan ju ligga på mindre en 7 i karet. Jag använder inte salt samtidigt. Men som sagt, något har hänt. Och jag förstår inte vad. Akvariumen har fått vara släkta och jag har gjort ordning ett tomt kar utan någon inredning. Har beslutat mig för att inte flytta någon i kväll utan det får bli imorgon . Har sagt till att jag kommer in till jobbet först på eftermiddagen.
      Ja vi får se..... kul är det inte.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Däremot är allt bra i lokalen. Idag var alla Adoketor framme samtidigt, skönt att de finns kvar. Känns dessutom som det är tre hanar och tre honor. Ynglen äter massor och växer. Men ännu inga mer yngel, allt annat funkar som det skall. Så jag har inte lyckats sabba dessa karen iallafall .

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          På ett sätt känner jag mig nöjd ändå idag. Köpte ett akvarium, låter löjligt jag vet men alla kar är ju fulla och jag behövde ett karantän kar. Hittade ett på en fb grupps sälj sida. Ett Åleds kar( heter det så) på drygt 310 liter ( 125 x 50 x 50 ) har ju redan ett par i den storleken i lokalen, men detta var bannemig som nytt, täckglas dubbla ljusramper stativ pump och värmare. Detta kommer nu bli karantän nu men sedan är frågan om inte det skall få bli ett riktigt sälskapskar hör hemma. Vi får se. Men prio ett friska diskus. Prio två 450. Prio tre mitt 600 här hemma. Sedan får alla nya projekt komma...

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Det börjar bli mer än tråkigt nu...
            I morse fick jag plocka en död diskus och nu efter jobbet ännu än. Och det är ju inga små diskus. De är 14-15 cm. Inte för att storleken spelar roll. Men det känns inte bra....

            Mitt karantänskar står klart men nu ver jag inte längre vilka jag skall flytta....och om det blir bättre eller inte.....

            Vad är det som hänt då. Jo i mina två helt problemlöst kar med vad jag kunde se helt friska fiskar tillsatte jag växter som jag bytt till mig, kom från ett annat kar. Nyckelhål ciklider, men de satte jag bara i ett kar och jag fick ju problem i båda karen så nyckelhålen är inte orsaken. Samt vad som såg ut att vara helt friska diskus. Kanonfina stora och kraftiga och nu har massor med diskus dött i båda karen och av bådar de nya och de gamla.....

            så, vad skall jag göra nu.....

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Men Thomas, nu har jag inga ord, tycker så himla synd om dig och dina vackra Discusar.
              Styrkekramar,

              //Inger

              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Inger H
                Men Thomas, nu har jag inga ord, tycker så himla synd om dig och dina vackra Discusar.
                Styrkekramar,

                //Inger
                Tack Inger, ja det är svårt att hitta positivitet just nu. Funderar om Corona viruset nått mina kar......

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6059

                  Jag har inga råd att ge men lider verkligen med dig. Fy tusan vad hemskt.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Får hålla med övriga, för jädra trist att höra att eländet fortsätter. Kan bara säga att jag hoppas att det snart blir bra!

                    Kommentar

                    • Plejaderna
                      • March 2007
                      • 347

                      Hemskt. Jag finner inga ord.
                      Omnia vincit amor; et nos cedamus amori

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13132

                        Hua hua.. nu är det väl inget mer att göra än att sitta på händerna och låta moder natur ta över, bara säkerställa bra vattenkvalité och minimalt med utfodring...
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Från 11/3
                          Ursprungligen postat av Ekenberg
                          Äntligen. I morse var det betydligt bättre i karen hemma. Fortfarande två av de nya som matvägrar men för övrigt färgar de gamla ut igen. I båda dessa kar har jag haft problem med rusande diskusar, något jag inte haft tidigare. Det har varit av de som varit i karen hela tiden. De simmar ruskigt snabbt och okontrollerat och slutar oftast först när de krockar i en ruta. Funderar på om det varit en biverkning av medicineringen. Alla mina vattenvärden är ju rätt konstanta för övrigt. Lite för höga nitrat värden men annat inget konstigt. Så i eftermiddag blir det ett stort vattenbyte samt en riktig rengöring av filter. Så får det bli en pånytt start utan varken onda eller goda bakterier. Hoppas nu detta är över och att jag lärt mig något av mitt misstag med att blanda nya diskus i en existerande och väl fungerande grupp. Suck men det vet man ju aldrig. Är ju mer känd för att vara impuls än eftertänksam......

                          Jag reagerade på detta inlägg då du skrev det, för rengöring av filter är ju att ta bort den lilla möjlighet karet har att återhämta sig. Ärligt talat tror jag inte att du har fått in några "baciller" med de nya växterna eller fiskarna, du har helt enkelt överbelastat dina akvarium. Diskus är stor fiskar och matar man med animalisk mat så är gränsen väldigt snäv för att få en överbelastning. Att sedan medicinera så att de goda bakterierna slås ut, gör det bara ännu värre.

                          Hämta andan, agera lite långsammare och börja "lukta" på vattnet, som Mats säger.

                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Tack för deltagandet.

                            Nej Maths, denna gången har du fel. Det är faktiskt det ända jag vet, vattnet var perfekt och matningen var rätt. Dessa var nämligen de parametrar jag visste var viktigt, så där hade jag hundra koll.
                            Medicinen började jag med först när fisk dog, men ingen mätbar nitrit eller nitrat. Och eftersom medicinen inte bara dödar onda bakterier utan alla var det också rätt att göra rent filter, det är extra viktigt om man tar död på bakterier som bryter ner skiten. Så för en gång skull vet jag att allt där är rätt och dessutom luktar vattnet inte illa inte ens när jag fiskar upp död diskus.

                            Så tack och lov är jag säker på detta. Annars hade jag nog lagt av. Men tyvärr kvarstår problemet fisk dör. Jag har nu gjort uppehåll i medicineringen enligt konstens regler, men imorgon blir det att köra vidare, tre fiskar ser kassa ut ikväll. Så imorgon blir en bra dag om jag slipper fler döda.

                            Att vara diskusägare är spännande nästan jämt....

                            Kommentar

                            • ICC
                              • November 2006
                              • 1310

                              Trist med de uppkomna problemen. Tur att du är så stark och envis. Förstår att det känns tungt nu, men sänk inte näsan.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Inga döda diskus hemma..... men däremot i lokalen. Yngel.... gjorde vattenbyte i söndags och sög botten på matrester och allt såg bra ut. Igår talade bosse om att de var flera yngel som simmade runt i små cirklar. Och på kvällen meddelade David att han plockade upp tre döda. Nu är jag här och gör ännu ett vattenbyte och det är tre eller fyra av de små som inte ser bra ut. Trist men ändå inte lika tråkigt som de hemma. Får väl se hur det går vidare. Detta med vattenbyte och alla problem det medför....Ja det är bara att hoppas på att det stabiliserar sig igen. Allt annat ser i alla fall bra ut här.... och inga döda hemma . Så dagen är rätt ok ändå.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...